دانلود تحقیق در مورد پروژه تربیت‌معلم و آموزش ضمن خدمت-قسمت چهارم

دانلود پایان نامه

دانشسراهاى تربیت‌معلم

براى تربیت و تأمین معلمان دورهٔ ابتدائى بخش‌ها و روستاها مراکزى به‌نام دانشسراهاى تربیت‌معلم در شهرهاى کوچک و بخش‌ها تأسیس شده است. طبق اساسنامهٔ مصوب اسفند ۱۳۶۲ در شوراى عالى آموزش و پرورش، دورهٔ تحصیل به‌مدت چهارسال تحصیل مى‌کنند و پس از گذراندن امتحانات نهائى موفق به اخذ دیپلم کامل متوسطه در رشتهٔ آموزش و پرورش ابتدائى مى‌شوند. دارندگان مدرک دوم متوسطه نیز مى‌توانند به‌مدت دو سال در این مراکز تحصیل کنند و دیپلم مزبور را دریافت دارند. دانشسراهاى تربیت‌معلم معمولاً به‌صورت شبانه‌روزى اداره مى‌شود و به هر دانش‌آموز معلم در مدت تحصیل ماهانه مبلغى به‌عنوان کمک‌هزینهٔ تحصیلى و حقوق کارآموزان پرداخت مى‌شود. فارغ‌التحصیلان این دوره موظف هستند دو برابر مدت سنوات تحصیلى در وزارت آموزش و پرورش خدمت کنند. نصب و عزل رؤساى دانشسراهاى تربیت‌معلم با نظر رئیس آموزش و پرورش منطقه و با تأیید مدیرکل استان صورت مى‌گیرد. یکى از شرایط ثبت‌نام و ارائهٔ تحصیل در این مراکز، بومى‌بودن داوطلبان است.

 

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

برنامه‌هاى درسى دورهٔ چهارساله شامل دروس عمومى و دروس تربیتى است. شرایط ثبت‌نام، ادامهٔ تحصیل، پرداخت حقوق کارآموزی، حضور در محیط شبانه‌روزى و مقررات امتحانى در آئین‌نامه‌هاى آموزشى و تربیتی، انضباطی، مالی، ادارى و امتحانى این مراکز مشخص شده است. مسئولیت برنامه‌ریزى به‌منظور توسعهٔ این مراکز و نظارت بر فعالیت‌هاى آنها با دفتر تربیت‌معلم کشور است.

مراکز تربیت‌معلم (دو ساله)

در اساسنامهٔ این مراکز که مورد تجدیدنظر قرار گرفته و در سال ۱۳۶۲ به تصویب شوراى عالى آموزش و پرورش رسیده است، اهداف این مراکز، مدت دوره، شرایط داوطلبان، رشته‌هاى تحصیلی، شرایط و شیوهٔ انتخاب رؤساى مراکز، مورد بحث قرار گرفته است.

براساس مفاد این اساسنامه:

– هدف از تأسیس مراکز تربیت‌معلم، تربیت معلمان صالح، ذى‌فن، آگاه و معتقد به ولایت فقیه، براى تأمین نیروى انسانى مورد نیاز آموزش و پرورش دوره‌هاى قبل از دبستان، دبستان و راهنمائى تحصیلى سراسر کشور است.

– دورهٔ تحصیل در این مراکز دو سال است.

– مراکز تربیت‌معلم معمولاً به‌صورت شبانه‌روزى اداره مى‌شود.

– دانشجویان مراکز تربیت‌معلم ”دانشجو معلم“ نامیده مى‌شوند.

– دانشجو معلمان در طول مدت تحصیل برابر قانون مربوط از حقوق کارآموزى استفاده خواهند کرد و پس از فراغت از تحصیل موظف به دست‌کم پنج سال خدمت در وزارت آموزش و پرورش هستند.

– داشتن مدرک تحصیلى دیپلم متوسطه در یکى از رشته‌هاى تحصیلى مورد نیاز و موفقیت در مسابقات ورودى از جمله ضوابط ورود به مراکز تربیت‌معلم است.

– رشته‌هاى تحصیلى این مراکز عبارت است از:

۱. آموزش ابتدائى

۲. ادبیات فارسى

۳. زبان خارجى

۴. هنر

۵. علوم ریاضى

۶. علوم اجتماعى

۷. تربیت‌بدنى

۸. علوم‌ تجربى

۹. علوم دینى و عربى

۱۰. حرفه‌وفن

۱۱. امور پرورشى

۱۲. کودکان استثنائى (نابینا، ناشنوا و عقب‌ماندهٔ ذهنى).

– به فارغ‌التحصیلان، گواهینامهٔ فوق‌ دیپلم تخصصى در رشتهٔ مربوط اعطاء مى‌شود.

– رؤساى مراکز تربیت‌معلم با پیشنهاد مدیرکل آموزش و پرورش استان و تأیید دفتر تربیت‌معلم و با حکم معاون تربیت و تأمین نیروى انسانى منصوب مى‌شوند.

گروه هماهنگى تربیت‌معلم

به‌منظور بررسى و تصویب برنامه‌ها و مقررات آموزشى مربوط به مراکز تربیت‌معلم دوساله و فراهم‌کردن زمینهٔ اولیهٔ تحصیل فارغ‌التحصیلان این مراکز در سطح کارشناسى در دانشگاه‌هاى کشور، تشکیل گروه خاصى به‌نام گروه هماهنگى تربیت‌معلم در تاریخ ۱۳/۱۲/۶۴ به تصویب شوراى عالى انقلاب فرهنگى رسید که ریاست این گروه برعهدهٔ وزیر آموزش و پرورش گذارده شد و اعضاء آن با موافقت وزراى فرهنگ و آموزش و پرورش انتخاب مى‌شوند.

به‌موجب این مصوبه، گروه هماهنگى تربیت‌معلم یکى از گروه‌هاى هفتگانهٔ شوراى عالى برنامه‌ریزى وزارت فرهنگ و آموزش عالى تعیین شد.

براساس مصوبات گروه هماهنگى تربیت‌معلم و تأیید مفاد آنها در شوراى عالى برنامه‌ریزى وزارت فرهنگ و آموزش عالى مقرر شد:

– گزینش دانشجو براى مراکز تربیت‌معلم دو ساله از طریق کنکور سراسرى دانشگاه‌ها انجام گیرد.

– دورهٔ دو سالهٔ مراکز تربیت‌معلم، دورهٔ کاردانى تلقى شود و مقررات آموزشى دانشگاه‌ها از نظر ترمى بودن و واحدى کردن دروس و غیره در این مراکز نیز اجراء شود.

– دروس مراکز دوساله مانند دروس کاردانى شامل دروس عمومی، تربیتى و اختصاصى باشد.

– به فارغ‌التحصیلان، مدرک فوق دیپلم داده شود و این مدرک ارزش علمى و استخدامى داشته باشد.

– جدول ساعات دروس و برنامهٔ تفصیلى هر درس در تمام رشته‌هاى تحصیلى مورد بررسى و تجدیدنظر قرار گیرد. براى این امر، گروه‌هاى مطالعاتى متعدد در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزى آموزشى وزارت آموزش و پرورش با حضور استادان و کارشناسان ذى‌ربط تشکیل شود.

– رشته‌هاى تحصیلى مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش در سطح کاردانى مربوط به تربیت‌معلم عمومى و فنى و حرفه‌اى مشخص شود.

– سیاست‌هاى کلى به‌منظور ایجاد و گسترش دوره‌هاى کارشناسى پیوسته و ناپیوسته براى فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت‌معلم دوساله مشخص شود.

علاوه بر موارد فوق، کلیهٔ رشته‌هاى دبیرى دانشگاه‌ها و برنامهٔ درسى آنها با توجه به نیازهاى وزارت آموزش و پرورش مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

 

مراکز تربیت‌معلم فنى و حرفه‌اى

این مراکز به‌منظور تربیت و تأمین دبیران مورد نیاز در رشته‌هاى فنى و حرفه‌اى و طبق اساسنامه مصوب ایجاد شده‌اند. در این مراکز علاوه بر تحصیل در دورهٔ کاردانی، تعدادى از فارغ‌التحصیلان آموزشکده‌هاى فنى و حرفه‌اى در سطح کارشناسى تحصیل مى‌کنند و پس از اتمام دورهٔ تحصیل در هنرستان‌هاى فنى و حرفه‌اى به تدریس مى‌پردازند. تأمین معلم از طُرق دیگر

 

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment