پروژه رشته صنایع در مورد طراحی صنعتی – قسمت دوم

 نرم افزارهای كامپیوتردر مواردی چون:

تحلیل ساختاری، دوام وعمرمفید، تصادفات، جریان مایعات در داخل وخارج خودرو، دینامیک سیستم تعلیق و فرمان، ارتعاشات ونیز روندهای تولید بعنوان ابزاری در دست طراحان در مرکز تحفیقات به یافتن راه حلهای بهینه به ایشان یاری می نماید.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه   کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان   کنید

نمونه سازی:

علاوه بر شبیه سازی در عالم مجازی و ارزیابیهای محاسباتی طرح، مدلهایی با کیفیتی شبیه به نمونه نهایی بایستی آماده شوند تا بصورت فیزیکی و قابل لمس مورد بررسی قرار گیرند.مرکز تحقیقات ایران خودرو در این زمینه هم از داشتن کاملترین و جدیدترین مجموعه تجهیزات برای نمونه سازی سریع سود می برد.در اینجا متخصصین وتکنسینهای آموزش دیده جهت تهیه نمونه هایی از قطعات فلزی و پلاستیکی خودرو فعالیت می نمایند.استفاده از فن آوریهایی نظیر برش لیزری، نمونه سازی سریع و ماشین کاری CNC از دیگر قابلیتهای مرکز تحقیقات ایران خودرو محسوب می گردد. در عین حال برخورداری ازکارگاههای مونتاژ مجهز، ساخت خودروهای نمونه برای آزمونهای مختلف را امکان پذیر ساخته است.در حین آخرین مراحل طراحی بایستی از انطباق محصول با تمامی نیازهای ابتدایی و تعاریف اولیه که از محصول داشتیم اطمینان حاصل شود. این مرکز با استفاده از تجهیزات مدرن خود قادر است بخش عمده ای از این آزمایشات را به انجام رساند. برای آزمونها وموارد تخصصی دیگر از مراکز معتبر تست در نقاط دیگر دنیا کمک گرفته میشود.برای تقویت اعتبار محصولات خود در بازارهای جهانی، مرکز نحقیقات ایران خودرو قابلیت اطمینان محصولات خود را با اخذ مدرک تأیید از مراکز استاندارد ایرانی و جهانی تأمین می نماید. این مرکز همچنین پیاده سازی مناسب و صحیح فرآیند طراحی خود را از طریق پشتیبانی و بهره گیری از سیستمهای مدیریت کیفیت تضمین می نماید.

تضمین کیفیت:

این مرکز با داشتن مدرک ISO 9001 وبهره گیری از اخرین فنون مدیریت کیفیت جهت پیاده سازی دقیق، بهنگام و مؤثر خواسته ها و برآوردن رضایت واعتماد مشتری گام بر می دارد. همچنین بعنوان مسئول تحقیقات و نوآوری در کارخانه ایران خودرو، مرکز تحقیقات همواره ملاحظات زیست محیطی را در تمامی مراحل طراحی خودرو بعنوان یک الزام برای نیل به تولید محصولات سبز در نظر قرارمی دهد.

پروژه:

در مراکز تحقیقات ایران خودرو همواره تعدادی پروژه با موضوع طراحی محصولات یا تحقیقات در زمینه های جدید وفن آوریهای نوین در صنعت خودرو در حال انجام است.این پروژه ها معمولاً بطور متوازی با دیگر واحدها در یک ساختار هم سطح و بر اساس اصول از پیش تعیین شده طراحی و توسعه محصولات تحت نظارت مدیران پروژه ها فعالیت می نماید.

سیستمهای پشتیبانی:

فرآیند طراحی خودرو بخاطر داشتن وسعت وپیچیدگی ذاتی در درون خود همواره نیازمند روشها و ابزاری است که به پیاده سازی آن در یک روال کنترل شده، سریع و دقیق با حداقل اتلاف منابع یاری می نماید.در مرکز تحقیقات ایران خودرو، آرشیو و کتابخانه فنی بعنوان منابع اطلاعاتی و ورودی-خروجی سایت، پایگاه های اطلاعاتی بعنوان بستری برای جریان مداوم اطلاعات بین گروه ها، کنترل پروژه بعنوان بازوی هدایت وکنترل اجرا کنندگان پروژه ویک شبکه عظیم کامپیوتری برای اتصال سیستمهای مکانیزه، همه و همه مسئولیت پشتیبانی را بر عهده دارند.

استراتژی شركت:

ایران خودرو و سازندگی:

ایران خودرو از سال 1373 و همزمان با تدوین و تصویب برنامه جامع 7 ساله خود ، واردمرحله نوینی شد. شركت با تهیه برنامه هفت ساله خود ، گامی اساسی در جهت هدفمند كردن فعالیتهای سازمانی خود برداشت. در این برنامه ریزی سعی شده بود تا فاكتورهایی نظیر شرایط بازار و رضایت مشتری ، واقعیت های موجود محیط اقتصادی ، توقع مردم و رسالت ملی ، وضعیت رقبای جهانی و پیش بینی آینده آنها در روند حركتی موجود پویایی و انعطاف پذیری برنامه در نظر گرفته شود. دستیابی به دانش فنی و امكانات طراحی و ساخت خودروهای جدید ، گسترش و تعمیق ساخت داخل (خودكفایی ملی ) قطعات خودرو ، ورود به بازارهای جهانی و دستیابی به تراز ارزی را می توان از جمله اهم اهداف این برنامه استراتژیك نام برد.

تحقق این اهداف در گرو برنامه ریزی و اجرای صدها طرح و پروژه كوچك و بزرگ به منظور اصلح خطوط تولید ، بازسازی و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات ، افزایش ظرفیت تولید و تنوع بخشیدن به محصولات بوده است ، كه اغلب این طرح ها طی سالهای اخیر به بهره برداری رسیده اند.ازجمله مهمترین این پروژه هاعبارتند از:

  • اصلاح و بازسازی تجهیزات سالن پرس موجود و احداث سالن تولید وایجاد خطوط پرس جدید
  • اصلاح، نوسازی و توسعه ظرفیت خط رنگ
  • نوسازی و ایجاد خطوط مونتاژ انواع بدنه سواری
  • اصلاح، نوسازی و توسعه ظرفیت تولید خطوط مونتاژ نهائی سواری
  • افزایش ظرفیت خطوط ریخته گری و ماشینكاری چدن
  • احداث سالن و ایجاد خطوط ریخته گری و ماشینكاری قطعات آلومینیومی موتور پژو 405 و ایجاد خطوط مونتاژ قطعات منفصله
  • ایجاد مراكز تحقیق ،توسعه و طراحی خودرو و مجموعه های آن از جمله موتور
  • اصلاح و تكمیل امكانات پشتیبانی شامل تجهیز سخت افزارهای كامپیوتری و ایجاد شبكه جامع مكانیزه اطلاعات .

ایران خودرو با تكیه بر تجارب گرانقدر سال های اخیر با بهره گیری از نتایج و دستاوردهای برنامه جامع 7 ساله خود دست اندركار تدوین برنامه جامع 10 ساله است كه جهانی شدن را هدف گرفته است. این برنامه بر 4 مقوله رشد ، راهبری صنعت كشور ، بازار سازی و بازاریابی و مشاركت بین المللی مبتنی می باشد. دورنمای مطلوب ایران خودرو در این برنامه استراتژیك آن است كه به بزرگترین و موفق ترین شركت ایران با قابلیت های رقابتی كلاس جهانی تبدیل شود با توجه به تجارب و نتایج حاصله از اولین برنامه جامع 7 ساله شركت ( 80-1374 ) شركت ایران خودرو این بار به شیوه ای نو و با جلب مشاركت لایه های بیشتری از مدیران و كارشناسان خود در حال تدوین اهداف و برنامه جامع خود برای دهه آینده است.

در این برنامه استراتژیك كه راهنمای همه تصمیمات و اقدامات گروه ایران خودرو خواهد بود ، شاخص ها و عوامل زیر به عنوان سرلوحه همه تلاش ها و مركز ثقل همه فعالیت ها انتخاب شده اند :

  • كیفیت در مدیریت و اشاعه فرهنگ رقابتی
  • كیفیت در محصول و خدمات
  • بهبود مستمر در فرآیندها با تاكید بر فرآیند خودروساز شدن
  • كسب حداكثر كیفیت با حداقل هزینه

ایران خودرو انتظار دارد در چارچوب این برنامه كه از ابتدای سال 1381 انسجام بخش فعالیتها و راهنمای سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها خواهد بود ، بتواند در سالهای میانی دهه آینده به قابلیت های لازم برای تبدیل شدن به یك شركت تراز جهانی دست یابد و از این طریق برسرافرازی ها ، افتخارات و اعتبارات جمهوری اسلامی ایران در عرصه های صنعت و اقتصاد بیافزاید.

خودكفائی:

یكی از اهداف اصلی در برنامه جامع 7 ساله شركت ایران خودرو تعمیق ساخت داخل قطعات خودروهای تولیدی است كه با تشكیل شركت ساپكو و فعالیتهای چند ساله آن این مهم تحقق یافته است. تبلور اقدامات انجام شده در ساخت داخل نمودن قطعات پیكان 1600، پژو 405 ، پژو آر-دی ، خودروی پارس و سمند ( خودروی ملی ) به شرح زیر می باشد:

خودكفایی پیكان 1600 :

ساخت داخل نمودن قطعات پیكان در سال 1370 با ایجاد واحد خودكفایی ایران خودرو آغاز گردید. به منظور ایجاد امكان تولید بیشتر و با هدف ساخت داخل نمودن قطعات خودروهای مختلف ، واحد خودكفایی مذكور در سال 1372 به شركت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپكو) منتقل گردید. با تاسیس این شركت ، برنامه ریزی های انجام شده در مورد ساخت داخل نمودن قطعات پیكان به ثمر نشسته است، به طوری كه اكنون حدود 5/98% از قطعات آن در داخل كشور ساخته می شود.

خودكفایی پژو 405:

ساخت داخل نمودن قطعات پژو 405 از سال 1373 در دستور كار شركت ساپكو قرار گرفته و در حال حاضر با احتساب اقلام حذف شده از پك (PACK ) و اقلامی كه خودكفایی آن در تعهد ایران خودرو می باشد ، بالغ بر 87% از قطعات خودرو پژو خودكفا گردیده است.

خودكفایی پژوآر-دی:

از آنجا كه خودرو آر-دی تلفیقی از اتومبیل های پژو 405 و پیكان 1600 می باشد ، لذا برای بخش زیادی از اقلام مشترك ، شركت ساپكو اقدام به تهیه مدارك فنی و عقد قرارداد نموده است. در حال حاضر تعداد 179 قطعه از قطعات مخصوص خودرو RD توسط شبكه قطعه سازان داخلی به تولید انبوه رسیده و برای تعداد 214 قطعه نیز قرارداد منعقد گردیده است.

خودكفایی خودروی پارس:

خودروی پارس در شركت ایران خودرو طراحی و خودكفایی قطعات آن از سال 1378 آغاز گردیده است و از مجموع 1819 قطعه آن ، 1460 قطعه در برنامه خودكفایی ساپكو قرار دارد.

خودكفایی سمند ( خودروی ملی):

ساخت داخل كردن قطعات سمند ( خودروی ملی ) توسط شركت ساپكو مورد بررسی قرار گرفته است و تا پایان سال 1379 ، 1622 قطعه از قطعات این خودرو به خودكفایی رسیده است.

1- شركت ایران خودرو

تاریخچه:

شرکت ایران خودرو ( سهامی عام ) در سال 1341 با هدف تأسیس و اداره ی کارخانجات به منظور تولید و تهیه ی انواع خودرو ، قطعات مربوط به آنها ، فروش و صدور محصولات و … توسط آقایان حاج علی اکبر خیامی ، محمود خیامی ،احمد خیامی ، خانم مرضیه خیامی و خانم زهرا سیدی رشتی در خیابان اکباتان تهران تأسیس شد .

و اینک با گذشت بیش از 35 سال از زمان تأسیس آن همچنان در زمینه ی طراحی و تولید خودروهای سواری ، اتوبوس و مینی بوس به عنوان بزرگترین تولید کننده ی خودرو در کشور ، در راستای تأمین نیاز های جامعه ، ورود به بازارهای جهانی ، تعمیق ساخت داخل کردن قطعات و در نهایت تحقق اهداف عالیه ی نظام جمهوری اسلامی ایران به فعالیت خود ادامه می دهد .

شرکت ایران خودرو بزرگترین شرکت خودرو سازی کشور می باشد که به طور متوسط 65 تا 70 درصد تولید خودرو داخل کشور را به طور دائم به خود اختصاص داده است . سرمایه ی شرکت ایران خودرو در پایان سال مالی 1381 ،2,404,687,500,000 ریال (تقسیم شده به 2,404,687,500 سهم 1000 ریالی ) بوده است . شرکت ایران خودرو با تولید 111111 دستگاه خودرو سواری و وانت در سال 1376 رکورد تولید سی ساله ی خود را شکست و علاوه بر آن موفق شد به میزان قابل توجهی کمیت و کیفیت محصولات خود را افزایش دهد.

همچنین در راستای نظام استاندارد ایزو 9000، موفق به دریافت گواهینامه ی ایزو 9001 از مؤسسه ی RWTUV آلمان شد .

سال شمار تولید انواع سواری :

1346- سواری پیکان در مدلهای دو لوکس ، کار لوکس ، جوانان و تاکسی با حجم موتور1600 و1725و 1800 سی سی.

1369 – سواری پژو 405 در مدل های GL و GLX با حجم موتور 1580 سی سی.

1374- سواری پژو 405 در دو مدل دنده ای و اتوماتیك با حجم موتور2000 سی سی.

1374- سواری پژو 205 مدل GR با حجم موتور 1360 سی سی.

1376- سواری پژو RD با حجم موتور 1600 سی سی.

1377- سواری استیشن پژو 405 با حجم موتور2000 سی سی.

1378- سواری پژو پارس با حجم موتور 1800 سی سی.

1379- تولید آزمایشی سواری سمند (پروژه X7 با حجم موتور 1800 سی سی و موتو انژكتوری).

1380- سواری پژو 206 با حجم موتور 1400 سی سی.

1380- افتتاح خط تولید سمند با حضور ریاست محترم جمهور.

سال شمار تولید انواع خودروهای كار:

1342- اتوبوس مرسدس بنز مدل 202 (مدل های برون شهری،درون شهری،فرمان چپ)،اتوبوس بنز 608

LP واتوبوس بنز مدل .OP

1344- مینی بوس كومر(مینی بوس ،وانت و آمبولانس).

1346- مینی بوس مرسدس بنز مدل 319 كه بعدها به مدل 309 تغییر یافت( در مدل های استاندارد و سقف بلند).

1349 – مینی بوس بنز مدل 409 آمبولانس.

1350 – مینی بوس بنز مدل 309 (مینی بوس، وانت ، آمبولانس تك كابین و دو كابین ).

1367 – مینی بوس مرسدس بنز مدل 508 ( استاندارد و سقف بلند ).

1369 – مینی بوس 508 مدل كاروان ، مینی بوس 409 بنز ، مینی بوس بنز مدل M30 .

1373 – اتوبوس سقف بلند مدل 400 ، مینی بوس بنز مدل O508D .

1374- اتوبوس سوپر C400 و مینی بوس كاروان .

1375 – مینی بوس درون شهری S360 .

1376 – اوتوبوس دو طبقه نئوپلن،اتوبوس فرودگاهی نئوپلن ،اتوبوس شهری لاینر نئوپلن، اتوبوس سقف بلند توریستی مدل 400 با تولید انبوه ،مینی بوس هیوندای مدل E و M و اتوبوس شهری دو كابین.

1377 – مینی بوس هیوندای مدل كروز.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

لینک متن کامل با فرمت ورد

Leave a comment