وب¬ کاوی در صنعت 4-2 پژوهش­ های کاربردی

4-2 پژوهش­ های کاربردی

امروزه صنایع و تولیدکنندگان در کشور در حال رقابت با همتایان خود در آن سوی آّب­ها هستند. از سوی دیگر در هر یک از این صنایع، حجم انبوهی از داده­ ها، تولید و ذخیره می­ شود و کمترین استفاده ممکن از آنها صورت می­ گیرد. بخش ­های فروش، بازاریابی، تولید، نگه داری ­و­ تعمیرات، مالی، منابع انسانی، انبار، ایمنی، مدیریت و … همگی داده­ های زیادی تولید می­ کنند که با به­ کارگیری داده­ کاوی صنعت، معدن و تجارت قادر خواهد بود توسعه­ ی خود در فضای رقابت را حفظ کند.

 

  • برنامه­ ریزی نگهداری و تعمیرات
  • انتخاب تأمین­ کنندگان
  • مدیریت انبار مواد و قطعات یدکی
  • طراحی محصولات جدید
  • مدیریت کیفیت و بهره وری
  • برنامه­ ریزی و مدیریت منابع انسانی
  • بازاریابی و تبلیغات
  • مدیریت ارتباط با مشتریان
  • لجستیک و ترابری
  • اکتشاف معادن
  • بخش­بندی مشتریان
  • بازرگانی هوشمند

سایر بخش­ ها: مدیریت انرژی، ایمنی، محیط زیست، مدیریت ریسک، مدیریت مالی

 

 

 

نتیجه گیری

با ایجاد و گسترش وب و افزایش چشمگیر حجم اطلاعات، روش ها و تکنیک هایی برای استفاده از این اطلاعات و استخراج اطلاعات جدید از آنها مورد نیاز می باشد. روش های سنتی بازیابی اطلاعات که برای جستجوی اطلاعات در پایگاه داده ها به کار می روند، قابل استفاده در وب نمی باشند. وب‌کاوی که به کارگیری تکنیک های داده کاوی برای کشف و استخراج خودکار اطلاعات از اسناد و سرویس های وب می باشد، می تواند برای این منظور به کار رود.

وب کاوی شامل چهار مرحله اصلی پیدا کردن منبع، انتخاب اطلاعات و پیش پردازش، تعمیم، تحلیل می باشد. روش های وب کاوی بر اساس آن که چه نوع داده ای را مورد کاوش قرار می دهند، به سه دسته تقسیم می شوند: کاوش محتوای وب، کاوش ساختار وب کاوش استفاده از وب.

تکنیک­ها و روش­های وب کاوی از کاربرد وسیعی در حوزه­های مختلف همچون تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیکی، آموزش الکترونیکی، آموزش از راه دور، سازمان های مجازی، مدیریت دانش، کتابخانه‌های دیجیتال برخوردارند. البته وب کاوی با چالش ها و محدودیت های متنوعی روبه رو است و در حال حاضر تحقیقات بسیاری در زمینه وب کاوی در حال انجام است که هدف آن ها حل این مشکلات می‌باشد.

 

 

منابع و ماخذ فارسی

دانشنامه آزاد ویکی پدیا

ماهنامه عملی آموزشی تدبیر شماره 156

مهریزی، حائری، علی اصغر ، «داده‌كاوی: مفاهیم، روش‌ها و كاربردها» (1382) پایان‌نامه كارشناسی ارشد آمار اقتصادی و اجتماعی، دانشكده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی.

زعفریان، رضا و زعفریان،قاسم، «مروری بر داده‌كاوی» (1380) فصلنامه صنایع، شماره 29

شاه‌سمندی، پرستو «داده‌كاوی در مدیریت ارتباط با مشتری» (1384)، مجله تدبیر شماره 156.

گودرزی، حمیدرضا، مترجم «داده‌كاوی چیست»، نشریه گزیده مطالب آماری، مركز آمار ایران، شماره 52.

جمالی، آرمان – شهر الكترونیكی، بستر ورود به رقابت­های عصر سیبرنتیك

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مراجع و ماخذ لاتین و سایتهای اینترنتی

Barbara Mento and Brendan Rapple, SPEC Kit 274: Data mining and data warehousing, Association of Research Libraries, Washington, DC (2003, July)

http://www.infotechera.com/

http://www.ece.ut.ac.ir/dbrg/index.htm

http://www.irandoc.ac.ir/index.htm

http://www.arts.uci.edu/dobrain/gems.980415b.htm

 

 

Leave a comment