پروژه نقش سیستمهای اطلاعاتی و تكنولوژی در مدیریت زنجیره‌ تامین – قسمت دوم

اطلاعات خاص كه برای زنجیره‌ عرضه IOIS وجود دارد از 10 طبقه اولیه تشكیل می‌شود این طبقه‌ها و مثالهایی از اطلاعات مندرج در آنها در جدول 1 مشخص شده‌اند.]6[

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه   کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان   کنید

جدول 1: طبقه بندی اطلاعات سیستم IOIS در زنجیره تأمین

طبقه‌بندی اطلاعات مثالهایی از اطلاعات موجود در طبقه
1-     اطلاعات محصول

2-     اطلاعات مشتری

3-     اطلاعات تامین ‌كننده

4-     اطلاعات فرایند تولید

5-     اطلاعات حمل و نقل

6-     اطلاعات موجودی

7-     اطلاعات مشترك زنجیره‌ تامین

8-     اطلاعات رقابتی

9-     اطلاعات فروش و بازاریابی

10-اطلاعات فرایند زنجیره‌ عرضه و اطلاعات عملكردی

مشخصات محصول، قیمت/ هزینه، تاریخچه فروش محصول

پیش‌بینی‌های مشتری، تاریخچه فروش مشتری، تیم مدیریت

خط تولید، Leadtime، شرایط فروش

ظرفیت‌ها، تعهدات، طرحهای تولید

حمل كننده‌ها، lead time ها، هزینه‌ ما

سطوح موجودی، هزینه‌های حمل موجودی، محل های موجودی

تماسهای اصلی هرسازمان، نقش و مسؤلیت هرسازمان، زمان بندی جلسات

اطلاعات الگوسازی[1]، پیشنهاد محصول رقابتی، اطلاعات مربوط به

اطلاعات نقطه فروش[2] ، طرحهای تبلیغاتی

ویژگیهای فرایند، معیارهای عملكرد – هزینه‌ – كیفیت، تحول، زمان ارضای مشتری و غیره

 تجهیزات اطلاعاتی و تكنولوژی در مدیریت زنجیره‌ تامین:

روشهای متنوع تكنولوژی‌گرا هرروزه پدیدار می شوند. بسیاری از این نوآوریها jIT، عكس‌العمل سریع[3] (QR)، عكس‌العمل موثر مصرف كننده[4] (ECR)، ذخیره مستمر جهت كاربرد در مدیریت زنجیره‌ عرضه بیمار نامناسب می‌باشند. تمام روشهای تكنولوژی گرا در تجارت‌های مختلف در مدیریت فعالیتهای خارج از مرزهای شركت یكپارچه و هماهنگ عمل می‌كنند. بنابراین تمام این روشها در ابعاد اطلاعات متكی بر پیشرفتهای تكنولوژی اخیر می‌باشند. اهمیت اطلاعات و پشتیبانی تكنولوژی برای مدیریت زنجیره عرضه بدیعی و واضح است اما تعیین اینكه كدام سیستم ها و تكنولوژی‌های می‌توانند بیشترین بهره‌وری را در یك زنجیره عرضه خاص فراهم كند جای بررسی فراوان دارد. Venlatrasman (1997) پیشنهاد می‌دهد كه «چگونگی انتخاب بهترین منابع تكنولوژی اطلاعات عمده‌ترین مسئله‌ای است كه مدیران It و صنایع با آن مواجه هستند. بخصوص وقتی آنها به دنبال كسب مزیت رقابتی در سیستم‌های اطلاعاتی استراتژیك و به دنبال فوایدی بیشتر از مهندسی مجدد فرایند هستند». این امر برای سازمانهایی كه در اجرای زنجیره عرضه با شركای چندگانه تلاش می‌كنند، بسیار پیچیده‌تر می‌باشد.

در توسعه و نگهداری سیستمهای اطلاعاتی زنجیره‌های تامین هم جنبه سخت افزار و هم جنبه نرم افزار باید مورد توجه قرار گیرد. سخت افزار شامل كامپیوترها، ورودی و خروجی داده و سخت افزارهای ذخیره اطلاعات و نرم‌افزار شامل تمام برنامه‌های سیستم‌ و كاربردی مورد استفاده در اداره فرایندها، كنترل مدیریت زنجیره تامین امروزه شامل دامه وسیعی از فعالیت می شود كه رشد مستمر در آینده را نیز به دنبال خواهد داشت. بسیاری از این پیشرفتهای اخیر نرم‌افزاری در مدیریت زنجیره تامین عبارتند از:

  1. Baserate , Carrierselect & Motchpay (version 2.0)

به وسیله این نرم افزار كاربران می توانند فعالیت‌های محاسبه هزینه‌های حمل و نقل مقایسه نرخ‌های روش های مختلف حمل، آنالیز هزینه و آنالیز اثربخشی حمل كننده‌ها و كنترل پرداخت صورتحسابهای حمل و نقل را انجام دهند.

2- نرم افزارSapply chain Planning كه یك مجموعه یكپارچه از ابزارهای برنامه‌ریزی محدودیت ‌گرا می‌باشد كه تمهیداتی جهت تقاضا، ذخیره‌سازی مجدد و تولید در برنامه ریزی دقیق و زمان‌بندی این فعالیت‌ها فراهم می‌سازد. این نرم افزار یك راه‌حل برنامه‌زیری منابع انسانی end- to-end است كه دربرگیرنده پیشرفته‌ترین قابلیت‌های برنامه‌ریزی موجود در مدیریت زنجیره‌ تامین می‌باشد را ارائه می‌دهد.

3- نرم‌افزاری به نام TrahsPortion network optimization كه امكان ارائه اطلاعات پیش آنالیز حمل كنندگاه پیشنهادی را به تصمیم‌گیرندگان می‌دهد.

  • نرم افزار logility planning solution . اخیراً جهت فراهم‌آوردن قابلیت مدیریت كل زنجیره تامین از تقاضا تا عرضه به وسیله مطابقت تقاضای مشتریان با محدودیت‌های عرضه از دیدگاه ارتباطات اینترنت درباره پیش‌بینی، موجودی و ذخیره سازی مجدد برای تمام اعضای زنجیره‌ طراحی شده است.

اینها تنها مثالهای اندكی از هزاران نرم‌افزار های طراحی‌شده در زمینه‌ مدیریت زنجیره تامین می‌باشد.

نتیجه‌گیری:

اطلاعات خمیر مایه بقای روابط در زنجیره تامین می باشد. با وجود یك جریان سریع اطلاعات میان سازمانهای عضو زنجیره می‌توان لجستیك كارآمد و در نتیجه پاسخگویی مطلوب به مفاد توافق شده را انتظار داشت این گونه است كه شرایط توافق شده از طرف سازمانها به نحو شایسته‌ای برآورده شده و طرفیت از عملكرد یكدیگر خشنود به نظر می‌رسند. بدین ترتیب مقدمات همكاری‌های آتی در جریان همكاری‌های فعلی فراهم شده و شرایط روابط پایدار موثر خواهد شد.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

لینک متن کامل با فرمت ورد

Leave a comment