دانلود پروژه رشته برق در مورد نقش حیاتی استانداردها در محیطهای آموزشهای الكترونیكی-قسمت پنجم

دانلود پایان نامه

دانشگاه Mitcheu نیز یك موفقیت بزرگ بود و باعث صرفه جویی در هزینه ها شد. این موفقیت مؤید این موضوع است كه پیاده سازی دقیق آموزش الكترونیكی كه مطابق با استانداردها باشد می تواند باعث بهبودهای شناسایی قابل توجه شود. پذیرش مشخصة AICC CMI انتقال و تبادل داخلی محتواهایی را كه ممكن است در آینده از منابع خارجی تأمین شوند تضمین نمود.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

بنابراین آیا سازمان من واقعاً به استانداردها نیازمند است:

So Does My Orga?? Really Need standards:

اگر هنوز در مورد نیاز به استانداردهای آموزش الكترونیكی اطمینان ندارید، موارد زیر را در نظر بیاورد:

  • آیا به كنترل دسترسی یادگیرنده به محتوای آموزشی ، بررسی میزان پیشرفت یادگیرنده، یا بررسی اثربخشی محتوای آموزش الكترونیكی خود، نیازمند هستید.
  • آیا می خواهید نحوه برخوردیادگیرنده و وضعیت او را در قبال محتوای آموزش كنترل كنید؟
  • در مورد توسعه محتوا ، برنامه ریزی می كنید كه خودتان آن را انجام دهید یا محتوا را از یك سازمان خارجی خریداری كنید.
  • آیا می خواهید در آینده محتوا را برای چندین مخاطب استفاده كنید.
  • آیا می خواهید بخشهایی از محتوا را در دوره های آینده مورد استفاده قرار دهید؟
  • آیا می خواهید محتوا را به سازمانی دیگر بفروشید یا آن را مجدداً توزیع نمائید؟

در صورتی كه پاسخ شما به یك یا چند سؤال از سؤالات فوق مثبت است ، در آینده نزدیك به خرید یا توسعه اجزای آموزش الكترونیكی كه مطابق استانداردها هستند، نیازمند خواهید بود.

So What Is a Standard?

درك مفهوم استاندارد Understand the term “standards” استانداردها بخش جدایی ناپذیر زندگی روزمره هستند كه ما همیشه آنها را صحیح فرض می كنیم. دو شاخه های الكتریكی كه فقط در یك جهت درون سوكت های خود قرار می گیرند، ساعتها (آنالوگ و دیجیتال) ، چراغهای راهنمایی، و فیلم 35 میلی متری همه مثالهایی از استانداردهای شناخته شده و مورد قبول همه هستند. در حالیكه قراردادن یك دوشاخه الكتریكی در جهتی غیر از جهت معمول ناممكن می باشد، بسیاری از استانداردها مانند استانداردهای مربوط به نرم افزارهای كامپیوتری پیچیده تر بوده و به شرح و تفسیر بیشتری نیازمند هستند.

2-24- بنابر تعریف سازمان بین المللی استاندارد (ISO) ، استانداردها عبارتنداز “توافق نامه های مستندی كه ویژگی های فنی یا سایر معیارهای دقیق را دربرگرفته و به عنوان قوانین ، راهنماها و یا تعاریف ویژگی ها مورد استفاده قرار می گیرند تا بواسطة آنها بتوان از تناسب مواد، محصولات، فرایندها و خدمات با اهداف تعریف شده اطمینان حاصل نمود. ]1[

عبارت “ استاندارد” كه همواره مورد استفاده واقع می شود درحقیقت به استانداردهای تأیید شده مربوط می شودكه توسط یك سازمان تدوین كننده استاندارد مانند ISO یا انسیتوی مهندسین برق و الكترونیك .

(IEEE) تدوین و مورد تأیید واقع می شوند. تعریف استانداردهای آموزش الكترونیكی كه در این كتاب مورد بررسی قرار می گیرند، یا تعریف فوق مطابقت ندارد. آنها در حقیقت ، تركیبی از الزامات ، مشخصات و مدلهای پیاده سازی هستند كه در فرایند توسعه و حركت به سمت استانداردهای تأیید شده قرار دارند. اطلاع داشتن از این تمایز برای فروشندگان و خریداران بسیار اهمیت دارد. در این جا ؟؟‌است كه به طور خلاصه روند انتشار یك استاندارد تأیید شده را بررسی كنیم.

چرخه عمر یك استاندارد The life aple of a standard فرایند استاندارد سازی در نتیجه مطرح شدن یك شكل شروع می شود. در مورد آموزش الكترونیكی،‌یكی از این مشكلات عدم وجود توانایی در نخستین كاربران این فناوری با مشكلات متعددی مواجه بودند.

تركیب و منطبق ساختن محتواهای آموزشی تأمین كنندگان و فروشندگان مختلف، در یك LMS و نیز انتقال محتواهای آموزی در یك LMS به یك LMS دیگر بود. تلاشهایی كه برای حل چنین مشكلی صورت پذیرفتند مراحلی را طی كردند كه دقیقا به نشر یك استاندارد تأیید شده منتهی می شوند. یك روند ساده شده از چرخه عمر استانداردها در شكل 7-1 نمایش داده شده است.

مشخصات

Specification

در مرحله بعد سازمانهای ذینفع مشخصاتی را برای حل مشكل توسعه می دهند در مورد مشكل وجود امكان تبادل داده بین بخشهای داخلی كه پیش تر به آن اشاره شد، مشخصات مورد نظر همان مشخصات AICC CMI بودند. اطلاعات بیشتری در مورد مشخصات AICC CMI در فصلهای بعدی ارائه خواهد شد.

پیاده سازی ها

Inplementation

مشخصات و ویژگیها در هنگام پیاده سازی، در دنیای واقعی مورد آزمایش واقع می شوند. در صورتی كه موفقیت آمیزبودن ممكن است تمامی سازمان ها آن را قبول كرده و پیاده سازی نمایند. هنگامی كه چنین پذیرش وسیعی صورت می‌پذیرد، مشخصات به استاندارد «صنعت» تبدیل می شوند. ADL SCORM نمونه ای از چنین پیاده سازی می باشد. این مثال متشكل از چندین مشخصه از شركتهای استاندارد گوناگون می باشد. ADL SCORM را با توضیحات بیشتری در این كتاب مورد بررسی قرار خواهیم داد.

استانداردهای تأیید شده

Accredited Standard

استانداردهای تأیید شده در نتیجه فرایند استانداردسازی رسمی كه توسط یك سازمان تهیه كننده استاندارد به انجام می رسد،‌ایجاد می شوند، در حین فرایند استانداردسازی، مشخصه مورد بازنگری واقع می شود تا تضمین شود كه این استاندارد به صورت كلی و جامع قابل استفاده بوده و ویژگیهای صنعت خاص یا محل به وجود آمدنش را در بی ندارد. مثلاً سازمان تهیه كننده استاندارد بررسی می كند كه عملكرد آن به سود یك فروشنده خاص نبوده و در عین حال برای سازمانهای مشابه قابل كاربرد باشد.

سه سازمان عمده در دنیا وجود دارند كه مسئولیت تأیید استانداردهای مربوط به فن آوری را به عهده دارند،‌

CEN/ISSS , ISO, (IEEE Standard Association) IEEE-SA Eurupeom Committee for standarditation/ Information Society standarditation system)

كه مسئول استانداردهای تأیید شده برای تحادیه اروپا می باشد.

پس از آنكه یك استاندارد به یك استاندارد تأیید شده یا مطابق قانون تبدیل شد، معمولا در سطح دنیا مورد قبول واقع شده، پیاده سازی و مورد استفاده قرار می گیرد. افزایش تجربه باعث كشف مشكلات و نیازمندیهای جدید شده كه می توان آنها را به فرایند استانداردسازی ارجاع داد. سپس این فرایند حركت كرده تا استانداردها و مشخصات اصلاح شده ای تولید شوند.

نقطه ضعف استانداردها

The Downside of standards

چرخه عمر استانداردها كه در بالا تشریح شد، مشكلات خاصی را ایجاد می نماید. فرایند استانداردسازی حدود 10 سال به طول می انجامد، ولی بسیاری از صنایع مرتبط با فن آوری نمی توانند مدت زمان زیادی منتظر بمانند.

همچنین چنین وضعیتی معمولاً باعث پذیرش سریع مشخصات به عنوان استانداردهای صنعت می شود. در چنین حالتی مشخصات مربوط برای پذیرش در سطح گسترده كفایت نمی كنند. مثلا مشخصه AICC CMI عموماً به عنوان استاندارد واقعی برای انتقال داده در بین اجزا، برای دوره آموزشی و LMS ها پذیرفته می شود. اگر چه تطابق محصولات با مشخصات یك شروع بسیار خوب است، ولی یك تضمین مطلق برای اینكه دو محصول مختلف بتوانند در كنار یكدیگر كار كنند، نمی باشد. این موضوع می تواند به دلیل عدم وجود بعضی بخشها در مشخصات یا مبهم بودن آنها ایجاد شود. كه در نیتجه به این دلیل كه فروشندگان مختلف تعابیر متفاوتی از آن دارند، باعث ایجاد ناسازگاری می شود. بخش بسیار مهم از فرایند استاندارد سازی حل از بین بردن كمبودهایی موجود در مشخصات می باشد. قاعده انگشت شصت هنگام خرید محصولاتی كه ادعا می شود كه با مشخصات كه هوز یك استاندارد تأیید شده نمی باشند منطبق هستند آن است كه از فروشنده بخواهیم كه تطابق محصول خود را نشان دهد.

آیا استانداردها ارزش این همه ‌دردسر و مشكلات را دارند؟

So Ase standard ?? Worthe the Trouble?

عكس العمل بعضیها در قبال نقاط ضعف موجود در چرخه عمر استانداردها این است كه آنها،‌این استانداردها را فقط زمانی مدنظر قرار می دهند كه تأیید شده باشند. آنها معتقد هستند كه مشخصاتی كه امروزه وجود دارند، به اندازه كافی پایدار و كامل نیستند كه بتوان آنها را استاندارد دانست. چون توسعه و تغییر استانداردها كاملاً صحیح است، حق با آنهاست. پذیرش گواهی نامه AICC ، تطابق با AICC و تطابق با SCORM توسط بسیاری از فروشندگان عمده آموزش الكترونیكی نشان دهنده میزان اهمیتی است كه این فروشندگان برای استانداردها قائل هستند. اگر چه تأمین كنندگانی در زمینه آموزش الكترونیكی نیز وجود دارند كه نیازهای لحظه ای و آنی را برآورده می كنند، ولی اكثر آنها به اندازه كافی منطقی هستند كه درك كنند كه بدون تعامل با محصولات سایر فروشندگان و سیستم های مشتریان نمی توانند به كار خود ادامه دهند. سازمانها با تكیه بر فروشندگانی كه ادعا می كنند با استانداردهای نوظهور مطابقت دارند، می توانند مطمئن باشند كه این فروشندگان محصولات خود را در هنگام توسعه هم جهت با آن استانداردها نگه خواهند داشت و در نهایت نیز این استانداردها تأیید خواهد شد.

توجه داشته باشید كه سازمانهای تهیه كننده استاندارد از سازمانها می خواهند كه به مشخصات آنها توجه كنند. چنین امری باعث می شود كه آنها بتوانندبین ویرایشهای جدید و قدیم مشخصات به راحتی هر چه تمام تر حركت كنند. مثلاً هنگامی كه ADL مدل داده های SCORM را توسعه می دهد،‌بین عناصر داده ای موجود در مدل قدیمی و مدلهای جدید ارتباطاتی را ایجاد می نماید تا امكان به روزشدن را فراهم بیاورد. مورد زیر را نیز در نظر بگیرد. فرض كنید كه شما استانداردهای مربوط به اجزای آموزش الكترونیكی امروزی را خریداری كرده یا توسعه داده و به كر می گیرید،‌در زمانی كه استاندارد مربوط تأیید می شود فقط 30 درصد از آن تغییر كرده است. در چنین شرایطی اجزای آموزشی كه در اختیار دارید هنوز هم تا حدود 70 % با استانداردهای تأیید شده مطابقت دارد. ولی اگر استانداردهای امروزی را مدنظر قرار ندهید، اجزایی كه به كار می برید، در هنگام تأیید شدن استانداردها صفردرصد (0%) انطباق خواهند داشت. واضح است كه در چنین حالتی برای آنكه بتوانید مطابقت كامل با استانداردها را ایجاد نمایید بایستی فعالیتها و تلاشهای بیشتری به انجام برسانید.

جمع بندی

در این فصل اجزای فیزیكی و مهندسی آموزش الكترونیكی نام گذاری و تعریف آنها در مشخصات AICC و SCORM را مورد بررسی قرار دادیم. ما همچنین نقش استانداردها را در پیاده سازی موفقیت آمیز آموزش الكترونیكی مشاهده كردیم. در فصلهای بعدی ، محتوای این مشخصات و نحوه استفاده از آنها را مورد بررسی قرار می دهیم. در فصل 2 تاریخچه استانداردهای آموزش الكترونیكی وضعیت فعلی آنها و برنامه های آینده آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment