پروژه رشته تربیت بدنی در مورد بارداری و ورزش – قسمت اول

بارداری و ورزش

بارداری یك شكل طبیعی در انسان محسوب می شود نه بیماری. تا زمانیكه با مشكل مواجه نشوید می توانید همواره از ورزش كردن در كل دوره بارداری لذت ببرید.

فاكتورهایی كه می بایست مد نظر قرار گیرد:

قبل از اینكه بخواهید ورزش كردن را در كل دوره بارداری ادامه دهید فاكتورهای زیر را مد نظر قرار دهید:

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه   کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان   کنید

  • سلامتی شما و خطرات دوره بارداری
  • مرحله بارداری
  • نوع ورزشی كه انجام می دهید
  • سطح فعالیت ورزشی متناسب با بارداری
  • خطر بالارفتن دمای بدن در طول فعالیت ورزشی
  • خطر آسیب دیدگی در طول فعالیت ورزشی

شما می بایست مباحث زیر را قبل از انجام فعالیت ورزشی با           خود در میان گذارید.

مسئله سلامتی شما و خطراتی كه در دوره بارداری شما را تهدید می كند.

در برخی موارد پزشك شما توصیه می كند كه از ورزش كردن پرهیز نمایید اگر شما مشكلات مربوط به دوره بارداری مثل پیش تشنجی ( اغماء) دارید یا اینكه خطرات بسیار سنگینی مثل سقوط چندگانه شما را تهدید می كند. در این جا ممكن است از شما خواسته شود تا فعالیت های نرم مثل پیاده روی یا شنا را به عنوان گزینه های انتخابی انجام دهید.

مرحله بارداری

اساساً كودك در پوششی از كیسه مشیمیه محیط جنینی قرار دارد. با این وجود، فشار سنگین به ناحیه شكم می تواند باعث آسیب دیدن جفت جنین می شود و بر جریان خون كودك تأثیر نامطلوب گذاشته و باعث           در اكسی‍ژن رسانی می شود.

در طول سه فصل اول، كودك به اندازه كافی كوچك است تا در ناحیه لگنی مورد محافظت قرار گیرد. زمانیكه شما دوره بارداری را        می كنید كودك در حال رشد دیگر نمی تواند در ناحیه لگنی ایمن بماند، در این جا همواره خطر افتادن بچه با تماس شدید با سایر افراد كه در حال فعالیت بدنی هستند نیز وجود دارد.

مراحل تغییر در طول دوره بارداری

در این جا تغییرات گوناگون در طول دوره بارداری ممكن است شكل گیرد و می تواند بر سطح عملكرد ورزشی تان تأثیر گذارد.

  • افزایش وزن بدن – همانطور كه شكل بدن شما تغییر می یابد به همان صورت مركز ثقل بدن شما نیز در امتداد انحنای ستون مهره افزایش می یابد. این مسئله باعث تغییر فوری در سطح بدن می شود. افزایش وزن بدن همچنین می تواند برخی از فعالیت های نامطلوب (مثل پیاده روی) را به خصوص در سه فصل آخر دوره بارداری سبب شود.

افزایش درجه ضربان قلب – بارداری باعث افزایش ضربان قلب شما می شود بنابراین درجه ضربان قلب پیش از دوره بارداری قابل اعتماد نمی باشد. اگر شما یك ورزشكار بارداری هستید كه            شما می توانید شدت فعالیت های ورزشی تان را از طریق علایم مربوط به فعالیت ورزشی تان كنترل نمایید. شما می بایست فعالیت ورزشی را متوقف سازید زمانیكه خسته شدید. در زمانیكه احساس خستگی می كنید ورزش نكنید.

كاهش فشار خون – زمانیكه جفت رشد می كند مویرگ های خونی نیز بیشتر فعال می شوند این مسئله باعث می شود تا فشار خون شما افت نماید. حدوداً از ماه چهارم، سعی كنید تا از تغییرات ناگهانی در وضعیت خود اجتناب نمایید. این موارد شامل تغییرات در مشكل خوابیدن و ایستان و برعكس می باشد. وضعیت فوق می تواند برای اجتناب از گیج رفتن         كمك نماید. این وضعیت را هرگز به صورت ناگهانی متوقف نكنید زیرا: آن باعث می شود تا قلب شما در دراز مدت ضربان آن تنظیم شود و توقف ناگهانی در حركات نیز ممكن است باعث سرگیجه یا ضعف شود. پس از ماه چهارم از هر نوع تمرین پا اجتناب نمایید در حالیكه به پشت خوابیدید زیرا وزن جنین باعث كاهش خون برگشتی به قلب می شود.

نوع ورزش:

در این جا متناسب بودن فعالیت ورزشی در طول بارداری به بسیاری از انواع فعالیتهای ورزشی كه انجام می دهید بستگی دارد. توصیه های كلی موارد زیر را شامل می شود:

ورزش های فاقد تماس با دیگران – این فعالیت ورزشی شامل تمرین بدنی می شود كه احتمال تماس با ورزشكار دیگر وجود ندارد مثل شنا، پیاده روی و راه پیمایی كردن. در بیشتر موارد برای زنان باردار لازم ست تا از ورزش هایی كه در تماس با دیگران در طول دوره بارداری اجتناب نمایند در این صورت آنها می بایست با پزشك خود در خصوص فعالیت ورزشی مشورت نمائید.

ورزش های با حداقل تماس با دیگران – این ورزش شامل حداقل تماس با دیگران می باشد مثل ورزش راكت و نت بال. اینگونه ورزش ها در طول سه فصل اول (‌سه ماه اول) با احتمال تداوم آن در سه ماه دوم با توجه به شرایط موجود (مثل سطح رقابت، تناسب داشتن مادر با وضعیت بارداری) متناسب می باشد در این جا نیز لازم است تا با پزشك متخصص خود مشورت كنید اگر می خواهید آن را در سه ماهه دوم ادامه دهید.

ورزش های از نوع تماس و برخوردبا دیگران: این نوع ورزش ها مثل ساكروبسكتبال تنها برای سه فصل اول مناسب می باشد.

بلند كردن وزنه و ورزش های قدرتی : فعالیت های بدنی كه شامل فعالیت های قدرتی مثل بلند كردن وزنه های سنگین و نیز فعالیت های خطرناك می شود( بخصوص در مراحل بعدی بارداری) كه توصیه نمی شود.

از ورزشهایی كه رویهم رفته می بایست اجتناب نمود عبارتند از:

  • شیرجه اسكوبا
  • چتربازی
  • اسكی روی آب
  • ورزش های رزمی
  • ‍ژیمناستیك
  • لینگ

خطر افزایش دمای بدن در طول فعالیت ورزش

در ای جامعه است تا دمای بدن در طول دوره بارداری افزایش نیابد. سعی كنید تا در هوای گرم و مرطوب و در مناطقی كه تهویه مطبوع ضعیف است ورزش نكنید

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

لینک متن کامل با فرمت ورد

Leave a comment