پروژه رشته برق در مورد شركت مدیریت تولید برق اصفهان – قسمت پنجم

مشخصات فنی واحد اول 320 مگاواتی :

     1- بویلر :

     بویلر این واحد ساخت كارخانه اشتین فرانسه می‌باشد ماكزیمم ظرفیت آن 1050 t/h ، فشار خروجی 178 KG/cm درجه حرارت بخار خروجی 540 و دمای آب ورودی به بویلر 291 می‌باشد.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه   کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان   کنید

     كوره تحت فشار این واحد كه با سوخت مازوت، گاز طبیعی و یا مخلوط گاز و مازوت كار می‌كند شامل 32 عدد مشعل گاز و 16 مشعل مازوت می‌باشد كه در چهار گوشه چهار طبقه كوره نصب شده است. سوخت بطور مكانیكی با فشار حدود 38 KG/cm متمایز می‌شود. زاویه مشعلهای واحد جهت كنترل درجه حرارت سوپر هیت و ری هیتر قابل تنظیم می‌باشد. بویلر واحد مجهز به كنترل اتوماتیك هوای احتراق، سوخت گاز و سوخت مایع می‌باشد. هوای احتراق بوسیله دو F.D.F تامین می‌گردد. قسمتی از گازهای حاصل از احتراق توسط سیستم بازگردانی دود ( G.R.F ) جهت كنترل درجه حرارت بخار ری هیت و تا حدی درجه حرارت سوپر هیت از خروجی قسمت اكونومایزر مكش نموده و در قسمت زیر بویلر بداخل كوره می‌دمد و سپس گازهای سوخته از دودكش 80 متری عبور می‌كند. ابعاد بویلر 10458mm * 1168mm و حجم محفظه احتراق 4500m می‌باشد. سیستم گرمكن هوا شامل دو پیش گرمكن بخاری و دو ژونگستروم كه به صورت افقی كار می‌كند.

     2- توربین :

     توربین این واحد ساخت كارخانه فرانكوتوسی ایتالیا می‌باشد و با دور 3000 R.P.M كار می‌كند شرایط بخار ورودی در حالت عادی P = 168 KG/cm و T = 540 توربین این واحد دارای سه مرحله فشارقوی، متوسط و ضعیف می‌باشد. پره‌های توربین H.P تركیبی از ضربه‌ای و عكس‌العملی است كه پره‌های ضربه‌ای آن از نوع كورتیس می‌باشد. در سیستم روغنكاری و كنترل از چهار عدد پمپ استفاده می‌گردد :

  الف : پمپ اصلی

     پمپ اصلی روغن برروی شافت نصب شده بنابراین فشار خروجی پمپ تابع دور روتور است و بهره‌برداری واقعی زمانی از پمپ آغاز می‌شود كه دور توربین به حدود 3000R.P.M رسیده باشد. در این زمان فشار روغن خروجی از پمپ در محدوده 22- 24 KG/cm تغییر می‌نماید.

     ب : پمپ كمكی

     پمپ كمكی كه دارای موتور AC است و برروی تانك اصلی روغن نصب شده است قدرت مصرفی پمپ 190hp است. در هنگام راه‌اندازی كه دور توربین پائین می‌باشد از این پمپ جهت روغنكاری استفاده می‌شود و زمانی كه فشار خروجی از پمپ اصلی به حد لازم رسید پمپ كمكی باید از مدار خارج گردد. زمانی كه توربین تریپ می‌كند پمپ كمكی بطور اتوماتیك وارد سرویس می‌شود.

     ج : پمپ ترنینگ‌گیر

     این پمپ همانطور كه از نامش مشخص است تنها موقعی كه ترنینگ‌گیر در سروری قرار می‌گیرد جهت روغنكاری یاتاقانها بكار می‌رود موتور این پمپ AC است و دارای قدرت 25 hp می‌باشد.

د : پمپ اضطراری

     این پمپ از نظر ساختمان داخلی و مختصات خروجی عیناً شبیه پمپ ترنینگ‌گیر است با این تفاوت كه موتور آن با برق DC كار می‌كند.

     1-2- ترنینگ‌گیر :

     توربین شامل یك ترنینگ‌گیر می‌باشد كه توسط موتور الكتریكی و گیربكس شافت را با سرعت 3 R.P.M به گردش درمی‌آورد.

     2-2- والوهای توربین :

     والوهای توربین به سه دسته عمده تقسیم می‌شوند :

     الف) والوهای اصلی :

     والوهای اصلی كه مشتمل بر دو عدد تروتل والو و دو عدد استاپ والو می‌باشد. تروتل والوها در مسیر بخار زنده و استاپ والو در مسیر بخار ری هیت قرار دارند

     ب) والوهای كنترل :

     والوهای كنترل شامل 8 عدد گاورنینگ والو و دو عدد اینترسپتور والو كه به ترتیب بعد از تروتل والوها نصب شده‌اند.

   ج) والوهای یكطرفه :

     والوهای یكطرفه در مسیرهای بخار خروجی از توربین جهت تغذیه هیترهای فشارقوی قرار گرفته‌اند.

     3-2- سیستم حفاظت :

     حفاظت توربین در مقابل شرایطی است كه بهره‌برداری توربین تحت آن شرایط موجب آسیب دیدن قطعات و یا اجزاء مرتبط با توربین خواهد شد. عوامل تریپ توربین به شرح زیر است :

     الف : تریپ دستی از محل.

     ب : افت خلاء در كندانسور.

     ج : افت فشار روغن روغنكاری.

     د : تحریك مكانیزم حفاظت تراتست برینگ.

     ه : تحریك مكانیزم حفاظت اوراسپید.

     و : تحریك سولونوئید تریپ.

                                                            1- دستی

                                                             2- از طریق بویلر یا ژنراتور

                                                           3- درجه حرارت اگزوز

3- ژنراتور :

     سازنده ژنراتور شركت آنسالدو از كشور ایتالیا می‌باشد. مشخصات ژنراتور عبارت است از :

     قدرت اسمی 400 MVA                                 سرعت دورانی 3000R.P.M

     ولتاژ خروجی 20 KV +_ 5%                       اورسپید 3310 R.P.M

     فركانس 50 HZ                                         تعداد قطبها   2  

     جریان نامی 11547 A                                 ضریب قدرت 0.8

     مقاومت آرمیچر 0.0033                               درجه حرارت سیم‌پیچ روتور 115

     كلاس عایق‌بندی B                                       درجه حرارت آب خنك‌كن 33

     ماكزیمم درجه حرارت آب خروجی از استاتور 85

     فشار هیدروژن در جریان نامی 4.033 كیلوگرم بر سانتیمتر مربع

     1-3- سیستم خنك‌كن آب استاتور ژنراتور :

     برای خنك كردن شمشهای استاتور ژنراتور از سیستم آب خنك‌كن مدار بسته استفاده شده. این سیستم شامل یك تانك انبساط می‌باشد كه آب گرم ژنراتور وارد آن شده و توسط یك پمپ گریز از مركز پس از عبور كولر، فیلتر و یك دیونایزر كه قابلیت هدایت آب را كنترل می‌كند بطرف استاتور شامل فرستاده می‌شود. این سیستم شامل دو پمپ، دو كولر و دو فیلتر است كه در شرایط نرمال یكی از آنها بصورت رزرو و دیگری در حال بهره‌برداری می‌باشد.

     2-3- سیستم خنك‌كن توسط هیدروژن :

     برای خنك كردن ژنراتور از گاز هیدروژن استفاده می‌شود. جهت جلوگیری از نشت هیدروژن موجود در داخل ژنراتور از روغن استفاده شده است. سیستم آب‌بندی توسط روغن به گونه‌ای طراحی شده كه در شرایط مختلف قادر است آب‌بندی ایده‌آل را بین هیدروژن و هوا بوجود آورد برای خنك كردن هیدروژن از سیستمی كه شامل 4 عدد كولر كه درجه حرارت آب ورودی به آن 33 و فلوی آن 450 m /h می‌باشد استفاده شده است. فشار آب در ورودی به كولر 3.75 kg/cm و افت فشار در هر كولر 0.5 kg/cm می‌باشد.

     3-3- مشخصات سیستم گاز :

     1- حجم آزاد ژنراتور 80m می‌باشد.

     2- مقدار CO2 مورد نیاز برای خارج كردن هیدروژن از پوسته ژنراتور 80m می‌باشد.

     3- مقدار H2 مورد نیاز برای خارج كردن CO2 و رسانیدن خلوص H2 به 90% حدود 160 m می‌باشد.

     4- درجه خلوص هیدروژن در شرایط عادی بهره‌برداری باید 90% باشد.

     5- كاهش روزانه حجم هیدروژن در فشارهای مختلف به شرح زیر است :

     الف : در فشار 2.033 kg/cm به میزان 6m می‌باشد.

     ب : در فشار 3.033 kg/cm به میزان 9m می‌باشد.

     پ : در فشار 4.033 kg/cm به میزان 12m می‌باشد.

      4- سیستم COOLING :

     ـ سیستم خنك‌كن واحد دارای دو بخش مجزا می‌باشد :

     سیستم باز ( OPEN CYCLE ) و سیستم بسته ( CLOSED CYCLE ).

     در سیستم باز كه از آب نرم شده استفاده می‌شود مسیر كولرهای روغن هیدروژن ژنراتور و كندانسور و كولرهای CLOSED CYCLE طی شده و پس از انتقال حرارت و گرم شدن به كولینگ تاور برمی‌گردد. كولینگ تاور از نوع تر با چهارده سلول و فن می‌باشد. این برج شامل دو پمپ سیركولاسیون آب خنك‌كن كه دارای هدر ورودی و خروجی می‌باشد.

   سیستم آب سیكل بسته دارای دو عدد پمپ می‌باشد كه ورودی این پمپها از مسیر آب تغذیه واحد بوده و جهت ذخیره به هد تانك تزریق می‌شود.

     دستگاههای زیر توسط این سیكل خنك می‌شوند :

     1- یاتاقانهای F.D.FAN .

     2- یاتاقانهای ژونگستروم.

     3- كولرهای كمپرسورهای هوای اینسترومنت.

     4- گلندفید پمپها.

     5- دریچه‌های بازدید بویلر.

     6- كولرهای كمپرسور.

     7- تهویه هوا.

     8- آنالیز دود.

    9- سمپلینگ.

كلید كوپلاژ     :       Bus – TiE             ترانس واحد :     UniT . T

شین 6kv       :         MCL                   دژنكتور       :           152    

شین 400v     :       PCL                     بریكر           :         52      

ترانس كمكی   :       S . T                      موتور       :           M

ژنراتور           :         G                        ترانس تحریك       :   Exiter . T                  

بریكر 52

بریكر               :           52                     كنتاكتور               :           42

لامپ قرمز         :           LR                    كنتاكتور كمكی     :           42X

لامپ سبز         :           LV                        رله بیمتال             :           49  

استوپ             :           PV                        مگنت تریپ         :           50  

استارت                 :                   PC

واحد دوم 320 مگاواتی :

     ـ تاریخچه واحد دوم 320 مگاواتی :

     قرارداد این واحد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در هفتم نوامبر 1982 برابر با شانزدهم آبان ماه 1361 با شركت جی.آی.ای بسته شد و عملیات آن در خرداد ماه       1362 آغاز گردید. كارفرمای این شركت توانیر، مهندسین مشاور آن شركت قدس نیرو و اجرای پروژه توسط شركت جی.آی.ای ایتالیا انجام شده است. این واحد در فروردین ماه 1367 وارد مدار شد، و به شبكه سراسری متصل گردیده مشخصات فنی این واحد تقریباً مشابه واحد اول 320 مگاواتی می‌باشد.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

لینک متن کامل با فرمت ورد

Leave a comment