دانلود تحقیق در مورد پروژه آموزش الکترونیکی-قسمت اول

دانلود پایان نامه

E-Learning چیست ؟
امروزه اینترنت به خاطر صرفه جویی در هزینه ، زمان ، رفت و آمدها و … در اكثر كاربردها نظیر تجارت ، ارتباطات ، آموزش و غیره جایگاه ویژه ای پیدا كرده است ، بطویكه استفاده از اینترنت در اكثر كاربردها امری اجتناب ناپذیر مینماید .در حال حاضر انقلاب تكنولوژی عمیقاً نحوه تفكر عمل و بسیاری از فرآیندهای كاری را در زندگی ما تغییر داده و تحولات بزرگ جامعه بشری ، ما را به سویی می كشاند كه آموزش از راه دور امری اجتناب ناپذیر خواهد شد و گاهاً میتوان در این عرصه فرصتهایی را یافت كه نتیجه فرآیند آموزش را غنی تر نموده و چه بسا با در اختیار گرفتن امكانات كمك آموزشی دیداری و شنیداری پیشرفته در این نوع آموزش ، دروس و ارائه مطالب را بسیار جذاب تر كرد . آموزش الكترونیكی (E-Learning) عبارت است از ارائه محتوای آموزشی و تجربیات اساتید مجرب هر رشته از طریق تكنولوژی الكترونیك به دانشجویان علاقه مند ، كه این دانشجویان میتوانند در هر نقطه جهان از این آموزشها بهره مند گردند .

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

از نگاهی دیگر یك سیستم آموزش از راه دور كاری جدید و هنرمندانه و راه حلی جامع میباشد كه به موسساتی كه خواهان حركت در مسیر تكنولوژی روز و تغییر روشها و محیط های آموزشی خود هستند ، امكان دستیابی به شیوه های نوین آموزشی را فراهم مینماید.

اصطلاح آموزش الكترونیكی، شامل لیست بزرگی از كاربردها و عملكردها از جمله آموزش مبتنی بر وب (web based training)، آموزش مبتنی بر كامپیوتر، كلاسهای مجازی (Virtual claaroom)، و همكاریهای الكترونیكی (Digital cooperation) است.
آموزش از راه دور هم اكنون سالها است كه در دنیا متداول و رایج است . اما تركیب این نوع آموزش با اینترنت منجر به ابداع روش جدیدی از نحوه تدریس به نام e-learning شده است ، این آموزش الكترونیكی در عین حال كه بسیار موثر و كار آمد است از لحاظ تجاری نیز مقرون به صرفه بوده و به سرعت قابل دسترسی برای تمامی افراد از هر قشر و موقعیتی می باشد .
در این روش با استفاده از ارتباط دو طرفه در اینترنت مشكل محدودیت زمانی مرتفع شده و ارتباط میان استاد و دانشجو و همچنین همكلاسیها مستقل از زمان و و مكان خواهد بود . در این سیستم آموزشی دانشجویان میتوانند از طریق اینترنت در مركز ثبت نام نموده ، از میان دورس ارائه شده انتخاب واحد نمایند ، جزوه درس مورد نظر را مطالعه نموده و از جلسات درس استاد استفاده نموده و در آخر دوره نیز امتحان بدهند .
همچنین میتوانند هر روز و هر لحظه كه اراده نمایند با استاد و همكلاسیهای خود ارتباط برقرار نموده و به تبادل نظر و مباحث گروهی پیرامون مفاد درسی و یا تمرینهای داده شده از طرف استاد ، بوسیله اینترنت بپردازند .

در اینجا به تعریف بیشتر آموزش الكترونیكی به گفته كارشناسان مختلف میپردازیم:
Howard block میگوید : “ آموزش الكترونیكی توجه به یادگیری از طریق اینترنت است”
Elif trondsen میگوید: “ آموزش الكترونیكی نیروی شبكه را به كار میبرد برای كسانیكه به تكنولوژی های اینترنتی تكیه دارند كه در ضمن كار با شبكه آنها را قادر به یادگیری نیز می كند.”
Elliott masie میگوید: “ آموزش الكترونیكی، تكنولوژی شبكه را برای طراحی، انتخاب، اداره كردن و بسط دادن آموزش به كار می برد.”
دست اندركاران سیستم های cisco اینگونه معتقدند كه : “ آموزش الكترونیكی یك یادگیری اینترنتی است كه میتواند شامل رساندن مطلب در چندین شكل ، مدیریت آموزش و یك مجموعه شبكه شده از دانش آموزان و تعدادی توسعه دهندگان و كارشناسان خبره باشد. همچنین آموزش الكترونیكی یادگیری را سریعتر و با هزینه ای كمتر میسر میسازد. بعلاوه دستیابی به آموزش برای همه و شركت همگان در فرآیند یادگیری را فراهم می سازد.”
Cornelia weggen میگوید: “ آموزش الكترونیكی رساندن مطلب از طریق تمام رسانه هایی كه اینترنت، اكسترانت ها، به همراه broadcast ، نوار صوتی/ تصویری، تلویزیون محاوره ای و CD-ROM فراهم می كنند ، می باشند.”
“Greg priest” از شركت آموزش الكترونیكی “Smart Force” موارد زیر را در تعریف E-Learning بیان می كند:
“ آموزش الكترونیكی پویاست. امروزه محتوای آن كاملاً به روز و Real Time است كارشناسان خبره بصورت on-line، بهترین منابع در دسترس هستند.
آموزش الكترونیكی بصورت real-time عمل می كند، شما نیازتان را میگیرید هر زمان كه بخواهید.
آموزش الكترونیكی نوعی تشریك مساعی است، زیرا افراد از یك آموزش چندین نفر یاد می گیرند و نیز دانش آموزان را با افراد حرفه ای و خبره یك علم آشنا میكند.
آموزش الكترونیكی متعلق به تك تك افراد است، هر دانش آموز فعالیت مورد نظرش را انتخاب میكند و سپس میتواند ساعاتی در آن مورد اطلاعات كسب كند.
آموزش الكترونیكی جامع و فراگیر است، زیرا یادگیری را از منابع بسیار زیادی فراهم می كند و دانش آموز را قادر به انتخاب مدل آموزشی خاصی می سازد.”

مزایای مهم آموزش الكترونیكی چیست ؟
امروزه با پیدایش آموزش الكترونیكی ، تصورات قبلی در زمینه نیاز به وجود امكانات فیزیكی بسیار برای امر آموزش و یادگیری در سطح عمومی و آموزش عالی دچار تحول ودگرگونی جدی شده است.
اكنون با به صحنه آمدن دانشگاهها و مراكز آموزش الكترونیكی ، امكان یادگیری در هر زمینه ای ، برای هر فردی در هر زمان و مكانی به صورت مادام العمر فراهم شده است.
در شرایط جدید ، نیاز به تاسیس ساختمانهای و امكانات فیزیكی و صرف هزینه های گزاف نبوده و دانشجویان و مدرسان نیاز به ترك منزل و یا محل كار خود برای حصور در كلاسها ندارند.
افزون بر این ، ساعات شروع و خاتمه كلاسها ثابت نبوده و دانشجویان هر زمان كه بخواهند میتوانند وارد كلاس شده و تا هر زمان كه لازم باشد حضور در كلاس را ادامه دهند .
در این روش شما میتوانید هر روز و هر لحظه كه اراده نمایید با استاد و همكلاسیهای خود ارتباط برقرار نموده و به تبادل نظر و مباحث گروهی پیرامون مفاد درسی و یا تمرینهای داده شده از طرف استاد ، بوسیله اینترنت بپردازید .
یكی از نكاتی كه در این روش از آموزش توجه افراد بسیار زیادی را به خود جلب كرده است ، آزادی در انتخاب موضوعات و سر فصلهای مورد علاقه افراد است . در این روش هیچ كس برای آموزش حد و مرزی روشن ندارد و به راحتی میتواند به اطلاعات تمامی رشته های علمی در حداقل زمان ممكن دسترسی پیدا كند.
به طور خلاصه میتوان گفت كه مراكز آموزش الكترونیكی ، محدودیتهای مراكز آموزش سنتی را نداشته و در بسیاری از جهات مزایای زیادی نیز نسبت به آنها دارند .

به طور كلی میتوان این مزایا را بصورت زیر برشمرد
1 – عدم نیاز به حضور فیزیكی استاد و دانشجو در كلاس درس:
از آنجا كه در این نوع دانشگاه كلیه ارتباطات از طریق اینترنت انجام می شود، لزومی به حضور استاد و دانشجو در كلاس نیست، تنها كافیست دانشجو یا استاد از طریق یك دستگاه كامپیوتر از منزل یا نزدیكترین مركز متصل به اینترنت، به سایت متصل شوند و از امكانات آن استفاده كنند. این امر خود سرمنشاء مزایای دیگری است، چرا ه با این اوصاف دیگری نیازی به صرف هزینه برای ساختمان سازی مجتمع های آموزشی نیز نخواهد بود. از سوی دیگر در شهرهای بزرگ منجر به كاهش رفت و آمد در شهر و در نتیجه كمتر شدن ترافیك شهری و آلودگی هوا می شود.
2- عدم وابستگی كلاس درس به زمان خاص :
هر چند كه این سیستم آموزشی از تكنولوژیهای Teleconferencing و مانند آن را نیاز به حضور در پشت كامپیوتر در زمانهای خاصی دارد، پشتیبانی می كند، ولی قسمت اعظم سیستم آموزشی مبتنی بر دروسی است كه هر زمان دانشجو اراده كند می تواند به سایت مركز متصل شود و دروس را دریافت كند. بنابراین این سیستم برای افراد شاغل كه وقت آزاد محدودی برای تحصیل دارند كاملاً مناسب است، چرا كه در هر ساعتی از شبانه روز می توانند به سایت مراجعه و دروس مورد نظر را دریافت كنند.
3- كیفیت بالاتر ارائه دروس آموزشی :
در روش سنتی ، درس توسط یك استاد ارائه می شود كه این امر مطلوب نیست، چرا كه كیفیت مطالب ارائه شده در كلاس به پارامترهای زیادی وابستگی پیدا می كند. به عنوان مثال اگر جلسه ای استاد درس كسالت داشته باشد این مساله می تواند بر كیفیت مطالب ارائه شده در آن جلسه تاثیر منفی بگذارد. همچنین پارامترهای محیطی از قبیل سرما، گرما و …. نیز می تواند بر كیفیت آموزش تاثیر منفی بگذارد . در حالی كه در سایت این مشكلات وجود نداشته و در این سایت دروس توسط اساتید كاركشته ویا حتی تیم های مجربی متشكل از این اساتید آماده می شوند و با استفاده از تكنولوژیهای مدرن و متنوع چند رسانه ای بنحو مطلوبی ارائه می شوند. علاوه بر آن ممكن است دانشجو در كلاس سنتی بر اثر مسائلی، گیرایی خوبی نداشته باشد و چون مطالب فقط یكبار ارائه می شود، بنابراین كیفیت آموزش پایین می آید، در صورتیكه در سایت این محدودیت وجود ندارد و دانشجو می تواند به كرات مطالب ارائه شده در جلسه را مشاهده كند و از این لحاظ كیفیت آموزش بهبود می یابد.
4- پشتیبانی از تعداد زیاد دانشجویان در یك كلاس :
در مراكز آموزشی معمولی معمولاً به خاطر محدودیت ظرفیت كلاسها و همچنین بازدهی این مشكل وجود دارد كه دانشجویان ممكن است به خاطر تكمیل ظرفیت كلاسها نتوانند در دروس مورد علاقه خود ثبت نام كنند. این مشكل طبعاً در سایت آموزش الكترونیكی وجود ندارد و دانشجویان ثبت نام شده در یك كلاس درس می تواند هزاران نفر باشد كه تحقق آن نیازمند سخت افزارهای فوق العاده پیشرفته است.
5- بالا بردن سطح علمی جامعه بخصوص نسل جوان :
در دانشگاههای واقعی معمولاً بخاطر محدودیت امكانات از لحاظ مكان، اساتید و …. هر ساله تعداد محدودی از طریق آزمونهایی كه برگزار می شود موفق به ورود به دانشگاه می شوند كه بدین ترتیب خیل عظیمی از كسانی كه در آزمونها شركت می كنند شانس ادامه تحصیل در دانشگاه را از دست می دهند. ولی در مراكز آموزش الكترونیكی این محدودیتها وجودندارد. بنابراین تمامی افراد علاقمند به تحصیل شانس ادامه تحصیل را در آنها پیدا می كنند كه این امر مطمئناً در بالا بردن سطح علمی و فرهنگی جامعه جوان كشور میتواند بسیار مؤثر باشد.

 

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

Leave a comment