دانلود تحقیق در مورد پروژه تأثیر رنگ در حافظه یادآوری و بازشناسی دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی -قسمت اول

دانلود پایان نامه

 

«به نظر می رسد ما آدمیان تقریباً هر چه داریم یا هر كه هستیم از بركت حافظه است. افكار و تصورات ما حاصل كار حافظه است و ادراك و اندیشه و حركتهای ما از آن سرچشمه می گیرد. حافظه پدیده های بی شمار هستی ما را در كل واحدی یكپارچه می سازد. همانطور كه اگر ذات تشكیل دهنده بدن با نیروی جاذبه ماده به هم نمی چسبید، بدن ما از هم می پاشید، اگر نیروی پیوند دهنده و وحدت بخش حافظه نمی‌بود، هشیاری ما به تعداد لحظه های زندگیمان تجزیه می شد». (هرینگ، 1920)

 

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

این سخنان را كه هرینگ سالها پیش در سخنرانی اش در فرهنگستان علوم دین بیان كرده است نشانگر این است كه حافظه به ما كمك می كند. ما هرگاه كه بخواهیم در تعامل با گذشته باشیم، از تجارب گذشته استفاده كنیم، اشتباهات را اصلاح كنیم و رفتارهای مثبت را تداوم بخشیم. با كمك حافظه می توانیم دست به تجارب جدید زده و طرحی نو در اندازیم. حافظه به ما كمك می كند تا مطالب را در ذهن دسته بندی كنیم و در جای معین قرار دهیم تا هر وقت هر كدام مورد نیاز بود به یادآوریم.

حافظه در یادگیری نقش مستقیم دارد و هر چه مطلب آموخته شده در حافظه بیشتر بماند یادگیری پایدارتر خواهد بود . برای اینكه یادگیری را تقویت كنیم تا ابتدا حافظه را تقویت كنیم تا با كمك این متدها بتوانیم یادگیری مطلوب تر داشته باشیم.

حافظه جزء اولین مسائلی بوده كه ذهن روان شناسان را به خود معطوف داشته است. روان شناسان بسیاری در این باره تحقیق و بررسی كرده اند و نظریاتی ارائه داده یا روش هایی را برای اندازه گیری و تقویت حافظه ابداع كرده اند. هرمان ابینگهاوس اولین روان شناسی بود كه دربارة حافظه نظریاتی ارائه داده و پیشتاز تحقیقات تجربی در زمینه حافظه بوده است. روش او در اندازه گیری حافظه ، استفاده از هجاهای بی معنی بود، به این ترتیب كه لیستی است هجاهای بی معنی را تهیه كرد و به فراگیران ارائه داد تا ببیند چه مقدار از آنها را به خاطر می آورند. هر چه بیشتر هجاها را تكراری كرد در هر دفعه میزان یادگیری بیشتر می شد، به این ترتیب هر چه تكرار تمرین بیشتر باشد یادگیری بهتر خواهد بود.

زنگ ها می توانند به شیوه های مختلف، تاثیراتی بینادین بر زندگی ما به جای بگذارند از جمله می توان تاثیر رنگ ها بر احساسات انسان را نام برد. هنگامی كه به گل های رنگارنگ نگاه می كنیم یا یك تابلوی زیبا كه از یك منظقه نقاشی شده را می بینیم این تأثیر را بیشتر درك می كنیم. زمانی كه به دریای آبی با موج های آرام و موزون می نگریم، حس ارامش و آسودگی را تجربه می كنیم یا زمانی كه به جنگل سرسبز با درختان محكم و بلند قامت نگاه می كنیم،‌ شادابی و سرزندگی در رگهای ما جریان می یابد و روح زندگی در انسان دمیده می شود. با دیدن آسمان ابی با ابرهای سفید كه آرام در حركتند پی به پویایی زندگی می بریم و یا غروب خورشید با رنگ قرمز متمایل به قهوه ای یادآوری زمان استراحت و دست برداشتن از كار و تلاش خواهد بود اینها  همه از تجلیات رنگ خبر می دهد و همواره این نكته را یادآور است كه خالق بی همتا هیچ عنصری را در این جهان بیهوده نیافریده است. پزشكان از تأثیر رنگ ها بهره برده و از آن برای درمان بسیاری از بیماریها سود می جویند. متخصصان تعلیم و تربیت، معلمین و … نیز از رنگ در راه اعتلای سطح یادگیری و آموزش بهره برد و از عامل رنگ جهت یادگیری بهتر و بیشتر استفاده می كنند. پژوهش حاضر نشان می دهد زمانی كه اشیاء و تصاویر رنگی ارائه می شوند در مقایسه با زمانی كه اشیا و تصاویر به صورت سیاه و سفید ارائه می گردند نتیجة ازمون هم در حافظه یادآوری و هم در حافظة بازشناسی مطلوب تر و بهتر خواهد بود .عامل رنگ به ازمونی كمك می كند تا اشیاء بیشتری را به خاطر سپرده و به یاد بیاورد و یا  از این اشیاء دیگر بازشناسد و در هر دو حالت (رنگی یا غیر رنگی) نتیجه آزمون بازشناسی مطلوب تر از نتیجة آزمون یادآوری است.

این تحقیق ثابت می كند كه حضور عنصر رنگ و رنگ‌آمیزی در به خاطر سپردن مطالب تا چه میزان تاثیر مثبت دارد و به یادگیری كمك فراوانی می كند. در هیمن راستا راه گشای كار معلمین خواهد بود كه هر چه ارائه مطالب را با وسایل كمك آموزشی مختلف همراه كنند و تدریس را متنوع تر سازند بازدهی بیشتر خواهد بود و اینكه چگونه می توانند حافظه را تقویت كرده و عوامل مخل آن را كاهش دهند.

در پایان امیدوارم این تحقیق برای آنهایی كه در امر تعلیم و تربیت ایفای نقش می كنند مورد استفاده قرار گرفته و مفید واقع شود.

 

انشاءالله

بیان مسئله

حافظه یعنی محفوظ داشتن مطالب در ذهن و حفظ و نگهداری یادگرفته ها و اطلاعات بدست آمده در ذهن حافظه در فعالیتهای ذهنی در سراسر زندگی و در تمام فعالیتهای مرزی و اجتماعی انسان نقش اساسی دارد. اهمیت و فایده حافظه چیزی نیست كه ندانیم و بخواهیم برای ثابت كردن آن مطلب زیادی بگوییم. برای پی بردن به این امر كافی است خود را جای كسی بگذاریم كه به علتی حافظه خود را از دست داده است و نمی تواند دیگران را از شغل و سابقة خود مطلع سازد (شهرآرای، 1372)

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment