دانلود تحقیق در مورد پروژه آموزش زبان خارجی و عوامل افت تحصیلی-قسمت دوم

دانلود پایان نامه

آموزش زبان خارجی و عوامل افت تحصیلی

دیگر پیامد تاسف باراین وضعیت، امتحانات صوری و ساده از دانش آموزان است یا اینكه به هر طریقی به غیر حق به دانش آموزان نمره داده می شود تا بتوانند پایه مورد نظر را با موفقیت (البته به ظاهر) پشت سر گذارند. این امر باعث می گردد زبان آموزان درس ها را به خوبی فرا نگیرند بلكه فقط به نمره فكر كنند.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

 

فرض كنید زبان آموزی در درس زبان انگلیسی نمره 5/8 را كسب كرده باشد. مسلماً قبل از اینكه در لیست نهایی نمره وارد گردد آن زبان اموز و یا اولیای وی به طرق گوناگون از روش سفارش و یا التماس مستقیم خود زبان آموز، به بهانه اینكه فقط همین درس را پاس نكرده یا بقیه درسهایش را نمره خوب آورده است از معلم می خواهند نمره قبولی در درس زبان انگلیسی را به دانش آموز فوق الذكر بدهند.

باید به عوامل فوق این واقعیت را بیفزاییم كه در حدود 6/13 درصد از كل دانش اموزان و در نتیجه زبان آموزان دیر آموزند. این موضوع را پیروی نیا، اینگونه بیان می كند. كودكان مرزی 6/13 درصد از جامعه دانش آموزان را تشكیل می دهند و هوش بهره آنها در مقیاس و كسلر بین 70 تا 85 نمره قرار میگیرد… علت چیست؟ این مشكلات از كجا ناشی می شود؟ چه باید كرد؟ اكثر این مشكلات هنگامی بروز می كند كه دانش آموز مهارت های پیش نیاز را در سالهای پیش از دبستان كسب نكرده فاقد انگیزه پیشرفت است به خود اعتماد ندارد و دچار ناتوانی های یادگیری شده است. در برخی از مناطق ایران مساله دوزبانگی و مساله مهاجرت نیز مزید بر علت می شود و بر مسایل دانش آموزان دیرآموز می افزاید.»

مالك اژدر خانمحمدی

مدرس زبان انگلیسی

منابع

1- نورشاهی، نسرین، «افت تحصیلی در آموزش عالی»، روزنامه قدس، 15 بهمن 1376، ص 9.

2- گرجیان، بهمن، «نقش انگیزش در فرآیند آموزش و یادگیری زبان انگلیسی»، رشد آموزش زبان، سال سیزدهم، بهار 1377، شماره 49، ص 12.

3- ژیرار، دنی، دشواری آموزش زبان بیگانه، گیتی دیهیم (مترجم)، مركز نشر دانشگاهی، 1365، ص 3.

4- گالیون، روبر، ژیوار، دنی، زیان شناسی كاربسته و علم زبان آموزی، دكتر الله وردی، آذری نجف آبادی، 1363، ص 67-66.

5- یارمحمدی، دكتر لطف الله، شانزده مقاله در زبانشناسی كاربردی و ترجمه، انتشارات نوید شیراز، 1372، ص 20.

6- منبع شماره 3، همانجا.

7- فلاد، جیمز وسالوس، پیشراچ، زبان و مهارت های زبانی، علی آخشینی (مترجم)، معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی، 1369، ص 270.

8- احمدیه، ملك سیما، روانشناسی پرورش استعدادها، ص 2-131.

9- پیراع دكترش داوید «چرا آموزش زبان انگلیسی در ایران ناموفق است؟» فصلنامه پیام كتابخانه، شماره 10-9، ص 135.

ذهنیت منفی طوری است كه ممكن است حتی از همان آغاز و معرفی درس در سطح پایین ایجاد شود و اطرافیان زبان آموز یا خانواده كه ممكن است به نحوی از درس زبان خاطره بد یا ناخوشایندی داشته باشند این ذهنیت منفی را تشدید كنند.

آغاز دیرهنگام آموزش زبان خارجی

اموزش زبان انگلیسی در كشورمان چندسالی دیرتر از موقع بهینه آغاز زبان آموزی شروع می گردد. به عبارتی دیگر، شروع دوره زبان آموزی از سال دوم راهنمایی چندین سال در واقع دیرتر از دوره بحرانی (critical period) زبان آموزی از دیدگاه زبان شناختی می باشد. این امر به نوبه خود باعث دشواری یادگیری زبان خارجی در زبان آموزان خواهد شد.

این مشكل به گفته «دنی ژیرار» عبارتست از اینكه «… در بسیاری از كشورها ناشی از سنی است (11 تا 12 سالگی) كه برای شروع یادگیری انتخاب شده است. به عقیده روانشناسان این سن مصادف است با پایان مناسبترین دوره برای یادگیری كه در طول آن توانایی تقلید در بچه بسیار است…»

این موضوع را روبرگالیسون اینگونه تذكر می دهد: «یكی از دلایل عدم فراگیری زبان در كشورهای متعدد این است كه از حدود سن 11 و 12 به بالا را برای آغاز یادگیری و آموزش زبان خارجی در نظر گرفته اند حال آنكه به اعتقاد روانشناسان این سن منطبق با پایان دوره ای است كه در طول آن استعداد های تقلیدی كودكان بسیار شكوفا می باشد و بعد از این سنین قدرت یادگیری رو به كاهش می رود و كودك نمی تواند كلیه موضوعاتی را كه در كلاس درس به او گفته می شود را به خاطر بسپارد.

در حالیكه در كشور ما زبان آموزان، انگلیسی را عملا از 13 سالگی آغاز می كنند یعنی دقیقا بعد از گذشتن زمان دوره بحرانی زبان آموزی. بعضی از صاحب نظران معتقدند كه زبان آموزی حتی باید از دوره دبستان شروع گردد. دكتر یارمحمدی دراین باب می گوید«…به هر حال با كمی تساهل و با توجه به اثرات تربیتی چشمگیر زبان و نظر به كافی نبودن شواهد شواهد مختلف،                می شود حكم كرد كه آموزش زبان خارجی در سنین پایین مثلا در دبستان هم اشكالی ندارد. منتها آموزش آن مستلزم داشتن معلم خوب و امكانان ویژه است تا نتیجه مطلوب حاصل گردد در صورت وجود امكانات مطلوب می توان آموزش آن را هر چه زودتر شروع كرد. بسیاری از كشورها خیلی زود تعلیم زبان خارجی را شروع می كنند. در تعدادی از ممالك آموزش رسمی بین سنین 9 تا 12 سالگی آغاز م شود… در كشور ما بعد از سال دوم (راهنمایی) شروع می شود علت امر را نمی دانم و توجیهی كه بنده اطلاع داشته باشم ارائه نشده است.»

 

دشواری ذاتی یادگیری زبان خارجی و ساعات ناكافی تدریس آن

یاددهی زبان خارجی نسبت به زبان مادری و حتی سایر درسها از درجه دشواری بالایی برخوردار است این ادعا در وهله اول ممكن است باورنكردنی بنماید ولی تاملی اندك این قضیه را روشن می كند. اما توجه به مستندات زیر این موضوع را ثابت می كند. دنی ژیرار در این مورد می گوید: معلم زبان بیگانه نسبت به همكارانش كه زبان مادری را تعلیم می دهند در وضع مشكل تری قرار دارد كار او چهار دشواری عمده دارد:

1- او (معلم زبان خارجی) معمولا ساعات محدودی برای تدریس در اختیار دارد در صورتی كه شاگردان در روز 10 یا 12 ساعت در درسهای دیگر زبان مادریشان را به كار می برند. بسیار دشوار است كه بتوان با سه چهار ساعت در هفته آن هم به صورت آموزش گروهی- عادتی زبانی در شاگرد به وجود آورد و آنها را نشو و نما داد. این كار آنقدر دشوار است كه تحقق بخشیدن به آن به معجزه می ماند.

2- نبود انگیزه ژرف  در اغلب شاگردان…

3- در بسیاری از كشورها ناشی از سنی است (11 تا 12 سالگی) كه برای شروع یادگیری انتخاب شده است…

4- آخرین اشكال كه كم اهمیت ترین آن هم نیست همان مسئله شناخته شده «تداخل» است وقتی ما زبان بیگانه ای را تدریس می كنیم باید با عادات متعلق به زبان مادری شاگردان خود كه قربا در آنها ریشه دوانیده است مبارزه كنیم مسئله ما در حقیقت چیزه شدن بر عادات شنوایی و آوایی و حتی ساخت های ذهنی شاگرد است ناعادات جدیدی را جانشین آنها كنیم هیچ راه حلی معجزه آسا در این زمینه (اغلب بر مشكلات فوق) وجود ندارد. بنابراین بهتر است كه سریعا امكانات خود را بررسی كنیم.»

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment