سایت دانلود

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
تربیت بدنی

پروژه رشته تربیت بدنی در مورد بارداري و ورزش – قسمت اول

بارداري و ورزش

بارداري يك شكل طبيعي در انسان محسوب مي شود نه بيماري. تا زمانيكه با مشكل مواجه نشويد مي توانيد همواره از ورزش كردن در كل دوره بارداري لذت ببريد.

فاكتورهايي كه مي بايست مد نظر قرار گيرد:

قبل از اينكه بخواهيد ورزش كردن را در كل دوره بارداري ادامه دهيد فاكتورهاي زير را مد نظر قرار دهيد:

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه   کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان   کنید

  • سلامتي شما و خطرات دوره بارداري
  • مرحله بارداري
  • نوع ورزشي كه انجام مي دهيد
  • سطح فعاليت ورزشي متناسب با بارداري
  • خطر بالارفتن دماي بدن در طول فعاليت ورزشي
  • خطر آسيب ديدگي در طول فعاليت ورزشي

شما مي بايست مباحث زير را قبل از انجام فعاليت ورزشي با           خود در ميان گذاريد.

مسئله سلامتي شما و خطراتي كه در دوره بارداري شما را تهديد مي كند.

در برخي موارد پزشك شما توصيه مي كند كه از ورزش كردن پرهيز نماييد اگر شما مشكلات مربوط به دوره بارداري مثل پيش تشنجي ( اغماء) داريد يا اينكه خطرات بسيار سنگيني مثل سقوط چندگانه شما را تهديد مي كند. در اين جا ممكن است از شما خواسته شود تا فعاليت هاي نرم مثل پياده روي يا شنا را به عنوان گزينه هاي انتخابي انجام دهيد.

مرحله بارداري

اساساً كودك در پوششي از كيسه مشيميه محيط جنيني قرار دارد. با اين وجود، فشار سنگين به ناحيه شكم مي تواند باعث آسيب ديدن جفت جنين مي شود و بر جريان خون كودك تأثير نامطلوب گذاشته و باعث           در اكسي‍ژن رساني مي شود.

در طول سه فصل اول، كودك به اندازه كافي كوچك است تا در ناحيه لگني مورد محافظت قرار گيرد. زمانيكه شما دوره بارداري را        مي كنيد كودك در حال رشد ديگر نمي تواند در ناحيه لگني ايمن بماند، در اين جا همواره خطر افتادن بچه با تماس شديد با ساير افراد كه در حال فعاليت بدني هستند نيز وجود دارد.

مراحل تغيير در طول دوره بارداري

در اين جا تغييرات گوناگون در طول دوره بارداري ممكن است شكل گيرد و مي تواند بر سطح عملكرد ورزشي تان تأثير گذارد.

  • افزايش وزن بدن – همانطور كه شكل بدن شما تغيير مي يابد به همان صورت مركز ثقل بدن شما نيز در امتداد انحناي ستون مهره افزايش مي يابد. اين مسئله باعث تغيير فوري در سطح بدن مي شود. افزايش وزن بدن همچنين مي تواند برخي از فعاليت هاي نامطلوب (مثل پياده روي) را به خصوص در سه فصل آخر دوره بارداري سبب شود.

افزايش درجه ضربان قلب – بارداري باعث افزايش ضربان قلب شما مي شود بنابراين درجه ضربان قلب پيش از دوره بارداري قابل اعتماد نمي باشد. اگر شما يك ورزشكار بارداري هستيد كه            شما مي توانيد شدت فعاليت هاي ورزشي تان را از طريق علايم مربوط به فعاليت ورزشي تان كنترل نماييد. شما مي بايست فعاليت ورزشي را متوقف سازيد زمانيكه خسته شديد. در زمانيكه احساس خستگي مي كنيد ورزش نكنيد.

كاهش فشار خون – زمانيكه جفت رشد مي كند مويرگ هاي خوني نيز بيشتر فعال مي شوند اين مسئله باعث مي شود تا فشار خون شما افت نمايد. حدوداً از ماه چهارم، سعي كنيد تا از تغييرات ناگهاني در وضعيت خود اجتناب نماييد. اين موارد شامل تغييرات در مشكل خوابيدن و ايستان و برعكس مي باشد. وضعيت فوق مي تواند براي اجتناب از گيج رفتن         كمك نمايد. اين وضعيت را هرگز به صورت ناگهاني متوقف نكنيد زيرا: آن باعث مي شود تا قلب شما در دراز مدت ضربان آن تنظيم شود و توقف ناگهاني در حركات نيز ممكن است باعث سرگيجه يا ضعف شود. پس از ماه چهارم از هر نوع تمرين پا اجتناب نماييد در حاليكه به پشت خوابيديد زيرا وزن جنين باعث كاهش خون برگشتي به قلب مي شود.

نوع ورزش:

در اين جا متناسب بودن فعاليت ورزشي در طول بارداري به بسياري از انواع فعاليتهاي ورزشي كه انجام مي دهيد بستگي دارد. توصيه هاي كلي موارد زير را شامل مي شود:

ورزش هاي فاقد تماس با ديگران – اين فعاليت ورزشي شامل تمرين بدني مي شود كه احتمال تماس با ورزشكار ديگر وجود ندارد مثل شنا، پياده روي و راه پيمايي كردن. در بيشتر موارد براي زنان باردار لازم ست تا از ورزش هايي كه در تماس با ديگران در طول دوره بارداري اجتناب نمايند در اين صورت آنها مي بايست با پزشك خود در خصوص فعاليت ورزشي مشورت نمائيد.

ورزش هاي با حداقل تماس با ديگران – اين ورزش شامل حداقل تماس با ديگران مي باشد مثل ورزش راكت و نت بال. اينگونه ورزش ها در طول سه فصل اول (‌سه ماه اول) با احتمال تداوم آن در سه ماه دوم با توجه به شرايط موجود (مثل سطح رقابت، تناسب داشتن مادر با وضعيت بارداري) متناسب مي باشد در اين جا نيز لازم است تا با پزشك متخصص خود مشورت كنيد اگر مي خواهيد آن را در سه ماهه دوم ادامه دهيد.

ورزش هاي از نوع تماس و برخوردبا ديگران: اين نوع ورزش ها مثل ساكروبسكتبال تنها براي سه فصل اول مناسب مي باشد.

بلند كردن وزنه و ورزش هاي قدرتي : فعاليت هاي بدني كه شامل فعاليت هاي قدرتي مثل بلند كردن وزنه هاي سنگين و نيز فعاليت هاي خطرناك مي شود( بخصوص در مراحل بعدي بارداري) كه توصيه نمي شود.

از ورزشهايي كه رويهم رفته مي بايست اجتناب نمود عبارتند از:

  • شيرجه اسكوبا
  • چتربازي
  • اسكي روي آب
  • ورزش هاي رزمي
  • ‍ژيمناستيك
  • لينگ

خطر افزايش دماي بدن در طول فعاليت ورزش

در اي جامعه است تا دماي بدن در طول دوره بارداري افزايش نيابد. سعي كنيد تا در هواي گرم و مرطوب و در مناطقي كه تهويه مطبوع ضعيف است ورزش نكنيد

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

لینک متن کامل با فرمت ورد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *