سایت دانلود

تحقیق ها مقاله ها و پایان نامه ها
جامعه شناسی

پروژه رشته جامعه شناسی درمورد بحران هويت جنسي – قسمت اول

مقدمه:

در دنياي امروز، دنيايي كه هر روز از سنتها فاصله گرفته و به سوي مدرنيست مي رود، در همه ابعاد زندگي شاهد دگرگوني و تغيير نقش هاي جنس مخالف اين پرسش را  در ذهن مي‌آورد كه نقش حقيقي زن و مرد در يك جامعه چيست؟

آيا زنان مي توانند در عين زن بودن به ايفاي نقش هاي مردانه بپردازند بدون آنكه هويت زنانه آنها دچار هر گونه آسيب اجتماعي بشود؟

ما در اين تحقيق مي‌خواهيم كه چگونگي و پيامدهاي بحران هويت جنسي را بررسي كنيم.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه   کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان   کنید

بي ترديد شكل گيري هويت جنسي پسران و دختران متأثر از يادگيري، مشاهده الگوبرداري، تلقين و همانند سازي با سنن فرهنگي و اجتماعي است كه در اين ميان برخورد بسيار مهم و در واقع اصل ماجراست.

موضوع تحقيق

اكثر نوجوانان هويت جنسي، يعني احساس عميق پسر يا دختر بودن پيدا مي كند اما اغلب فرهنگها تفكيك زيست شناختي بين مذكر و مونث را به صورت شبكه اي پاشيده از باورها و اعمال پرداخت مي دهند كه در واقع در هر قلمرو فعاليت انساني نفوذ مي كند. فرهنگهاي مختلف ممكن است رفتارهاي اجتماعي درست، نقش ها و ويژگيهاي شخصيتي را به گونه اي متفاوت تعريف كنند و اين اخطارات ممكن است با گذشت زمان در فرهنگ ها تغيير يابند. اما تعريف درست آن هرچه باشد، هر فرهنگي هنوز سعي مي كند نوجوانان دختر و پسر را به بالغين مؤنث يا مذكر تبديل كند.

اصلاح سنخ پذيري جنسي به كسب رفتارها و ويژگيهايي كه فرهنگ آن را براي جنس خود متناسب مي داند اطلاق مي شود. بخاطر داشته باشيد كه سنخ پذيري جنسي و هويت جنسي معني متفاوتي دارند.

دختري ممكن است خود را به عنوان مؤنث قوياً بپذيرد اما باز از رفتارهايي كه برچسب مردانه دارد نپرهيزد.

اما هويت جنسي و سنخ پذيري جنسي فقط حاصل انتظارات و توصيه هاي فرهنگي هستند، يا تا حدي از رشد طبيعي ناشي مي شود.

در اين بخش ما به بررسي نظريه ها پرداخته و سعي مي كنيم به اين پرسش پاسخ دهيم.

نظريه روانكاوي

نخستين روانشناسي كه به شرح جامع هويت جنسي و سنخ پذيري جنسي اقدام كرد زيگموند فرويد بود. در اينجا به شرح مختصري از جنبه هايي كه از نظريه كه با هويت جنسي و سنخ پذيري جنسي مرتبط است مي پردازيم:

طبق نظر فرويد، كودكان درس تقريباً 3 سالگي شروع به تمركز روي آلت جنسي مي كنند. او تمركز را آغاز مرحله فاليك رشد رواني جنسي ناميد. به طور خاص هر دو جنس آگاه مي گردند كه پسر صاحب       است و دختر نيست. در ضمن همين مرلحه آنها احساس جنسي نسبت به والدين جنس مقابل پيدا كرده و براي والد همجنس احساس حسادت و نفرت پيدا مي كنند، فرويد اين را عقده اوريپ ناميد( به تقليد افسانه اوويپ يوناني، كه پدرش را كشت و با مادرش ازدواج كرد) با رشد بيشتر، هر دو جنس بالاخره اين عقده را از طريق همانند سازي با والد همجنس و الگو قرار دادن رفتارها، نگرش ها و خصوصيات شخصي به قصد شباهت يافتن به او حل مي كنند، نظريه روانكاوي هميشه بحث انگيز بوده است و بسياري از منتقدين اشاره كرده اند كه قرائن تجربي براي حمايت از اين نتيجه گيري كه كشف تفاوتهاي جنسي توسط كودك يا همانند سازي با والد همجنس تعيين كنند هويت جنسي و سنخ پذيري جنسي باشد وجود ندارد.

نظريه يادگيري اجتماعي

بر عكس نظريه روانكاوي، نظريه يادگيري اجتماعي شرح بسيار سرراست‌تري براي سنخ پذيري جنسي ارائه مي كند. اين نظريه بر پاداشها و تنبيه هايي كه كودكان بخاطر رفتارهاي متناسب با جنس و نامتناسب با جنس، به ترتيب، دريافت مي كنند و نحوه يادگيري رفتار مطابق با جنس از طريق مشاهده بالغين تأكيد مي كند. يادگيري از طريق مشاهده همچنين كودكان را قادر مي سازد تا از بالغين همجنس تقليد كرده و نتيجتاً رفتارهاي متناسب با سنخ

 پيدا كنند. دو نكته وسيعتر در مورد نظريه يادگيري اجتماعي قابل اشاره است. اين نظريه بر خلاف نظريه روانكاوي با رفتارهاي مطابق با جنس برخوردي نظير ساير رفتارهاي آموخته شده دارد. براي توضيح اينكه كودكان چگونه سنخ جنسي مي‌پذيرند لازم نيست اصول و فرايندهاي روان شناختي خاص ارائه شود. ثانياً اگر چينه خاصي در مورد رفتارهاي مطابق با جنس وجود ندارد،آنگاه خود سنخ پذيري جنسي نه اجتناب ناپذير است و نه غير قابل تبديل. كودكان به اين دليل سنخيت جنسي پيدا مي كنند. جنسيت در فرهنگ آنها اساس پاداش و تنبيه را تشكيل مي دهد. اگر فرهنگي از نظر مكتبي بر شخصيت جنسي تأكيد كمتري بكند، كودكان نيز در رفتار خود سنخيت جنسي كمتري پيدا خواهند كرد. شواهد قابل ملاحظه توضيح يادگيري اجتماعي را در سنخ پذيري جنسي مورد تأكيد قرار داده اند. پدر و مادر با رفتارهاي متناسب با جنس و نامتناسب با جنس به گونه اي متفاوت برخورد مي كنند و خود نخستين الگوي رفتار مردانه يا زنانه براي كودك هستند. اكثر پدر و مادرها، از دوره شيرخوارگي به بعد لباس متفاوتي براي دخترها و پسرها تدارك مي بينند و اسباب بازيهاي متفاوتي براي آنها تهيه مي كنند.

مشاهدات در خانه هاي كودكان پيش دبستاني به اين نتيجه رسيده اند كه والدين دختران خود را به دليل شيك پوش رقص، بازي با عروسك و متابعت از آنها تشويق كرده و بخاطر دستكاري اشياء، دويدن، پريدن و از در و ديوار بالا رفتن آنها را مورد انتقاد قرار مي دهند. برعكس پدر و مادران به پسران خود بخاطر ساخت و ساز قطعات مكعبي پاداش داده و در مقابل بازي با عروسكها، استمداد از ديگران حتي داوطلب كمك شدن به ديگران را مورد انتقاد قرار مي دهند.

 

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا" از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

لینک متن کامل با فرمت ورد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *