پروژه رشته برق در مورد شركت مدیریت تولید برق اصفهان – قسمت چهارم

مشخصات واحد اول 5/37 مگاواتی :

   1- بویلر :

     بویلر این واحد ساخت كارخانه FRANCO – TOSI ایتالیا می‌باشد كه ظرفت آن، ماكزیمم 158 T/h با فشار خروجی برابر 60 KG/cm و درجه حرارت 490 +_ 5 می‌باشد راندمان بویلر در بار كامل 5/91 و دمای آب ورودی به بویلر 5/194 درجه سانتیگراد می‌باشد.

     نوع سوخت واحد مازوت یا گاز طبیعی و یا مخلوط گاز و مازوت بوده و دارای 6 عدد مشعل گازسوز و 6 عدد مشعل مازوت است كه در یك طرف بویلر به صورت دو ردیف 3 تایی نصب گردیده و سوخت بطور مكانیكی با فشار حدود 40 KG/cm متمایز می‌شود.

     ابعاد بویلر 7171mm * 7474mm و حجم محفظه‌ احتراق 525m می‌باشد سیستم گرمكن هوا شامل پیش‌گرم بخاری و یك ژونگستروم از نوع عمودی و طول اگزوز بكار برده شده 40m از نوع فلزی با لایه سیمان نسوز از داخل می‌باشد.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه   کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان   کنید

     بویلر از نوع درام‌دار و شامل دو ردیف لوله سوپر هیتر عمودی و یك محل تزریق آب اسپری جهت كنترل درجه حرارت می‌باشد.

     ـ فن هوای نصب شده روی واحد با دو موتور high speed با دور 1458 R.P.M و
low speed با دور 990 R.P.M برای راه‌اندازی می‌باشد.

2- توربین :

     توربین این واحد ساخت كارخانه FRANCO – TOSI ایتالیا می‌باشد كه توان نامی آن برابر با 38000/40000KW با دور 3000 R.P.M می‌باشد شرایط بخار ورودی در حالت عادیP = 60 KG/cm و T = 482 و فشار PE*h. = 2.5in.Hg(abs) می‌باشد.

     پره‌های توربین از دو نوع ایمپالس (ضربه‌ای) و عكس‌العملی می‌باشد كه توربین ایمپالس شامل دو ردیف پره متحرك و یك ردیف پره ثابت می‌باشد و توربین عكس‌العملی دارای 27 ردیف پره متحرك و 28 ردیف پره ثابت می‌باشد.

     سیستم روغنكاری و كنترل شامل پمپ اصلی روغن كه بر روی شافت نصب شده و یك پمپ روغن كمكی از نوع بخاری و یك پمپ DC روغن می‌باشد. همچنین دارای یك پمپ AC جهت روغنكاری می‌باشد.

     حفاظتهای واحد شامل OVER SPEED كه بر روی 3330 R.P.M تنظیم شده است، LOW VACUUM . LOW LUB ، HIGH TEM . OIL وVERY HIGH TEM . EXHUSE تریپ الكتریكی و مكانیكی می‌باشد.

     توربین شامل یك ترنینگ‌گیر می‌باشد كه توسط موتور الكتریكی و گیربكس شافت را با سرعت 3 R.P.M به گردش در می‌آورد. همچنین دارای دستگاه تصفیه روغن مجزا می‌باشد، كندانسور آن از نوع سطحی و دارای دو WATER BOX می‌باشد.

3- ژنراتور :

     ـ سازنده ژنراتور كارخانه MARELLY از كشور ایتالیا می‌باشد.

     ـ مشخصات ژنراتور عبارت است از :

قدرت اسمی S = 45000 KV                     جریان نامی In = 1885 A

ولتاژ خروجی Vn = 13.8 kv                     ضریب قدرت COS = 0.85

فركانس F = 50 HZ                                 نسب اتصال كوتاه %U = 0.58

                                                 حجم ژنراتور برابر V = 37m

ـ سیستم خنك‌كن شامل هیدروژن با حداكثر فشار 2 KG/cm و تعداد 4 عدد كولر خنك‌كن هیدروژن می‌باشد. تحریك ژنراتور به صورت استاتیك بوده كه تغذیه اولیه آن از باطریخانه و سپس از ترانس تحریك كه از خروجی ژنراتور انشعاب گرفته انجام می‌گردد و كنترل ولتاژ از طریق ترسیتورها انجام می‌شود.

ژنراتور دارای حفاظتهای الكتریكی زیر می‌باشد :

1- OVER CURRENT. 2- OVERAIL DIFF. 3- GEN.DIFFERENTIEL. 4- REVERSE POWER.  5- STATOR EARTH FAULT. 6- OVER VOLTAGE. 7- ROTOR EART FAULT.     8- RESTRICT EART FAULT. 9- FIELD FAILURE. 10- NEGATIVE PHASE SEQUENCE.

     خروجی ژنراتور از طریق یك ترانس اصلی و بریكر 63KV به باس 63KV نیروگاه متصل می‌گردد. همچنین ژنراتور جهت آب‌بندی هیدروژن دارای سیستم سیل روغن است كه این مجموعه دارای یك تانك خلاء و پمپ سیل A.C و D.C و یك پمپ و كیوم A.C می‌باشد.

     ـ مدارات داخلی واحد از طریق یك ترانس UNIT با قدرت 3.75 MVA در هنگام كار و از طریق یك ترانس STATION در هنگام راه‌اندازی تامین می‌گردد. عملیات پارالل كردن ژنراتور با شبكه از طریق اطاق فرمان الكتریك انجام می‌گردد كه از ترمالبرد (اطاق كنترل توربین و بویلر) جدا می‌باشد.

4- سیستم COOLING :

ـ سیستم خنك‌كن واحد دارای دو بخش مجزا می‌باشد ك

   سیستم باز ( OPEN CYCLE ) و سیستم بسته ( CLOSED CYCLE ) در سیستم باز از آب نرم شده استفاده می‌شود، مسیر كولرهای روغن سیل ژنراتور، كولرهای هیدروژن ژنراتور، كولرهای روغن توربین و ژنراتور و كندانسور و كولرهای CLOSED CYCLE طی شده و پس از انتقال حرارت و گرم شده به كولینگ تاور برمی‌گردد. كولینگ تاور از نوع برج‌ تر با پنج سلول و فن می‌باشد. این برج متعلق به هر دو واحد 1و2 می‌باشد تعداد چهار عدد پمپ سیركولاسیون آب خنك‌‌كن وجود دارد كه هر دوتای آن مربوط به یك واحد بوده و دارای هدر ورودی و خروجی مشترك می‌باشد. ورودی پمپهای 1و2 از واحد یك و پمپهای 3و4 از واحد 2 بخار بوده و ولتاژ آنها 24KV است.

     ـ سیستم آب سیكل بسته نیز دارای سه عدد پمپ می‌باشد كه جهت هر دو واحد مشترك می‌باشد ورودی این پمپها از مسیر آب تغذیه واحد بوده و جهت ذخیره به هد تانك تزریق می‌شود.

     از طریق اكستراكشن پمپ و یا ( FILLING PUMP ) سپس دستگاههای زیر توسط این سیكل خنك می‌شوند :

     1- یاتاقانهای F.D.FAN .

     2- یاتاقان ژونگستروم.

     3- كولرهای كمپرسورهای هوای اینسترومنت.

     4- گلندفید پمپها.

     5- آب تغذیه واحد.

      ـ آب خام مورد نیاز واحدهای 5/37 مگاواتی از طریق یك حلقه چاه فلمن مجهز به دو دستگاه پمپ تامین می‌گردد ( هر یك از پمپها به ظرفیت 100% ). جهت قابل استفاده شدن برای مصارف صنعتی تصفیه‌های شیمیایی و فیزیكی روی آن انجام می‌شود.

ـ میزان مصرف حداكثر 240m است كه بیش از 95% آن پس از گرفته شدن سختی موقت و ته‌نشینی مواد معلق به مصرف برج خنك كننده و بقیه آن پس از تصفیه كامل جهت مصرف سیكل آب و بخار ذخیره می‌گردد.

واحد دوم 5/37 مگاواتی :

قرارداد این واحد در اسل 1344 بین وزارت آب و برق و شركت ایالیایی جی.آی.ای بسته شد و عملیات فنی و مهندسی و ساختمانی آن در سال 1345 آغاز گردید.

     كارفرمای این پروژه شركت برق منطقه‌ای، مهندسین مشاور و اجرای طرح توسط شركت جی.آی.ای بوده است. این واحد در سال 1348 وارد مدار و مورد بهره‌برداری قرار ‌گرفت. مشخصات فنی این واحد همانند واحد اول 5/37 مگاواتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌باشد.

تاریخچه واحد 120 مگاواتی :

   قرارداد این واحد در سال 1350 بین شركت توانیر و شركت جی.آی.ای ایتالیا بسته شده، نصب، مونتاژ و راه‌اندازی واحد توسط پیمانكار انجام و در سال 1353 مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

مشخصات واحد 120 مگاواتی :

     1- بویلر :

     بویلر این واحد ساخت كارخانه FRANCO – TOSI ایتالیا می‌باشد. ظرفیت ماكزیمم آن 485 T/H ، ماكزیمم فشار طراحی 142 kg/cm ، درجه حرارت بخار خروجی 542 +_ 5 دمای آب ورودی به بویلر 250 می‌باشد. سیركولاسیون در این بویلر به صورت طبیعی انجام می‌شود. نوع سوخت واحد مازوت، گاز طبیعی و یا مخلوط گاز و مازوت می‌باشد در زمان راه‌اندازی واحد گازوئیل استفاده می‌شود. بویلر واحد دارای 16 مشعل مازوت و 32 مشعل گاز و 16 پیلوت می‌باشد. ضمناً 4 عدد مشعل گازوئیل در طبقه اول برای زمان راه‌اندازی در نظر گرفته شده است. سوخت به صورت مكانیكی با فشار حدود 20-40 kg/cm متمایز می‌شود. بویلر از نوع درام‌دار و شامل چهار ردیف لوله سوپر هیتر بصورت افقی، سیستم گرم‌كن هوا شامل پیش گرم‌كن بخاری و دو عدد ژونگستروم از نوع افقی می‌باشد هوای كوره توسط دو عدد F.D.FAN با دور ثابت 1500 R.P.M تامین می‌شود. طول اگزوز بكار برده شده 50 متر از نوع فلزی با لایه سیمان نسوز از داخل و حجم كوره برابر با 1000 m می‌باشد.

2- توربین :

     توربین این واحد ساخت كارخانه فرانكوتوسی می‌باشد توان نامی آن برابر با 120000KW با دور 3000 R.P.M كار می‌كند. شرایط بخار ورودی در حالت عادی
P = 120 KG/cm و T = 540 و فشار اگزوز برابر با PE*h. = 0.065 ata می‌باشد.

     پره‌های توربین از نوع ضربه‌ای و عكس‌العملی می‌باشد، سیستم روغنكاری و كنترل شامل پمپ اصلی كه برروی شافت توربین نصب شده و در شرایط كار عادی توربین قادر است فشار 25 kg/cm را تامین نماید. جهت سیستم روغنكاری در موقع استارت و استوپ توربین كه پمپ اصلی قادر به تامین فشار مورد نیاز نمی‌باشد از پمپ كمكی AC استفاده می‌شود.

     برای تامین فشار روغن كنترل در زمانی كه ترنینگ‌گیر در سرویس است از پمپ كمكی AC استفاده می‌شود. جهت حفاظتهای بیشتر با كاهش فشار روغن پمپ اضطراری DC جهت تامین فشار روغن مورد نیاز بطور اتوماتیك وارد سرویس خواهد شد.

     حفاظتهای توربین شامل OVER SPEED كه برروی 3330 R.P.M تنظیم است، VERY LOW LUB و LOW VACUUM و VERY HIGH TEM.EXHUST , TRUST BEARING WEAR تریپ الكتریكی و مكانیكی می‌باشد.

     توربی شامل یك ترنینگ‌گیر می‌باشد كه توسط موتور الكتریكی و گیربكس شافت توربین را با سرعت 3 R.P.M به گردش درمی‌آورد.

   3- ژنراتور :

     ـ سازنده ژنراتور كارخانه آنسالدو ایتالیا می‌باشد.

     ـ مشخصات ژنراتور عبارت است از :

       ولتاژ خروجی Vn = 13.8 KV                  ضریب قدرت COS = 0.8

       فركانس F = 50 HZ                                   نسبت اتصال كوتاه %U = 0.6

       قدرت اسمی S = 150000 KVA                   حجم ژنراتور برابر V = 70m

     سیستم خنك‌كن شامل هیدروژن با حداكثر فشار 2 KG/cm و تعداد 4 عدد كولر خنك‌كن هیدروژن می‌باشد. تحریك ژنراتور بصورت استاتیك بوده كه تغذیه اولیه آن از باطریخانه و سپس از ترانس تحریك كه از خروجی ژنراتور انشعاب گرفته انجام می‌گردد.

     ژنراتور دارای حفاظتهای الكتریكی زیر می‌باشد :

1- OVER CURRENT. 2- OVERAIL DIFF. 3- GEN. DIFFERENTIEL. 4- REVERSE      5- STATOR EARTH FAULT. 6- OVER VOLTAGE.

7- ROTOR EART FAULT. 8- RESTRICT EART FAULT.

9- FIELD FAILURE. 10- NEGATIVE PHASE SEQUENCE.

     خروجی ژنراتور از طریق یك ترانس اصلی و بریكر 63 KV به باس 63 KV نیروگاه متصل می‌گردد همچنین ژنراتور جهت آب‌بندی هیدروژن دارای سیستم سیل روغن است كه این مجموعه دارای یك تانك خلاء، پمپ سیل AC و DC و یك پمپ كیوم AC می‌باشد.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

لینک متن کامل با فرمت ورد

Leave a comment