دانلود تحقیق در مورد پروژه بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش الكترونیك -قسمت دوم

دانلود پایان نامه

 

اما آموزشON LINE چیست؟ این نوع آموزش وسیله ای برای یادگیری از راه دور است و یك روش آموزشی است كه برای استاد و دانشجویـــان این فرصت را فراهم می كند كه در عین حال كه از نظر زمان و مكان از هم دور هستند، فاصله آموزشی موجود را با وسائل مناسب تكنولوژیك پركنند. در این نوع آموزش، كامپیوتر، تكنولوژی ارتباطات (ICT) و شبكه ها بویژه شبكه جهانی اینترنت برای پركردن فاصله آموزشی، مورد استفــــــاده قرار می گیرد. دوره های آموزشی كه برای استفاده در آموزش ON LINE طراحی می شوند، اصطلاحاً دوره های مجازی نام می گیرند. در این دوره ها كه از طریق شبكه كامپیوتری ارائه می شود. هیچ نوع تجهیزات فیزیكی از قبیل تخته و گچ مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلكه محیطهای آموزشــی مجهز به نرم افزار و سخت افزار مورد استفاده واقع می شوند. همه وسایل و فرمهای آموزشی مورد استفاده كه در گذشته دركلاسهای سنتی وجود داشت در این كلاسهای «مجازی« هم وجود دارد. به هرحال فعالیتها و مجموعه تعاملات عمدتاً با تكیه بر تجهیزات سخت افزاری كامپیوتر و شبكـه جهانی اینترنت (به جای بحث و گفتگوی حضوری و رودر رو) انجام می پذیرد.

 

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

 

در این مدل دروس مجازی عموماً غیرهمزمان ارائه می شوند و دانشجویان مجبور نیستند در كلاسهای درسی دانشكده یا مركز آموزشی مشخص در زمان خاصی حضور یابند، بلكه از طریق كامپیوتر شخصی خود و اتصال به اینترنت این عمل انجام می پذیرد. موضوعات آموزشی و ارتباطات لازم می تواند در هر زمان و مكانی كه دانشجو مناسب بداند ارائه گردد. ابزارهای متعددی برای گفتگو و برقراری ارتباط در كلاسهای مجازی وجود دارد كه مهمترین آنها عبارتند از:

 

1 – پست الكترونیكی،LISTSERVE ، شبكه جهانی (WWW) ، پروتكل انتقال فایل (FTP)، VIDEO CONFERENCE و TELE CONFERENCE . این ابزارها برای دو منظور به كار گرفته می شوند، یك گفتگوی الكترونیك، دیگری ارائه موضوعات و متون مربوطه. این نوع ارتباط از طریق پست الكترونیك میســـر می شود.

 

دكتر غفاریان عضو هیات علمی دانشگاه مالك اشتر و سازمان مدیریت صنعتی درباره ضرورت استفاده از این شیوه جـدید آموزشی در جامعه امروز ما می گوید:

رویكردهای نوین آموزشی هرچند با تنگناهایی مواجهند ولی نویدبخش قابلیتهای بسیار خوبی در توسعه منابع انسانی هستند. استفاده از اساتید برجسته در سطح گسترده و برای مناطق دوردست در قابلیتهای آموزشی كشور ما تحول ایجاد می كند. برای افراد پرمشغله كه قادر به حضور منظم در كلاسهای درس نیستند نیز این امكان بی نظیر است. در آموزشهای حجیم و پرتكرار، هزینه های آموزش از راه دور به مراتب كمتر از آموزشهای حضوری است، این امر می تواند در مباحث مدیریتی پایه مورد توجه قرار گیرد. مشكلات تردد در شهرهای بزرگی چون تهران نیز بااستفاده از این رویكرد قابل اجتناب است.

به طور كلی می توان گفت كه توسعه كمی و گستردگی كیفی علم و صنعت و رشد روزافزون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از سویی و افزایش پرشتاب جمعیت و نیاز شدید نسل جوان و مستعد به تحصیلات و افزون شدن تشنگان كسب مهارتهای فنـــی و تخصص های علمی از سوی دیگر، نظام آموزشی جوامع را وا می دارد كه برای همگامی با تحولات و پاسخگویی به نیازهای فراوان مشتاقان، از مرز آموزشهای سنتی پا را فراتر نهند و نظام آموزشی خاصی را برای شرایط فعلی جامعه تدارك ببینند. آموزش از راه دور می تواند بخشی از نیازهای آموزشی جامعه را برآورده سازد و هزاران جوان شیفته و مشتاق تحصیل را در مسیر خودسازی و بهسازی جامعه سوق دهد و موجبات اعتلای سطح كیفی و كمی آموزش را فراهم آورد.

فناوری آموزش از راه دور فراهم آورنده فرصتهایی برای ارائه آموزش برای افرادی است كه از طریق آموزشهای سنتی قادر به تحصیل نبوده اند. آموزش از راه دور به دلیل انعطاف پذیری و فراگیر، محوربودن این اجازه را به فراگیران می دهد كه حق انتخاب چگونگی و محتوای یادگیری خود را دارا باشند، در نتیجه خودانگیزی و خودآموزی از خصوصیات مهم آموزش از راه دور می باشد.

آموزش الكترونیك برای رفع نیازهای كشورهای متعددی در جهان ارائه گردیده است. طبیعت این نیازها از كشوری تا كشور دیگر متفاوت است و به مرحله توسعه یافتگی آن بستگی دارد، برای نمونه در تمام كشورها ارائه فرصت برابر برای آموزش ودسترسی بیشتر به آموزش عالی، نیاز به این نوع آموزش را ضروری می سازد. به علاوه آموزش مستمر برای مواجهه با تغییرات برای افراد شاغل ضروری است. در برخی كشورها دانش آموزانی كه آموزش مدرســــه ای را تكمیل می كنند قادر به ورود به دانشگاه نیستند و آموزش از راه دور موجب رفع نیـــــاز آنها می گردد.

موسسات آموزش از راه دور در هر كشوری بنابر مقتضیات آموزشی خاص آن كشورها تاسیس شده اند. مثلاً گستردگی خاك و پراكندگی جمعیت در استرالیا و كانادا مهمترین سازه پیدایش و رواج نظام آموزش از راه دور در این كشورها است. در چین و هندوستان، تراكم جمعیت و عدم تكافوی ظرفیت موسسات آموزشی موجود و محدودیت بودجه آموزش و در آمریكا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ژاپن مساله آموزش بزرگسالان و تداوم آموزش آنان جهت آشنایی با علوم و مهارتهای جدید از جمله سازه های مهم تاسیس اینگونه موسسات آموزش از راه دور است. در پاكستان و ایران كثرت داوطلبان تحصیل در دانشگاهها، نیاز به تربیت كادر آموزشی مدارس و ایجاد فرصت ادامه تحصیل برای كارمندان و در اغلب كشورهای آفریقایی نارسایی موسسات آموزش ابتدایی، متوسطه و عالی و تنگناهای اقتصادی سبب شده است تا آموزش از راه دور به عنوان یك نظام كم هزینه، تا حدی جایگزین نظام آموزشی سنتی گردد. اهداف آموزشی از راه دور عبارتند از:

 

1 – ایجاد فرصت برای فراگیرانی كه فرصت تحصیل را از دست داده اند.

2 – تقویت نیروی انسانی كارآمد از لحاظ علمی و فنی.

3 – بهبود كیفیت آموزش (آموزش مرتبط با نیازهای كشور و آموزش مستمر برای شاغلین).

4 – ایجاد فرصتهای آموزشی برای كاركنان.

نگرشی نو بر نقش فناوری در بهسازی سازمان

ظهور قرن فناوری اطلاعات و ره آوردهای آن (ابزارهای ارتباطی موثر از جمله اینترنت، اینترانت، تلفن همراه، كامپیوترهای پرتابل و…) تغییرات سریع در ساختار سازمانی صنایع از جمله مرزگستری و انجام امور در خارج از مكان و زمان را دربرداشته است. این پدیده مزایای زیادی از جمله كاهش هزینه، افزایش كارآیی، افزایش سوددهی و تسهیل در برقراری ارتباط را شامل می شود. «دانشگاه و صنعت مجازی« نیز از پدیــده های نوظهور است كه بـه طور چشمگیری در جهان گسترش یافته و بروز آن در كشور ما نیز اجتنــــــاب ناپذیر می باشد. از جمله مباحث مرتبط با امور مجازی می توان به سازمانهای مجازی اشاره كرد. انواع سازمانهای مجازی مانند تیمهای مجازی و كار مجازی دو شیوه رایج ره آورد قرن تكنولوژی اطلاعات است. در تیمهای مجازی معمـــولاً ارتبـاط اعضاء با یكدیگر بااستفـــاده از سیستم های الكترونیك انجام می پذیرد و اعضاء ممكن است هرگز یكدیگر را ملاقات نكنند. تیم های مجازی باعث صرفه جویی در زمان، هزینه های مسافرت و حذف مشكل دستیابی به متخصصین شوند و به سرعت شكل گرفته و به انجام امور بپردازند و امكان دسترسی به بازار را فراهم می آورند در كار مجازی كه دور از دفاتر مركزی و یا تاسیسات تولیدی انجام می گیرد، كاركنان تماس واقعی با همكاران را ندارند ولی بااستفاده از ابزارهای الكترونیك به سادگی با یكدیگر ارتباط برقرار می كنند. روشهای «میهمانخانه ای«، «میز مشترك« و «مراكز كار مجازی« از انواع متداول این روش می باشند.

 

مزایای استقرار و بهره گیری از آموزش مجازی در سازمان

آموزش مجازی در صورتی كه به خوبی طراحی و بكار گرفته شود جواب می دهد. نتایج تحقیقات مختلف با متدلوژی های قــــوی و بعضاً با كنترلهای آزمایشی نشان می دهد، آموزشهای مجازی تاثیر مثبتی در توسعه تجارت پاره ای از كشورها داشته است. مزایای عمده استقرار و بهره گیری از آموزشهای مجازی از نظر «رندی توماس« (2001) به شرح زیر می باشد:كاهش هزینه های آموزشی، بهبود عملكرد و بهره وری بیشتر، تسریع در دسترسی به بازار، به روزآوری دانش و تسهیل در جذب نیروی انسانی.

از دیرباز این موضوع مطرح بوده كه یكی از مشكلات آموزشهای سنتی، عدم امكان سنجش میزان بازگشت سرمایه است، لیكن آموزشهای مجازی ماهیتاً نسبت به آموزشهای سنتی بیشتر قابل اندازه گیری است و ابزارهای مختلف اندازه گیری جهت سنجش میزان انتقال دانش از این طریق طراحی شــــده است. از جمله این ابزارها می توان به نرم افزارهای ویژه سنجش و اندازه گیری اشاره كرد.

در این باره موارد زیر را بخوانید:

كاهش هزینه آموزش

! شركت BRANDON HALL ،40% كاهش هزینه را بدون كاهش اثربخشی گزارش كرده است.

! شركت CISCO صرفه جویی 10 میلیون دلاری را در صرف هزینه از طریق جایگزینی و بكارگیری آموزشهای مجازی گزارش كرده است.

! خطوط هواپیما ایالت متحده با كاهش 60% در زمان آموزش توانسته است 9 میلیون دلار در پــرداخت هزینه های هتل و سایر هزینه ها صرفه جویی نماید.

! شركت كامپیوتری اپل، كاهش 83 درصدی هزینه را در بكارگیری یك دوره آموزش مجازی، نسبت به آموزشهای سنتی گزارش كرده است.

كارایی و اثربخشی بیشتر

آموزشهای مجازی زمان یادگیری فراگیران را به طور متوسط بین 25 تا 50 درصد كاهش داده و نشان داده است كه زمان فعال حفظ اطلاعات نیز به نسبت قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

! شركت IBM براساس نتایج نظرسنجی كه از شركت كنندگان در دوره های مجازی اخذ نموده گزارش كرده است كه فراگیران نسبت به آموزشهای سنتی باصرف زمان، مواد درسی را آموخته اند.

! شركت GEگزارش كرده است كه توانمندیهای آموزشی فراگیران مجازی نسبت به آموزشهای سنتی 65% افزایش یافته است.

بهبود عملكرد

با آموزش مجازی می توان یك محیط كاری با نیروی انسانی آموزش دیده در حداقل زمان ممكن ایجاد نمود كه نتیجه آن بهره وری بیشتر خواهد بود.

! شركت SUN MICROSYSTEM با بهبود شرایط و اجرای برنامه آموزش آشناسازی كاركنان با نحوه بهره گیری از آموزش مجازی توانسته است 100 میلیون دلار در پرداخت هزینه های حقوق و بكارگماری كاركنان تجاری صرفه جویی نماید.

 

! ازطریق آموزشهای مجازی 10000 نفر از مشاوران یكصد شركت خدماتی تابعه FORTUNE توانسته اند گواهینامه حرفه ای، دریافت نمایند كه نتیجه آن 100 میلیون دلار صرفه جویی سالیانه نسبت به هزینه های آموزشهای سنتی بوده است.

بهبود رقابت پذیری

نتایج یكی از مطالعات معتبر كه اخیراً اجرا شده است نشان می دهد كه فعالیتهای عمده و كلیدی كه طی آن شركتهای امروزی می توانند به بقای خود ادامه دهند عبارتند از:

میزان نوآوری و ابداعات، جذب و نگهداشت نخبگان، ایجاد ارتباط موثر و مثبت با مشتریان و افزایش كیفیت محصولات و خدمات.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment