دانلود تحقیق در مورد پروژه بازیهای پرورشی در مدارس (طرح درس سالانه ) -قسمت دوم

دانلود پایان نامه

رشد یک فرآیند مداوم است که با تشکیل سلول تخم آغاز و تنها با مرگ خاتمه می پذیرد . رشد تمامی جنبه های رفتار انسانی را شامل شده و لذا تنها یک جداسازی مصنوعی ، بر حیطه ، مراحل یا دوره های سنی حاکم است .دیدگاه دوره زندگی ، به رشد به عنوان یک حیطه خاص ، یا وابسته به سن نگاه نمی کند ، بلکه دیدگاه دوره زندگی برخی از جنبه های رشدی را در حیطه ها با مراحل مرتبط به سن دانسته و برخی را نمی داند. به علاوه مفهوم دوره زندگی شامل همه تغییرات رشدی نیز می گردد که نه فقط جنبه های مثبت که عموماً با دوره کودکی مطابقت داشته ، بلکه کلیه تغییراتی که در بزرگسالی و پیری نیز حادث می گردد را در برمی گیرد .

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

فرآیند رشد ، و بطور ویژه فرآیند رشد حرکتی ، بایستی دائماً مسأله فردیت را در یادگیرنده به خاطر آورد . هر فرد دارای جدول زمانی خاص برای کسب و توسعه تواناییهای حرکتی خود است . گرچه «زمان بیولوژیکی» هنگامی که در توالی کسب مهارت حرکتی قرار می گیرد بسیار اختصاصی است . لیکن سرعت و اندازه رشد تحت تأثیر خصوصیات فردی و بطور گسترده ای نیازهای عملکردی کار تعیین می گردد. دوره سنی صرفاً نمایانگر دامنه زمانی تقریبی است که در خلال آن برخی رفتارها ممکن است مشاهده گردند. وابستگی زیاد به دوره زمانی ممکن است ناقض مفاهیمی چون تداوم ، اختصاصی و فردیت در فرآیند رشد باشد .

دورة رشدی که ما به بررسی آن می پردازیم نوجوانی است .

الف ـ قبل از بلوغ :                         11 تا 13 سالگی (پسران)

10 تا 12 سالگی (دختران)

ب ـ پس از بلوغ                            14 تا 20 سالگی (پسران)

12 تا 18 سالگی (دختران)

مفهوم کلیدی ـ رشد مهارتهای حرکتی اختصاصی تا حد زیادی به فرصتهای تمرینی ، تشویق و کیفیت آموزش و زمینه بوم شناختی محیط بستگی دارد .

مهارتهای حرکتی اختصاصی ، شکل پیشرفته الگوهای حرکتی بنیادی هستند ، ه به گونه ای پالایش و ترکیب شده اند تا مهارتهای ورزشی و سایر مهارتهای حرکتی ویژه و پیچیده را تشکیل دهند. مهارتهای حرکتی اختصاصی ، ویژه تکلیف می باشند ، لیکن حرکات بنیادی چنین نمی باشند.

بیسبال

هاکی

نمایشی

دختران و پسران از لحاظ قدرت عضلات شکم و استقامت در دوران پیش از بلوغ یکسان هستند لیکن پسران در دوره نوجوانی پیشرفت بیشتری نسبت به دختران نشان می دهند.

مردان در دوره جوانی قدرت و استقامت  عضلانی زیادی دارند ، اما زنان در آغاز بلوغ حداکثر توان و نیرو را داشته ، در حالیکه در پایان دوره جوانی تنزل می کنند.

بطورکلی انعطاف پذیری زنان در طول دوره نوجوانی بیشتر از مردان است و لیکن در زنان و مردان انعطاف پذیری بیشتر با کاهش الگوهای حرکتی کاهش می یابد تا فرآیند افزایش سن .

درصد چربی بدن زنان بطور ثابت از پیش از دوره نوجوانی تا سرتاسر نوجوانی افزایش می یابد . درصد چربی بدن در مردان در قبل از دوره نوجوانی افزایش می یابد ، سپس در دوره بلوغ بطور سریع کاهش می یابد و در طول این دوره به کاهش خود ادامه می دهد.

اگرچه دختران در مورد تعادل در دوران کودکی از پسران جلوتر هستند اما در دوره نوجوانی هیچگونه برتری نسبت به پسران ندارند.

اهداف عمومی تربیت بدنی در دوره های راهنمایی

همة دانش آموزان در دورة راهنمایی می بایست آمادگی پیدا نمایند تا بتوانند در فعالیتهای سازنده و مطلوب اجتماعی جامعه شرکت نمایند. به دنبال هدفهای عمده ای که برای درس تربیت بدنی در دورة ابتدایی بیان گردید ، اهداف کلی برای این درس در دورة راهنمایی
می توان در نظر گرفت . دانش آموزان به منظور رویارویی با شرایط و اوضاع زندگی روزمره و فائق آمدن بر مشکلات روزافزون و پیچیدة آن ، نیاز به توسعه و تکامل قابلیتها و تواناییهای خود دارند تا قادر باشند سلامتی ، تندرستی و نشاط دورة نوجوانی و جوانی خود را حفظ کرده ، مسائل و مشکلات را با خوشایند ، نگرشهای منطقی ، درک ارزشها و قدرشناسیها ، بتوانند عواطف و احساسات خود را به نحو مطلوبی بیان نمایند.

خصوصیات رشد و اهداف تخصصی تربیت بدنی در راهنمائی

الف ـ خصوصیات کلی دانش آموزان راهنمایی :

این دوره یکی از عالیترین و مناسب ترین سنین تعلیم و تربیت است . در این دوره  دانش آموز از یک جهش ذهنی برخوردار است . بدین معنی که کودک سعی می کند آموخته های خود را بصورت مفاهیم کاربردی منسجم تر کند. ذهنیات کودک در این دوره از شدت خاصی برخوردار بوده و کودک سعی می کند هرچه بیشتر در تیز کردن هوش خود اقدام نماید و علت و معلول را توجیه نماید . در این دوره کودک سعی می کند آنچه که پیرامون خود می بیند با آن ارتباط برقرار سازد .

گروه پذیری کودک در این دوره بالا می رود و دوست دارد در کارهای گروهی شرکت کرده و همچنین از طرف سایر دوستان مورد قبول واقع گردد و بدین سان با زندگی جمعی آشنا می گردد و فطرت جامعه پذیری خود را افزایش می دهد. تفاوتهای جسمی بین پسران و دختران آشکار می شود. در ایندوره دختران رشدشان زیادتر از پسران می باشد و بدن سریعتر از عضلات رشد می کند ، لذا حرکات سرعتی برای نوجوانان در این سن مشکل
می شود. هماهنگی عضلانی اصلاح می شود و در نتیجه یادگیری مهارتی رو به پیشرفت می گذارد . در ایندوره نوجوانان علاوه بر دگرگونی جسمانی ، دارای تظاهرات عمده روانی و اجتماعی هستند.

توجه به این خصوصیات بصورت یکجانگری و توان بخشی بین آنها ، موجبات شکل پذیری شخصیت متعادل نوجوان بالغ را بوجود می آورد و از این راه ارتباطات نزدیک با نوجوان و آشنائی با خلق و خوی او حاصل می شود.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment