دانلود پروژه رشته برق با موضوع كنترل الكترونیكی موتور دیزل – قسمت اول

دانلود پایان نامه

تخصیص اولویت

شناسنامه، محتویات داده‌ها و نیز اولویت‌ پیام ارسال شده را می‌شناساند. سیگنالی كه به سرعت تغییر می‌یابد (مانند سیگنال مربوط به دور موتور)، باید بلافاصله ارسال شود. بدین جهت الویت بیشتری به آن داده می‌شود ولی سیگنالی كه تغییرات آن به نسبت آرام است، (مثل سیگنال مربوط به درجه‌ی حرارت موتور)، دارای اولویت كمتری است.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

الویت باس

به محض آن كه سیستم باس آزاد شود، هر ایستگاه می‌تواند شروع به انتقال پیام كند. اگر چندین ایستگاه بخواهند هم زمان پیام بفرستند، (بدون كوچكترین افت در زمان و یا در داده‌ها)، سیستم باس اولین دسترسی را به پیامی می‌دهد كه دارای بیشترین الویت است. به محض آن كه سیستم باس دوباره آزاد شد، ایستگاه‌هائی كه پیام‌های كم اهمیت‌تری دارند به طور خودكار، كوشش در ارسال پیام را از سر می‌گیرند.

شكل پیام

برای انتقال داده به سیستم باس، یك قالب داده به طول 130 بیت (فرم استاندارد)، یا 150 بیت (فرم بسط یافته)، ایجاد شده است. این كار موجب می‌شود كه زمان انتظار برای ارسال اطلاعات بعدی حداقل شود. قالب داده از 7 قسمت متوالی تشكیل یافته است (شكل 5).

 

شكل 5- شكل و فرم پیام

– «شروع قالب» شروع انتقال پیام را تعیین كرده، تمام ایستگاه‌ها را هم‌زمان می‌سازد،

– «قسمت الویت بندی»، شناسنامه‌ی پیام‌ها و یك بیت كنترل اضافی را تشكیل می‌دهد، هنگام ارسال این قسمت، فرستنده انتقال تك تك بیت‌ها را همراهی می‌كند تا مطمئن شود كه همراه با این ارسال، ایستگاه دیگری با اولویت بالا ارسال نمی‌شود. فرستنده توسط بیت كنتل مقرر می‌دارد كه پیام مزبور در «قالب داده» ارسال شود، یا در «قالب انتظار» قرار می‌گیرد.

– «قسمت كنترل»، شامل یك كد می‌باشد كه نشانگر تعداد بایت «داده» در قسمت داده‌ها می‌باشد،

– «قسمت داده‌ها»، شامل اطلاعاتی بین صفر و 8 بایت می‌باشد. یك پیام با داده‌ی به طول صفر برای همزمان ساختن پردازش‌های منتشر شده به كار می‌رود،

– «قسمت كنترل خطا (CRC)»، دارای یك قالب كلمه‌ی كلیدی جهت شناسائی تداخل احتمالی در ارسال یك قسمت به كار می‌رود،

– «قسمت اعلام وصول»، با استفاده از سیگنال‌های اعلام وصول، تمامی گیرنده‌ها دریافت پیام‌های سالم را اعلام می‌دارند،

– «پایان قالب داده»، كه تمام شدن پیام را اعلام می‌دارد،

خطایابی متمركز

سیستم باس CAN، دارای تعدادی وظایف اخطار دهنده برای خطایابی می‌باشد. در این ارتباط، تعدادی سیگنال‌های كنترل كننده در «قالب داده‌ها» و در «اخطار دهنده» موجود است تا هر كدام از فرستنده‌ها پیام ارسالی را دوباره دریافت كرده، وجود هر گونه انحراف احتمالی در پیام را بررسی كند.

اگر ایستگاهی خطائی را تشخیص دهد یك «پیام خطا» ارسال می‌كند تا موجب توقف انتقال در حال انجام گردد. این امر از دریافت پیام نادرست جلوگیری می‌كند.

اگر ایستگاهی معیوب شود، امكان این وجود دارد كه برای تمامی پیام‌ها از جمله‌ پیام‌های بدون ایراد «پیام خطا» ارسال نماید. برای رفع این مشكل، سیستم باس CAN دارای برنامه‌ای است كه به وسیله‌ی آن می‌تواند خطاهای متوالی را از خطاهای دائمی تشخیص دهد و از این طریق ایرادات ایستگاه را معلوم سازد. این فرایند بر پایه‌ی تخمین آماری وضعیت خطاها انجام می‌شود.

همزمان سازی

سازمان بین‌المللی استانداردها ISO، استانداردهائی را برای انتقال داده‌ها در سیستم CAN كه در مورد خودروها كاربرد دارند، تعریف نموده است:

– ISO 11519-2، برای كاربردهای تا 125 كیلوبیت در ثانیه

– ISO 11898، برای كاربردهای بالای 125 كیلوبیت در ثانیه.

سایر كمیته‌ها (به عنوان مثال بازار خودروهای تجاری و اقتصادی در آمریكا) سازندگان خودرو نیز CAN را انتخاب كرده‌اند.

پمپ‌های انژكتور ردیفی PE با كنترل الكترونیكی

در سایه‌ی فن‌آوری اندازه‌گیری الكتریكی، پردازش الكترونیكی انعطاف پذیر داده‌ها و كنترل‌های مدار بسته توسط عمل كننده‌های الكتریكی، EDC قادر است متغیرهای عمل كننده را پردازش كند كه این كار در سیستم‌های تمام مكانیكی گذشته مقدور نمی‌باشد.

هم چنین EDC اجازه می‌دهد تبادل داده‌ها با دیگر سیستم‌های الكترونیكی موجود در یك وسیله‌ی نقلیه صورت پذیرد (به عنوان مثال با كنترل كشش و یا كنترل الكترونیكی تعویض دنده)، در واقع EDC می‌تواند با كل سیستم خودرو یك پارچه شود.

بلوك‌های سیستم

سیستم EDC از سه بلوك تشكیل می‌یابد (شكل 2).

1- حس‌گرها و مولد كمیت‌های مطلوب جهت بررسی دقیق شرایط كاری موتور و ایجاد كمیت‌های مطلوب. این ادوات كمیت‌های فیزیكی متنوعی را به سیگنال‌های الكتریكی تبدیل می‌كنند.

2- واحد كنترل الكترونیكی (ECU) با به كارگیری محاسبات عددی مخصوص، اطلاعات دریافتی از حس‌گرها را مورد پردازش قرار داده، آن‌ها را به صورت یك سری سیگنال‌های الكتریكی مناسب بیرون می‌دهد.

3- عمل كننده‌ی سولنوئیدی كه سیگنال خارج شده از واحد كنترل الكترونیكی را تبدیل به حركت مكانیكی در شانه می‌كند. این عمل كننده به پمپ انژكتور بسته شده است و شانه را توسط یك سولنوئید با حركت خطی تنظیم می‌كند. این عمل كننده می‌دهد و در

واقع جای گاورنر مكانیكی را گرفته است.

اجزاء تشكیل دهنده

حس‌گر دور پمپ

یك حس‌گر از نوع القائی، در عمل كننده پمپ انژكتور ردیفی دور پمپ را نمایش می‌دهد.

حس‌گر حركت شانه

حس‌گر حركت شانه نیز در عمل كننده پمپ قرار گرفته و تغییر وضعیت شانه‌ی پمپ را ثبت می‌كند.

حس‌گر فشار هوای ورودی

فشار هوای ورودی در طرف پرفشار توربوشارژ به وسیله‌ی یك حس‌گر مقاومتی پیزو اندازه‌گیری می‌شود.

حس‌گرهای درجه حرارت

این حس‌گرها برای اندازه‌گیری درجه حرارت هوای ورودی، مایع خنك كننده و سوخت دیزل به كار می‌روند.

حس‌گر سرعت پیش‌روی خودرو

سیگنال مربوط به ثبت كننده‌ی مسافت طی شده (همیشه در وسائط نقلیه تجاری موجود است) و یا سیگنال دریافتی از یك حس‌گر دیگر كه مخصوص سرعت پیش‌روی خودرو است، برای تعیین سرعت پیش‌روی وسیله نقلیه‌ به كار می‌رود.

حس‌گر پدال گاز

وضعیت پدال گاز و در نتیجه گشتاور و سرعتی كه راننده بر موتور وارد می‌سازد، به وسیله‌ی یك پتانسیومتر كه در واقع به جای اتصال پدال گاز در گاورنر مكانیكی است، ثبت می‌شود.

پانل راننده

راننده می‌تواند مقادیر دلخواه برای سرعت وسیله‌ی نقلیه و سرعت میانه را وارد و یا حذف كند. هم چنین می‌تواند تغییرات جزئی در دور ارام ایجاد كند.

سویچ اتصال برای ترمزها، ترمز اگزوز و كلاچ

هر موقع كه از ترمزها، ترمز اگزوز و یا كلاچ استفاده شود، سویچ‌هائی سیگنال مربوط به آن را به ECU منتقل می‌كنند.

  شكل 2- بلوك‌های سیستم‌ برای كنترل الكترونیكی موتور دیزل (EDC)

ECU از یك تكنولوژی دیجیتال برخوردار است. این واحد سیگنال‌های دریافتی از حس‌گرهای متنوع و مولد كمیت‌های مطلوب را ثبت نموده، آن‌ها را پردازش می‌كند.

مدار واحد كنترل الكترونیكی از ریزپردازنده‌ها همراه با وسیله ارتباطی ورودی و خروجی و نیز واحدهای حافظه و ادواتی كه سیگنال‌های ورودی را به فرم قابل استفاده در رایانه تبدیل می‌كنند تشكیل یافته است.

با توجه به نوع پارامترهای مورد اندازه‌گیری، چندین نقشه متفاوت می‌تواند در یك واحد كنترل الكترونیكی ذخیره شود (به عنوان مثال: بار، سرعت دورانی، درجه حرارت خنك كننده، درجه حرارت سوخت، درجه حرارت و فشار هوای ورودی). بار وارده بر موتور و سرعت دورانی آن، دو پارامتر اصلی هستند كه به وسیله‌ی راننده و از طریق پدال گاز تعیین می‌شوند. پارامترهای دیگر به عنوان متغیرهای كمكی هستند.

بدین معنی كه ECU می‌تواند خود را با شرایط موتور و خودرو به منظور كاربرد ویژه‌ای سازگار كند. اطلاعات مربوط به مشخصات موتور بلافاصله بعد از ساخت ECU و یا در كارخانه ساخت موتور و وسیله‌ی نقلیه در خود ECU ذخیره می‌شود. در حقیقت این نوع سازگاری بدین معنی است كه ECU می‌تواند بدون آن‌ كه در سخت افزار رایانه آن تغییری ضرورت داشته باشد، در انواع مختلف موتور و وسائط نقلیه به كار برده شود. این واحدهای الكترونیكی جهت كار در درجه حرارت مخصوص خودرو طراحی می‌شوند. بنابراین می‌توانند در كابین خودرو و یا در جای مناسبی از موتور نصب شوند.

با توجه به اینكه ECU از هر گونه اغتشاشات الكتریكی باید مصون باشد، ورودی و خروجی این دستگاه مجهز به محافظ مدار كوتاه است و علاوه بر این، ورودی و خروجی دستگاه در مقابل پالس‌های الكتریكی مخرب كه ممكن است از سیستم برق ماشین وارد شوند، محافظت شده است. با استفاده از یك سری صافی‌های الكترونیكی و محافظ‌ها كه در ECU نصب می‌شوند؛ یك نوع سازگاری الكترومغناطیسی پیشرفته، در مقابل پارازیت‌های خارجی به وجود می‌آیند.

عمل كننده سولنوئیدی

همان‌طور كه در پمپ انژكتور ردیفی مجهز به گاورنر مكانیكی ملاحظه شد، مقدار سوخت تزریقی متناسب با وضعیت قرار گرفتن شانه‌ی كنترل و دور موتور می‌باشد. عمل‌كننده‌ی سولنوئیدی به طور مستقیم به پمپ وصل است و حركت خطی آن‌ می‌تواند شانه را تغییر دهد. وقتی جریان برق از سولنوئید قطع می‌شود، یك فنر به شانه‌ی كنترل در جهت «خاموش» نیرو وارد می‌كند كه موجب قطع شدن جریان سوخت به موتور می‌شود. ولی وقتی سولنوئید انرژی‌دار شد، نیروئی در جهت مخالف نیروی فنر شانه وارد می‌سازد. با افزایش این نیرو كه همراه با افزایش جریان برق در سولنوئید است، مقدار سوخت تزریقی در موتور بیشتر می‌شود. بدین معنی كه حركت شانه، به نسبت جریان برق، بطور پیوسته تغییر می‌یابد، و مقدار سوخت تزریقی را بین مقادیر صفر و حداكثر تنظیم می‌كند (شكل 3).

مدارهای كنترل (شكل 4)

مقدار سوخت تزریقی

مقدار سوخت تزریقی، بر روی مشخصات راه‌اندازی موتور، دور آرام، توان موتور، قابلیت رانندگی و نیز روی ذرات خروجی از اگزوز تاثیر زیادی دارد. در راستای همین اثرات می‌باشد كه در ECU نقشه‌هائی به صورت نقشه‌های رایانه‌ای برای راه‌اندازی موتور،دور آرام، وضعیت تمام- بار، مشخصه پدال گاز، محدودیت دود، و مشخصه‌ی پمپ انژكتور آماده می‌شود.

شكل 3- عمل كننده‌ی سولنوئیدی EDC 1) شانه 2) فنر برگشتی 3) حلقه‌ی اتصال كوتاه برای حس‌گر حركت شانه 4) سولنوئید خطی 5) حس گر دور پمپ 6) چرخ دندانه‌دار برای حس گر دور پمپ 7) محور بادامكدار پمپ انژكتور.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment