دانلود تحقیق در مورد پروژه آموزش زبان خارجی و عوامل افت تحصیلی-قسمت سوم

دانلود پایان نامه

بی اطلاعی اولیاء

آرامش روانی یكی از عوامل مهم در یادگیری و زبان آموزی بهینه كه مهمترین عامل در یادگیری و زبان آموزی به شمار می رود زیرا اگر دانشجو یا دانش آموزی با خانواده اش درگیری داشته باشد روحیه او خراب می شود و این خود عاملی خواهد بود كه باعث می گردد هدف و انگیزه یادگیری نیز از بین برود. آشفتگی روانی باعث خواهد شد كه تمركز فرد در كلاس برای یادگیری هم از میان برود.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

جیمز فلادوبیتراچ سالوس، هم در این مورد معتقدند« یكی دیگر از عوامل دخیل در یادگیری موفق زبان انگلیسی عامل روانی است از میان مسایل مختلفی كه در حوزه یادگیری انسان مطرح اند هیچ یك به اندازه یادگیری كلامی حائز اهمیت نیستند.» دیدگاه های نفرات برتر كنكور سالیان متمادی گفته فوق را تایید می كند.

بحث فوق كل قضیه نیست، بلكه عوامل دیگری نیز در این مورد دخیل هستند كه به گفته یكی از صاحب نظران «بی نظمی، حجم كار زیاد، وقت كم برای انجام آنها، تداخل چند موضوع فكر مهم همدیگر، فشارهای فروان جهت كسب موفقیت ها، بی آنكه نیروهای مربوط به آن به طرز صحیحی ارزیابی شده باشد.

بی برنامگی، نداشتن اراده ی محكم و استوار، یادآوری شكست ها و عدم موفقیت های كوچك و بزرگ قبلی، نداشتن اعتماد به نفس، عدم استفاده صحیح از عنصری به نام «وقت» معمولا در دانش آموزان دلشوره، تشویش و نگرانی را دامن می زند كه این مشكلات و دلشوره در مورد زبان خارجی كه اكثراً خود را با آن بیگانه می دانند بیشتر می باشد و این مشكل كسانی را كه زبان خارجی را كمتر درك می كنند و بدان علاقه دارند را در وضعیت سختی قرار می دهد.»

عدم توجه به تخصص

اصولاً منظور از تخصص گرایی این است كه كاری، وظیفه ای یا فعالیبتی به نحو احسن و به شیوه ای كامل انجام شود تا وظیفه محوله با كاستی و كمبود به پایان نرسد.

در اكثر مدارس بخصوص در روستاها، دهستان ها، بخش ها كه یا تعداد كلاس دوره راهنمایی یا دبیرستان كم است و یا كمبود معلم متخصص احساس میشود. كلیه مواد درسی در یك پایه را كه معمولا بیش از 15 ماده درسی هست، بین چهار یا پنج معمل، صرفنظر از تخصص شان، تقسیم            می كنند و آنان باید به هر طریق كلیه دروس را تدریس نمایند. بنابراین ممكن است معلمی كه رشته تحصیلی اش ادبیات فارسی است زبان انگلیسی و علوم تجربی و علوم اجتماعی هم تدریس كند. البته این مساله تا حدودی در شهرهای بزرگ نیز دیده می شود. بدین منوال سال تحصیلی یا سالهای تحصیلی به پایان می رسد و دانش آموزان كه دانشجویان آینده اند با سوادی پایین تر و اطلاعاتی اندتر از درسهای مربوطه فارغ التحصیل می شوند و این داستان همچنان ادامه می یابد. آنكه در این میان متضرر می شود كسانی جز دانش آموزان یا دانشجویان آینده نیستند به گفته داوید پیرا«…متاسفانه در مملكت ماهر كسی كاری ندارد معلم زبان می شود. نتیجتاً اكثر آنان خود قادر به تكلم زبان انگلیسی نیستند. تدریس زبان، خواندن از روی كتاب آن هم با تلفظ نادرست و یا پرگردن چند پلی كپی یا نوشتن دیكته سر كلاس و یا دادن چند قاعده گرامری نیست زبان یعنی درست صحبت كردن با تلفظ صحیح و ایجاد ارتباط بین دو یا چند نفر. زبان یعنی نوشتن یك مقاله یا هر مطلب دیگر بدون غلط و یا خط خوانا آموزش زبان، به مدرسین و معلمین خوب نیاز دارد… با معلمین خوب در كشور خودمان می توانیم زبان انگلیسی را به بهترین نحو تدریس كنیم…»

10 درصد افت تحصیلی، حاصل این همه اصلاحات

صراحان نظام آموزشی تیشه به ریشه می زنند

گروه گزارش

به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش هر ساله واحد های آموزشی تحت نظر وزارتخانه با 10 درصد افت تحصیلی مواجه است و این معضل سالانه هزار میلیارد ریال زیان در بر می دارد. به گفته این مسئولان، با این مبلغ می توان هزاران شغل جدید در كشور ایجاد و 12 درصد نرخ بیكاری را طی هشت سال برطرف كرد. در گزارش حاضر، سعی ما بر آن است تا با بررسی علل و عوامل اصلی افت تحصیلی در سه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، راهكارهای اساسی در این بخش را بیان كنیم با هم می خوانیم.

برنامه ریزان آموزشی می گویند: هدف آموزش و پرورش تربیت نیروی انسانی برای دستیابی به اهداف عالی توسعه و رسیدن به تعالی، آرمان ها و شناخت مجهولات و دستیابی به آن سوی معلومات گذشته است به گفته كارشناسان، توسعه علمی با سرمایه گذاری بیشتر و بهتر در مدارس و دانشگاه ها امكان پذیر است. امروزه در كشورهای در حال توسعه اقتدار و انسجام نظام آموزشی از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ چرا كه مدارس، دانشگاه ها و انسجام علمی با تربیت نیروی انسانی كارآمد می تواند ارزنده ترین خدمات را به جامعه و دولت ارائه دهد؛ اما هنوز تا به امروز نظام آموزشی بیمار كشور نتوانسته است به این سئوال اساسی پاسخی مثبت و درخورتوجه بدهد؛ اعمال پاره ای اصلاحات، تغییر زمان آموزش، ترمیم برخی مواد درسی، طراحی جدید شیوه های امتحانی، ایجاد تنوع و گوناگونی در مدارس؛ غیرانتفاعی، نمونه مردمی، پیش دانشگاهی، سالی واحدی، ترمی واحدی و … چنان وصله های ناجوری را بر پیكرة نظام آموزشی كشور چسبانده است كه جدا كردن از آن به سادگی امكانپذیر نیست. وجود 100 هزار دانش آموز معتاد در كشور و 10 درصد افت تحصیلی سالانه و 100 میلیارد تومان ضرر مالی، بیكاری و هزاران دانش آموز فارغ الحصیل دیپلمه ناكارآمد و … نتیجه ای جز نظام غلط آموزشی را مورد نقد و بررسی قرار بدهیم، بدون ضعف و شكست نخواهد بود و با كوچكترین لرزشی امكان فروریختن آن وجود دارد.

سید حسین شریفی با 20 سال سابقه كار در آموزش و پرورش دربارة افت تحصیلی می گوید: مسئولان این همه تغییرات در نظام آموزشی انجام دادند تا به حال چه نتیجه ای گرفته اند؟ به قول خودشان سالانه 10 درصد افت تحصیلی داریم كه مطمئناً این مقدار بیشتر از دوبرابر آمار اعلام شده از سوی مسئولان است.

وی تصریح می كند: طراحان نظام آموزشی با چنین برنامه ریزی تیشه به ریشه آموزش و پرورش می زنند در حال حاضر هم دانش آموزان و هم معلمان انگیزه ای كافی برای تحصیل و تدریس ندارند.

وی اضافه می كند: تا كی باید مسئولان با تغییرات این چنینی و سیاستگذاری خلق الساعه در مسائل آموزشی كشور، اشتباه خود را تكرار كنند.

این در حالی است كه در تمام دنیا، تدوین یك نظام آموزشی به صورت یك پروژة كلان ملی نگریسته می شود و برنامه ریزی آن بر اساس دوره های بلند مدت طراحی و نوشته می شود. اما این امر در كشور ما كاملا برعكس است و هر مدیری به اقتضاء پاره ای از مصلحت های سیاسی و … دست به تغییر نظام آموزشی می زند كه بیش از 19 میلیون دانش آموز را در خود دارد.

وی در ادامه می گوید: از وقتی تصمیمات خلق الساعه و غیركارشناسی در نظام آموزش و پرورش راه یافت، هر روز شاهد افت تحصیلی در همه مقاطع سه گانه تحصیلی هستیم، دیپلمه های امروزی چیزی برای ارائه ندارند حتی دریغ و افسوس از نوشتن یك نامه اداری چه رسد به اینكه بتوانند همكار و همیار دولت در توسعه اقتصادی و سیاسی باشند.

یكی از كارشناسان آموزشی درباره افت تحصیلی می گوید: در حال حاضر از یك سو تفاوت بین ساعات آموزشی ما و دیگر كشورها زیاد است از سوی دیگر زمان كوتاه آموزش برای دانش آموزان به هنگام نبودن مطالب آموزشی و معلمان، نظام دار نبودن كتاب ها و عدم تدوین دقیق موضوعات درسی باعث افت تحصیلی دانش آموزان شده است.

این كارشناس در حالی كه یكی از عوامل افت تحصیلی را عدم هماهنگی برنامه تنظیم شده با رشد روانشناسی ژنتیكی بچه ها می داند تصریح می كند: در هیچ جای دنیا چنین حجم درسی كه بچه های در سطح دبیرستانی می خوانند وجود ندارد. آیا واقعاً برنامه ریزی آموزشی ما غلط است یا بچه های ما باهوش تر از دانش آموزان كشورهای دیگر هستند؟

بنابر استانداردهای چهانی، هر 400 دانش آموز باید در 4 هزار متر مربع زمین آموزش ببینند در حالی كه این مقدار در كشور ما به طور متوسط 250 تا 300 متر مربع است.

به عقیده كارشناسان، معلم توانمند حتی در محیط ضعیف هم، می تواند خلاق باشد و حركت ایجاد كند و در نتیجه باعث كاهش افت تحصیلی شود.

وجود مدارس دو یا سه نوبته از جمله مشكلات دیگری است كه باعث افت تحصیلی دانش آموزان شده است. به گفته معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش، در حال حاضر 220 هزار كلاس دو نوبته و متراكم در كشور وجود دارد كه بعضاً 70 تا 80 دانش آموز در هر یك از این كلاس ها حضور دارند. وی همچنین با تاكید بر رسیدگی فوری به وضعیت 300 هزار كلاس درس استیجاری، در حال تخریب و یا تخلیه، می گوید: سالانه 800 هزار نفر به جمعیت دانش آموزی كشور افزوده می شود، این در حالی است كه برای 24 میلیون و 800 هزار دانش اموز تنها 300 هزار كلاس ساخته شده است.

عباسی یكی از معلمان مدارس دو نوبته یكی از شهرك های حاشیه ای تهران درباره فضای آموزشی و افت تحصیلی می گوید: تعداد دانش آموز در كلاس من به طور متوسط 45 تا 55 نفر است در چنین كلاسی نقش ما بیشتر نظم و آرام كردن كلاس است تا تدریس و بالا بردن سطح علمی دانش آموزان.

وی ادامه می دهد: افت تحصیلی در مدارس ما بسیار بالا است و بعضاً نزدیك به 50 درصد از دانش آموزان در طول یك ترم از چند درس نمره مردودی می گیرند. در این بین، خانواده ها هم با اطلاع از وضع موجود، انتظاری جز نگهداری بچه هایشان در مكانی امن و به دور از هیاهو و ناهنجاریهای اجتماعی شهرك ها از معلمان و اولیای مدارس ندارند.

یكی دیگر از معلمان در این باره می گوید: افت تحصیلی این دانش آموزان بیشتر باز می گردد به ضعف دانش آموزان در پایه های دوره ابتدایی؛ چرا كه این دانش آموزان در دوره ابتدایی در مدارس سه نوبته با تراكم 50 تا 69 دانش آموز درس خواندند كه كل ساعات درس آنها در یك روز به 2 ساعت هم نمی رسید.

وی اضافه می كند: معمولا از میان همه فارغ التحصیلان دوره متوسطه این مدارس به تعداد انگشت شماری به دانشگاه های دولتی و غیردولتی راه می یابند و بیش از 90 درصد از آنها چاره ای ندارند جز اینكه به خیل عظیم بیكاران بپیوندند.

آمار نشان می دهد كه تنها در طول سال تحصیلی 75-1374 حدود 50 هزار ترك تحصیل در كشور رخ داده است. بر اساس همین آمار، در این سال بیش از 65 درصد دختران دانش آموز روستایی و حدود 35 درصد دختران دانش اموز مناطق شهری ترك تحصیل كرده اند. آمار دیگری نشان می دهد كه در سال 1371 تنها در راهنمایی از بین سه میلیون و 541 هزار دانش اموز، بیش از690 هزار و 600 نفر مردود شده اند. كه این امر هزینه قابل توجهی را به گردن آموزش و پرورش و دولت بر جای گذاشته است.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment