دانلود تحقیق در مورد پروژه بررسی و بررسی کتاب اجتماعی سوم ابتدایی بر طبق روش ویلیام رومی -قسمت سوم

دانلود پایان نامه

درس : هفتم

سحرگاه در قم

1- معرفی درس : این درس ، درس هفتم کتاب است. متن درس در 2 صفحه گنجانده شده است . یک صفحه هم به پرسش ها و فعالیت های کلاس اختصاص دارد. در صفحه ی اول پائین صفحه تصویر حرم حضرت معصومه (س) قم و در صفحه دوم تصویر جهت هایی جغرافیایی وجود دارد. پرسش ها شامل 3 سؤال از متن درس  و فعالیت در کلاس نیز 3 فعالیت است.

 

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

2- اهداف آموزشی : الف) اهداف کلی : آشنایی با درس سحرگاه در قم

ب ) اهداف جزئی : – آشنایی دانش آموزان با شهر قم – آشنایی با حرم حضرت معصومه (س) – آشنایی با موقعیت اجتماعی شهر قم در جامعه – آشنایی با موقعیت فرهنگی و دینی شهر قم در جامعه – آشنایی با محل طلوع و غروب خورشید (مشرق و مغرب) – آشنایی با زمان نماز صبح

3- روش تدریس : پرسش و پاسخ – بارش فکری

4- تحلیل محتوا : تصاویر درس غیر فعال است متن درس با توجه به محاسبات انجام شده در روش ویلیام روحی و هم چنین سؤال های درس غیر فعال است که با طرح پرسش در ارتباط با تصاویر می توانیم آنها را فعال کنیم. تصویر بزرگ شده ی حرم حضرت معصومه (س) را با خود به کلاس ببریم و در کلاس نصب کنیم از
بچه ها بخواهیم در ارتباط با عکس توضیح دهند. درست کردن نقشه ی جهت ها و نشان دادن آن به بچه ها در کلاس ، پرسش در ارتباط با اهمیت شهر قم و جایگاه آن در میان مسلمانان .

محاسن : معرفی شهر قم به عنوان یک شهر تاریخی و مذهبی هم در اسلام – اشاره به جمعیت شهر قم معرفی حضرت معصومه – آشنایی با روحانیت و مکان آموزشی آنها در این شهر مقدس – آشنایی با زمان نماز صبح.

معایب : واضح نبودن تصاویر – نیاوردن تصویر – محل درس خواندن طلبه ها – حوزه های دینی در رابطة با طلوع خورشید تصویری نداریم.

 

درس : هشتم

اطاعت از قانون

1- معرفی درس : درس اطاعت از قانون درس هشتم کتاب است . این درس در 2 صفحه همراه با یک تصویر و سه صفحه و نصف صفحه پرسش ها و فعالیت در کلاس اختصاص دارد. در بالای صفحه تصویری از خیابان و محل عبور عابرین پیاده و خط کشی است. پرسش ها شامل 5 سؤال و فعالیت در کلاس نیز 5 سؤال دارد.

2- اهداف آموزشی : الف) اهداف کلی : آشنایی با درس اطاعت از قانون

ب ) اهداف جزئی : آشنایی دانش آموزان با تابلوهای راهنمایی و رانندگی

آشنایی دانش آموزان با چرغ قرمز – آشنایی دانش آموزان با رعایت قانون و مقررات برای حفظ در زندگی – آشنایی دانش آموزان با مشکلات زندگی در شهر تهران

3- روش تدریس : نمایش ، پرسش و پاسخ

4- تحلیل محتوا : متن درس و تصاویر و سؤال های این درس غیر فعال است . که با سؤال کردن از تصاویر می توانیم آن ها را فعال کنیم . متن درس نیز با توجه به محاسبات انجام شده در روش ویلیام روحی غیر فعال است. با آوردن تصاویر راهنمایی و رانندگی و چسباندن آنها پای تابلو ، از بچه هایی که برای نمایش آماده کرده ایم می خواهیم که نمایش خود را در ارتباط با اطاعت از قانون اجرا کنید. از
بچه ها می خواهیم که صحنه ای از نمایش را نقاشی کنند.

محاسن : تصویر کارهای خطرناک و عدم رعایت قوانین که در فعالیت در کلاس مطرح شده است به جا و کاربردی است. علائم راهنمایی و رانندگی خوب مطرح شده است.

معایب :  تصویر صفحه ی اول واضح و روشن نیست ، اشاره ای زیادی به موضوع  اطاعت از قانون نشده است ، و بچه ها به این موضوع هم می رسند که علت شلوغی خیابان ها و شهرها باعث بی نظمی می شود ( در صورتی که این طور نیست).

 

درس : نهم

بازدید از یک کارخانه

1- معرفی درس : این درس نهمین درس کتاب است. متن درس در سه صفحه تنظیم گردیده است و یک صفحه به پرسش و فعالیت در کلاس اختصاص دارد در صفحه اول در بالای صفحه تصویری از ظروف بلورین و در صفحه دوم در بالای صفحه تصویر مترو و در پایین صفحه کارخانه پارچه باقی و در صفحه سوم قسمت پایین تصویر ایستگاه آتش نشانی درج گردیده است پرسش ها شامل 6 سؤال و فعالیت در کلاس شامل 4 سؤال می باشد.

2- اهداف آموزشی : هدف کلی : آشنایی با بازدید از یک کارخانه

اهداف جزئی : آشنایی با مشاغل مختلف – آشنایی دانش آموز با ضرورت و مفهوم خود کفایی و نقش صنایع در تحقق استقلال اقتصادی – احترام به والدین

3- روش های تدریس : نمایش – میدانی

4- تحلیل محتوا : متن و تصاویر و سؤالات این درس طبق روش محاسبات ویلیام روحی غیر فعال است که ما می توانیم با روش نمایشی تعدادی از دانش آموزان مشاغلی را معرفی کنند به این ترتیب متن فعال می شود یا می توان به دانش آموزان گفت راجع به مشاغل مختلف تحقیق کرده و به کلاس بیاورند. راجع به تصاویر تصویر صفحه اول را می توان ظروفی از این جنس را سر کلاس آورد تا دانش آموزان مقایسه کنند.

لمس کنند و خصوصیات ظروف بلورین را بگویند. تصویر متر و بچه ها فایده های مترو را بنویسند. تصویر کارخانه پارچه بافی و ایستگاه آتش نشانی با پرسش 6 را می توان فعال کرد.

محاسن : دانش آموزان با انواع مشاغل آتش نشانی

معایب : تصویر کارخانه پارچه بافی قدیمی است و می توان از تصاویر  با وضوح بهتری استفاده کرد مثلاً از قسمت تولیدات پارچه با طرح و رنگ های بهتری استفاده کرد.

 

 

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment