دانلود تحقیق در مورد پروژه بررسی و بررسی کتاب اجتماعی سوم ابتدایی بر طبق روش ویلیام رومی -قسمت دوم

دانلود پایان نامه

درس : چهارم

1- معرفی درس : این درس چهارمین درس کتاب است . متن درس در 2 صفحه ارائه شده است. یک صفحه به پرسش ها و فعالیت در کلاس اختصاص دارد. در صفحه ی اول قسمت بالا تصویری از چادر عشایر و در صفحه ی دوم قسمت بالا از کوچ عشایر تصاویری آورده شده است. پرسش ها شامل 6 سؤال و فعالیت در کلاس 1 سؤال است.

 

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

2- هدف های آموزشی : 1- آشنایی دانش آموزان با عشایر و ایل 2- آشنایی دانش آموزان با چگونگی زندگی آنها 3- آشنایی دانش آموزان با محل تحصیل بچه های عشایر 3- آشنایی با علل کوچ عشایر

3- روش تدریس : درست کردن پازل – بردن دانش آموزان به محلی که عشایر در آنجا هستند – نمایش

4- تحلیل محتوا : این درس چه از نظر متن ، تصاویر و پرسش ها ، غیر فعال است.

برای فعال کردن متن درس می توان محصولات عشایری را به کلاس آورد و در معرض دید دانش آموزان قرار داد- جدولی تهیه کرد و در اختیار دانش آموزان قرار داد و از آنها خواست که تفاوت زندگی عشایری با روستایی یا با زندگی شهری را در آن جدول بیاورند. می توان تصاویر بهتری از عشایر را به صورت پازل درآورد.

تصاویر درس را می توان با این پرسش که چرا عشایر در تابستان و زمستان کوچ می کنند ؟ فعال کرد.

5- محاسن و معایب این درس : از معایب درس تصاویر خوبی استفاده نشده است . در صورتی که می توان از عشایر تصاویر واضح تر و بهتری انتخاب کرد.

 

درس : پنجم

یک توقف کوتاه

1- معرفی درس : درس یک توقف کوتاه پنجمین درس کتاب است. این درس در 2 صفحه همراه با 2 تصویر و یک صفحه به پرسش و فعالیت در کلاس اختصاص دارد. در بالای صفحه تصویری از روستا و کشاورزی است. در صحفه دوم بالای صفحه تصویری از قالی بافی است. پرسش ها شامل چهار سؤال و فعالیت در کلاس نیز 2 سؤال دارد.

2- اهداف آموزشی : الف) کلی : آشنایی با درس یک توقف کوتاه

ب) اهداف جزئی : 1- آشنایی دانش آموزان با روستا و چگونگی مردم روستا 2- آشنایی دانش آموزان با شغل مردم روستا 3- آشنایی با نماز مسافر که شکسته است

3- روش تدریس : بارش فکری – پرسش و پاسخ

4- تحلیل محتوا : متن درس و تصاویر و سؤال های این درس غیر فعال است که ما می توانیم با پرسش از تصاویر آن را فعال کنیم. (متن درس با توجه به محاسبات انجام شده در روش ویلیام روحی غیر فعال است).

با تهیه یک تصویر بزرگ از روستا و زندگی مردم روستایی ، هنگام شروع درس ، روستا را به دانش آموزان نشان می دهیم .قبل از شروع درس از بچه ها می خواهیم که در مورد روستا تحقیق کنند و اطلاعات خود را به کلاس بیاورند. از بچه ها می خواهیم که اگر از صنایع دستی روستائیان در دسترس دارند با خود به کلاس بیاورند و در ارتباط با آن برای بچه ها توضیح داده شود.

محاسن درس : در ارتباط با اهمیت کار مردم روستا و نقش مهم آنها در کشور
بچه ها را وادار به تفکر کرده و با تهیه جدولی در این ارتباط به سؤال ها پاسخ می دهند. اشاره به نماز مسافر خیلی خوب است.

معایب درس : تصاویر کتاب واضح و روشن نیست. باید بزرگتر و واضح تر تصویر روستا چاپ می شد. بهتر بود از کار کردن زنان دوشا دوش مردان در روستا هم تصویری چاپ می شد.

 

درس : ششم

عبور از اصفهان

1- معرفی درس : درس ششم کتاب است . متن درس در  صفحه همراه با 3 تصویر ارائه گردیده است.

نصف صفحه هم به پرسش ها و فعالیت های کلاس اختصاص دارد. در صفحه ی اول قسمت پائین نقشه ی ایران با تقسیم بندی مراکز استان ها در صفحه ی دوم تصویری از پل خواجو در اصفهان و تصویر سوم 1- میدان امام خمینی (ره) ( نقش جهان ) درج گردیده است. پرسش ها شامل 3 سؤال از متن درس و فعالیت در کلاس نیز 2 سؤال است .

2- هدف های آموزشی : هدف کلی : آشنای با درس عبور از اصفهان

اهداف جزئی : آشنایی دانش آموزان با استان – آشنایی دانش آموزان با مراکز استان ها- آشنایی با شهر اصفهان – آشنایی دانش آموزان با بناهای تاریخی و
مکان های دینی اصفهان –آشنایی دانش آموزان با زاینده رود – آشنایی دانش آموزان با صنایع دستی اصفهان

3- روش تدریس : پرسش و پاسخ ، استفاده از عکس و اسلاید

4- تحلیل  محتوا : تصویر اول درس با سؤالی که در پایین آن طرح شده است فعال است متن درس با توجه به محاسبات انجام شده در روش ویلیام روحی و هم چنین سؤال ها غیر فعال است.

با پرسش از تصویر دوم و سوم می توانیم آنها را فعال کنیم باید نقشه ی بزرگ ایران که تقسیم بندی استانها و مراکز آنها را دارد با خود به کلاس بیاوریم و در کلاس نصب کنیم. تعدادی از صنایع دستی اصفهان را برای مشاهده ی بچه ها به کلاس ببریم. از بچه ها می خواهیم که تصاویری از مکان های دیدنی اصفهان تهیه و به کلاس بیاورند. درست کردن پازل ، پازل استان ها و پرسش از بچه ها در ارتباط با تصاویر و استان ها و مراکز آنها – پرسش از نام مرکز استان محل زندگی خود به پرسش از علت پیدایش شهرها و نشان دادن صنایع دستی اصفهان

محاسن : تصویر صفحه ی اول خوب است.

معایب : 2 تصویر دیگر کتاب واضح نیستند. در ارتباط با صنایع  دستی و مکان های زیبا و دیدنی اصفهان تصاویر و مطالب جالبی در کتاب نیامده است.

 

 

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment