دانلود تحقیق در مورد پروژه آموزش مذهبی -قسمت سوم

دانلود پایان نامه

 

استراتژی های آموزش

از دهه 1960 به بعد مطالعات بسیاری درباره چگنگی آموزش RE شده تا كارآیی آنرا افزایش دهند (منبع گریمیت 2000) تحقیقات نشان می دهند كه در تمام این سالها حوزه دانش بر اساس تحقیقات ‹‹پدیده شناسی›› بوده كه تأكید بر تحقیق تجربی و توسعه معنوی بچه هاست. اگرچه این تحقیقات اغلب در موارد متفاوتی آغاز شده اند اما به آموزش مذهبی نیز مربوط می شود. RE تنها درباره معرفی مذاهب خاصی نیست، بلكه بچه ها را تشویق می كند به توجه آنها به مطالب پر معنایی تا آنچه به آنها معرفی شده (شناسانده شده) را منعكس كنند.

 

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

 

همچنین آنچه واضح است اینست كه آموزش مذهبی نیاز به حضور و انگیزش شما دارد و استفاده از راههایی سریع و ممكن و منابع موجود دارد . ویژگی دیگر تأكید بر اهمیت فرصت دادن به بچه ها برای پاسخ (واكنش) به مطالب، و توجه به بحث های خلاق آنها .

مذهب یك پدیده انسانی كامل است و نیاز دارد با توجه به سن و توانایی ذهنی آنان، به آنها معرفی شود. تلاش برای معرفی تمام (كل) یك مذهب بهتر از این است كه مذهبی كه بچه در آن رشد كرده به او عرضه شود. از این طریق ارتباطات به آسانی برقرار می شود بین زندگی بچه و مذهب. در این موقع ملاحظه می كنید كه ممكن است بچه ها مایل باشند تا در یك خانواده متفاوت رشد كنند و این به اجتناب از كلیشه سازی و ابهام كمك می كند بعضی از مفاهیم مذهبی مشكل هستند برای بسیاری از افراد بالغ برای درك پس مهم است ما بدانیم كه كدام جنبه های مذهب برای كدام گروه سنی بچه ها مناسب است . در زیر مثالهایی از انواع استراتژی بطور معمولی در RE استفاده می شود.

آموزش RE از طریق داستان

داستان یكی از كهن ترین شیوه هایی است كه نوع بشر برای انعكاس تجاربش به كار برده است. در مذاهب ، داستات در خدمت بیان مقاصد بسیاری است. مذاهب اصلی دنیا مجموعه داستانهای خاص خود را دارند این داستانها ممكن است . درباره ذات خداوند باشد، ممكن است درباره جهانی كه ما در آن زندگی می كنیم، باشد یا ممكن است ما را راهنمایی كند كه یك زندگی خوب چگونه تحقق می شود. هدف RE این است كه این داستانها را به بچه ها معرفی كند تا كمی درباره اینكه دیگران چگنه خداوند را درك می كنند و دنیای اطراف خود را به مبارزه می طلبند، شناخت پیدا كنند. رقابت معلمین در تفسیر و قابل فهم كردن داستانهاست و اینكه چگونه بتوانند به بچه ها سفارش كنند تا بچه ها درباره داستان به بحث و گفتگو بشینند، به بچه ها اجازه بدهند تا نظرات خود را ارائه و آنرا توضیح دهند، بعضی از داستانهای مذهبی ممكن است برای هر بچه ای قابل درك نباشد و نیاز به مفاهیم انتزاعی دارد یعنی ممكن است دارای مفهوم بیگانه ای برای آنان باشد. معلم باید مطمئن شود كه شاگردان داستان را فهمیده اند و می توانند سوالاتی را كه ممكن است درباره این موضوع باشد، بپرسند، قبل از اینكه آنها تصمیم بگیرند به استفاده از آن با بچه ها . در حالت مطالعه زیر، معلم مطمئن می شود چیزی را كه ارائه كرده و درباره آن بحث نموده، فراگرفته اند و به دانش آموزان كمك می كند به درك چیزی از آنچه مسیحیان معتقدند خدا در زندگی از آنها می خواهد.

مطالعه معددی

جولی معلمی در مدرسه ابتدایی ایالتی است و امسال بچه های 10-9 ساله را آموزش می دهد موضوع درس RE در مورد این هست كه مسیح كه بود و مسیحیان چه اعتقادی در مورد او دارند؟ بخشی از مطالعه آنها درباره دیدن سامره ای خوببود برای درك آنكه عیسی مسیح درباره ‹‹ عشق به همسایه›› چه نظری داشت. جولی منظره را پخش كرد و پس از توضیح آنچه عیسی مسیح گفته بود، به پاسخ یك سئوال اتهامی از معلمی یهودی پرداخت. سپس او از بچه ها خواست تا چشمانشان را ببندند و تصور صفحه تلویزیونی را در ذهن خود بپرورانند كه داستان معلم را نمایش می دهد. جولی خود را برای جلسه آماده كرد بوسیله متن های اصلی كتب مقدس و مطالعه اینكه چگونه مسیحیان داستانهای مذهبی خود را می فهمند لولیستی از سئوالاتی تهیه كرده بود كه ممكن بود بچه ها در كلاس از او بپرسند. و همچنین پاسخهای ممكن را بررسی كرد او داستان را با گفته های خود توضیح دار و به بچه ها وقت داد تا احساس خود را تصور نمایند. در ادامه ی بحث واكنش های متفاوت به داستان صورت گرفت و توجه بچه ها را به خود متمركز كرد و به اینكه چگونه با مردم رفتار كنند مخصوصاً در مورد چیزهایی كه آنها دوست ندارند پس از پایان جلسه به این نتیجه رسیدند كه از نظر مسیحیان هم همنوع آنها هستند و مسیحیان باید سعی كنند تمام افراد بشر را دوست داشته باشند و ببینند چه نیازهایی دارند به آنها كمك كنند.

آموزش RE از طریق محصول مصنوعی

یك روش دیگر برای آوردن باورها به كلاس و بدینسان دادن تجربیات دست اول به شاگردان بكارگیری محصول مصنوعی مذهبی است. بنابراین بسیاری از باورهای دینی از این موضوع برای پرسش استفاده می كنند. یادآوری وجود خداوند و ایجاد پلهایی برای درك خداوند و فرصت دادن به بچه ها برای اداره كردن و آزمایش پس دادن این مسئله به آنها فرصت می دهد تا بخشی از موضوع را درك كنند و بچه ها را در آموزش احترام به مقدسات دیگران یاری می دهد.

آموزش RE از طریق عبادتگاه

عبادت (نیایش) نقش محوری در بسیاری از باورهای مذهبی بازی می كند و هر كشف بزرگ داروین این بود كه حیات آهسته و پیوسته تغییر می یابد و چیزی تصادفی و به سرعت بوجود نمی آید.

مذهبی مكانهایی برای عبادت دارد. عبادت ممكن است در مكان مخصوصی یا در خانه انجام شود. بهرحال برای بسیاری از مردم می تواند در هر زمانی یا هر جایی انجام شود. بسیاری از ادیان مكانهایی مقدس دارند از جمله شهرهای مذهبی، رودخانه ها، كوهها كه برای پیروان آن اهمیتی خاص دارند و هر شخص آرزو دارد از آنچا دیدار كند . بسیاری از مدارس به عبادتگاهها دسترسی دارند مانند كنیسه ها، كلیساها و پرستشگاهها، دیدار از هر كدام از اینها به بازدید كننده مجال بسیاری می دهد تا جنبه های گوناگون آن مذهب را مطالعه كند. چنین مطالعه ای باید بر اهمیت عبادتگاه برای اعضای جامعه تأكید كند. خود ساختمان مهم نیست بلكه این برای چه آنجا می روند. استفاده از دیدار عبادتگاهها در RE می تواند بیشتر در فصل بعدی دنبال شود.

استفاده از ICI در آموزش مذهبی

فرصت های بسیاری برای استفاده از ICI در آموزش مذهبی وجود دارند. اینترنت شامل سایتهای بسیاری است كه برای پیش زمینه اطلاعات در مورد باورهای مذهبی و همچنین نظریاتی برای كلاس درس بسیار مفید است . (فهرست آخر فصل را ببینید) بسیاری از سایت ها گشت های اساسی در مكانهای جالب مذهبی می دهند. اینترنت می تواند بچه های مدرسه را با شاگردان مدارس دیگر، مناطق دیگر و حتی كشورهای دیگر مرتبط كند برای بحث در مورد مذهبشان یا سنت های فرهنگی. دوربین های عكاسی دیجیتال خودكار نیز می توانند به این جنبه RE كمك كنند.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment