دانلود تحقیق در مورد پروژه برنامه ریزی درسی -قسمت دوم

دانلود پایان نامه

 

معرفی روشهای مطالعه

الف- روش مطالعه دروس فهمیدنی یا كاركردنی (همچون ریاضی و فیزیك)

مرحله اول : درسی رادبیر می خواهد تدریس كند مشخص كنید و قبل از كلاس آنرا به طور اجمالی مطالعه كنید. این پیش مطالعه نباید طولانی شود مثلا برای مطالعه اجمالی یك درس 5 صفحه ای ریاضی حدود 15 دقیقه كافی است .در مطالعه گذرا سعی كنید نگاهی اجمالی به مقدمه .نمودار ها.عناوین .تصاویر .خلاصه و سوالات درس بیاندازیداین عمل فوایدی دارد كه به دلیل طولانی شدن جزوه از پرداختن به آن خودداری می گردد.داوطلبان كنكور كه احتمالا در منزل مطالعه می كنند و از كلاس خاصی استفاده نمی كنند نیز باید این پیش مطالعه را انجام دهند.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

مرحله دوم:در كلاس به تدریس دبیر بخوبی و با دقت گوش دهید سوالات خود را به موقع (نه در آخر جلسه )بپرسید و یادداشت برداری را ترجیحا بعد از توضیحات دبیر انجام دهید . توجه داشته باشید آنچه در كلاس مهم و اساسی است این است كه در درس را دركلاس بخوبی یاد بگیرید و امر یادداشت برداری در مرتبه دوم بوده و كمتر حائز اهمیت است.

 

 

مرحله سوم :

در منزل پس از بازگشت از مدرسه و استراحت .هرچه زودتر درسی را كه دبیر ارائه كرده است بطور دقیق بخوانید و تكالیف آن را انجام دهید . هنگام مطالعه كتاب درسی .سعی كنید فقط صورت مسئله مثالهای هر قسمت را نگاه كرده و سپس بدون نگاه كردن به كتاب آن را حل كنید و سپس آن را با جواب كتاب مقایسه كنید .

نكات مهم و كلیدی هر قسمت را در حاشیه بنویسید .یادداشت های كلاسی خود را تكمیل كنید و یا آنها را به حاشیه صفحات كتاب منتقل كنید .در مرحله مطالعه دقیق سعی كنید از روشهای تقویت دروس كه قبلا شرح داده شد استفاده كنید .

مرحله چهارم :

جلسه بعد .قبل از ورود .درس داده شده قبلی را مرور كنید تا فراموشی آموخته های شما كمتر و بهتر بتوانید به سوالات دبیر پاسخ دهید .داوطلبان كنكور نیز مدتی پس از مطالعه دقیق بهتر امر مرور كردن را (به ویژه در اوقات طلایی) انجام دهند تا میزان فراموشی آموخته های آنها به حداقل برسد.

ب- روش مطالعه دروس حفظی

برای اینكه دروس حفظی همچون زیست شناسی .تاریخ و جغرافیا و امثالهم را مطالعه كنید و بخوبی یاد گرفته و كمتر فراموش كنید مراحل ذیل را طی كنید :

مرحله اول :ابتدا ف صل مورد نظر را مشخص كرده وآن را بطور گذرا و اجمالی مطالعه كنید اگر این مطالعه در مدتی كوتاه (حدود 15-0 دقیقه برای یك مبحث 15 صفحه ای ) انجام شود كفایت می كند .این عمل باعث افزایش تمركز حواس شما در مراحل بعدی مطالعه شما شده .مطالب را بهتر فرا خواهید گرفت و كمتر فراموش خواهید كرد . در این مرحله لازم نیست تمام عبارات وپاراگرافهای مبحث مورد نظر را بطور دقیق مطالعه كنید بلكه سعی كنید تنها مقدمه .عناوین .تصاویر .نمودارها .مطالب داخل كادر.خلاصه فصل وسوالات پایانی رات به اجمال و بطور گذرا مطالعه نمائید.

مرحله دوم :

مبحث مورد نظررا مجددا از آغاز تا انتها پاراگراف به پاراگراف مطالعه كنید .این مطالعه باید بطور عمیق و دقیق انجام شود و شخص با یكی یا چندتا از اعمال زیر را انجام دهد:

  • پس از مطالعه هر پاراگراف .باید سوال یا سوالاتی برای آن طرح نماید و ترجیحا آنها را در حاشیه كتاب بنویسد و جواب آنها را علامت بزند
  • پس از مطالعه هر پاراگراف . زیر نكات مهم را خط كشیده و آنها را بطور معنا دار و منسجم در حاشیه كتاب بنویسید ( خلاصه نویسی)
  • همرا با مطالعات جملات و عبارات هر پاراگراف زیر نكات خط بكشید. عمل خط كشی بهتر است با رنگهای مختلف انجام شود به این صورت كه هر رنگ نشانه ای از درجه اهمیت مطلب مورد مطالعه باشد. مثلاً مطابق قرار داد با خود می توان زیر نكات خیلی مهم را با رنگ سبز. نكات مهم را با رنگ آبی . نكات دارای اهمیت متوسط را با رنگ سیاه و نكات كم اهمیت را با رنگ قرمز مشخص كرد. اگر چه با استفاده از دو روش قبلی امر یادگیری عمیق تر انجام می شود و استفاده از آن دو برای امتحانات تشریحی توصیه می شود. ولی بدلیل اینكه سؤالات كنكور تستی (چند گزینه ای) است و شخص باید منابع آزمون را بطور دقیق و سریع بخواند لذا به داوطلبان كنكور استفاده از روش آخر توصیه می شود.

مرحله سوم:

پس از مطالعه هر پاراگراف به شرح فوق. سعی كنید بدون نگاه كردن به كتاب آنها را با خود تكرار كنید و سپس جوابهای خود را با متن كتاب مقایسه و مطاقبت كنید. این عمل را آنقدر تكرار تا بتوانید مطالب را بدون اشتباه بیان كنید. نكته قابل ذكر این است كه در این مرحله نباید خیلی وسواس نشان دهید زیرا هنوز فرصت های دیگری برای مطالعه این قسمت ها پیش رو خواهید داشت.

مرحله چهارم:

مدتی پس از مطالعه فصل مورد نظر مدتی به شرح فوق. سعی كنید آنها را مجدداً مطالعه یا مرور كنید. این عمل برای مقایسه با فرموشی مؤثر و ضروری بنظر می رسد.

پ) روش مطالعه دروس زبان انگلیسی و عربی:

1-پ) درك مطلب و ترجمه:

امروزه بر خلاف دهه های گذشته. اهمیت درك مطلب و توان ترجمه متون زبان خارجی(عمدتاً انگلیسی) برای موفقیت تحصیلی و شغلی نسبت به دستور آن حائز اهمیت بیشتری است. لذا شما به عنوان یك دانش آموز یا داوطلب ورود به مراكز آموزش عالی باید اقداماتی به شرح ذیل را انجام دهید:

برای تقویت درك مطلب و افزایش توان ترجمه می توانید به ترتیب از كتابهای دوره راهنمایی تحصیلی و كتب دوره متوسطه و پیش دانشگاهی استفاده كنید. مطالعات خود را برای تقویت درك مطلب زبان انگلیسی به سال جاری كه در آن پایه تحصیل می كنید محدود نسازید. دلایل این توصیه متعددند یكی از این دلایل این است كه طراحان سؤالات كنكور (قسمت درك مطلب درس زبان انگلیسی) غالباً خود را به منابع درسی زبان كه از سوی سازمان سنجش معرفی شده است محدود نكرده و پا را از آن فراتر می نهند. از این رو علاوه بر ضرورت مطالعه كتب زبان انگلیسی موجود در تمام پایه های دوره راهنمایی و متوسطه و پیش دانشگاهی ترجمه داستانهای كما بیش كوتاه و حتی مطالعه مجلات و روزنامه ها و نیز استفاده از نرم افزارها و سی دی های كمك آموزشی و یا استفاده از كلاسهای زبان(به ویژه برای مكالمه)مفید و مؤثر به نظر می رسند. برای تقویت درك مطلب زبان بهتر است از سالهای قبل از كنكور برنامه ریزی كرده و برای دستیابی به آن هدف تلاش كنید.

مطابق یافته های روانشناسی برای افزایش خزانه لغوی و توسعه درك مطلب ترجمه متون و به خاطر سپردن معانی لغات از آن طریق به مراتب مؤثرتر است از حفظ كردن لغات موجود در یك دیكشنری و دفتر لغت نامه. بنابراین سعی كنید روزانه نیم الی یك ساعت از وقت خود را صرف ترمه متون انگلیسی كنید. برای یان منظور معانی كلماتی را كه نمی دانید از دیكشنری (و یا كتابهای كمك درسی) یافته و آنها را (ترجیحاً با تلفظ شان) مطابق یك شماره در حاشیه صفحه كتاب بنویسید. پسپ جمله مزبور را ترجمه كنید این عمل باعث می شود كه معانی كلمات را بهتر به خاطر سپرده و كمتر فراموش كنید. در وقت مورد نظر جملات دیگری را نیز به روش مزبور ترجمه كنید و در پایان آن لغات را(همراه با معانی و تلفظ شان) روی كاغذی كوچك نوشته و آن را مرده(نظیر زمان حضور در صف نانوایی. در مسیر رفت و آمد به مدرسه و از این قبیل زمانها) چندین بار مرور كنید. پس از اتمام یك درس به روش مزبور و قبل از ورود به درس جدید سعی كنید درس آخر و تمام دروس قبلی را مرور كنید و سپس به درس جدید وارد شوید. بدیهی است روش مزبور برای یادگیری واژگان عربی و تقویت ترجمه متون عربی نیز مؤثر خواهد بود.

2.پ) گرامر و دستور زبان:

– یك كتاب نسبتاً كم حجم(حدود200-100 صفحه) از دستور زبان انگلیسی و یا عربی در سطح متوسطه تهیه كنید و روزانه حدود نیم ساعت آن را مطالعه كنید. این كتاب بهتر است حاوی تست های طبقه بندی شده و دارای پاسخ تشریحی(به ویژه برای كنكوریها) می باشد.

– برای هر سال تحصیلی یك كتاب كمك درسی تهیه كرده و همراه با تدریس دبیر و كتاب درسی از آن استفاده كنید. هیچگاه پاسخ سؤالات و تمارین درس را از روی كتابهای كمك درسی رو نویسی نكنید بلكه از كتابهای مزبور به روش های مندرج در مبحث روشهای مطالعه دروس فهمیدنی و حفظی استفاده كنید.

– داوطلبان كنكور بویژه بعد از عید نوروز همراه با مطالعه یك مبحث باید تست های طبقه بندی شده و دارای پاسخ تشریحی را پاسخ دهند.

– استفاده از كتاب كار(بویژه اگر با پاسخ تشریحی همراه باشد) نیز مفید به نظر میرسد.

– علاوه بر موارد فوق می توانید زمانها و بابها(در عربی)و یا افعال بی قاعده ing دار و امثالهم را در كارتهای جداگانه ای نوشته و با نصب آنها در معرض دید بطور روزانه و در اوقات مرده چند بار آنها را مرور كنید و پس از مدتی تكرار كارت دیگری نصب كرده و مدتی آن را مرور كنید و الی آخر. پس از مطالعه تمام كارتها می توانید مجدداً و به ترتیب آنها را نصب كرده و مرور كنید.

 

* تقسیم بندی زمان مطالعه:

به لحاظ میزان آمادگی دانش اموز برای مطالع و یادگیری دروس سه نوع زمان را می توان معرفی كرد:

الف) اوقات طلایی: وقتی كه شرایط درونی شاگرد و یا شرایط محیط زندگی وی برای یادگیری و فعالیتهای ذهنی كاملاً مهیا است. او در اوقات طلایی به سر می برد. شما از طریق تمركز بر خود و بررسی شرایط حاكم بر اطراف خود باید اوقات طلایی خود را شناخته و از آن برای مطالعه دروس بطور دقیق انجام تكالیف دشوار مطالعه كتابهای اختصاصی مرور دروس دشوار. مرور دروس اختصاصی و برای موارد دیگری از این قبیل استفاده كنید.

ب) اوقات نقره ای: وقتی كه شرایط درونی شما و شرایط محیط زندگی تان به گونه ای است كه شما آمادگی كمتری برای یادگیری و فعالیتهای ذهنی پیچیده دارید از آن به عنوان اوقات نقره ای یاد می كنیم. در اوقات نقره ای سعی كنید دروس عمومی را مرور كرده تكالیف آسان را انجام دهید. تكالیف كم اهمیت را بنویسید در مرحله مطالعه دقیق (قبل از عید نوروز)تستهای طبقه بندی شده با پاسخ تشریحی پاسخ دهید و از این قبیل.

پ) اوقات مسی(مرده): اوقاتی كه بطور غیر منتظره برای شما بوجود آمده و یا برای مطالعه سیستماتیك مناسب نمی باشد از آن به عنوان اوقات مسی یا مرده یاد می كنیم در این اوقات می توانید اعمالی شبیه به آنجه در مبحث روش مطالعه زبان گفته شد انجام  دهید.

* چهار سؤال مهم:

بهترین روش آماده شدن برای امتحان مطالعه كتابها در طول ترم و یا نیم سال تحصیلی است این نوع از مطالعه(مطالعه توزیعی)به مراتب بهتر و مؤثر تر از مطالعه فشرده(مطالعه محدود به ایام امتحانات) خواهد بود. بای این منظور شما هر روز پس از بازگشت از مدرسه و استراحت و با مراجعه به برنامه كلاسی سؤالات زیر را از خود پرسیده و سعی كنید عملاً به آنها پاسخ دهید:

الف)فردا دبیر چه تدریس خواهد كرد؟ برای پاسخ به این سؤال باید در اوقات طلایی(به ویژه درس اختصاصی و مهم) و یا در اوقات مسی(بویژه دروس كم اهمیت) درسی را كه دبیر قصد تدریس را دارد به اجمال و بطور گذرا مطالعه كنید.

ب)امروز دبیر چه تدریس كرد؟ برای پاسخ به این سؤال باید درسی را كه ارائه  داده شده است در اوقات طلایی بطور دقیق و با روشهایی كه قبلاً شرح داده شد مطالعه كنید و تكالیف آن را انجام دهید.

پ) فردا دبیر چه خواهد پرسید؟ برای پاسخ به این سؤال باید درسی را كه دبیر می خواهد بپرسد و یا امتحان بگیرد  را در اوقات طلایی(دروس دشوار)و یا مسی(دروس آسان) بازخوانی و مرور كنید.

ت) سایر اوقات را چه كنم؟ پس از پاسخگویی عملی به سؤالهای فوق سعی كنید از سایر اوقات برای موارد زیر استفاده كنید:

* مرور كردن دروس گذشته

*استفاده از روشهای مناسب برای یادگیری و تقویت دروس(حل مسائل موجود در كتابهای كار و استفاده از نرم افزارهای آموزشی یا سی دی های آموزشی. شركت در كلاس تقویتی و از این قبیل)

* پاسخ دادن به تست ها

*انجام كارهای شخصی

* كمك به خانواده و یا تفریح كردن.

 

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment