دانلود پروژه رشته اقتصاد در مورد تأثیر اقتصادی مسجد جامع بر شهر یزد- قسمت ششم

دانلود پایان نامه

جدول شماره 9: در این جدول بیشترین درصد مربوط به گزینه ی (كم) یعنی 40% و كمترین درصد مربوط به گزینه ی الف یعنی خیلی زیاد بوده است. كه نشانگر این موضوع است كه كیفیت كالاها برای توریستها خیلی مهم نیست.

نمودار شماره 10: نوع واحد پولی مبادله شده

جدول شماره 10: جدول شماره ده به واحد پولی كه بین گردشگران و مغازه داران خیابان مسجد جامع مبادله می شود می پردازد كه بیشترین واحد پولی كه مبادله
می شود ریال و بعد دلار بوده است .

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

گزینه تعداد درصد
الف 13 12/36
ب 7 44/19
ج 0 0
د 16 44/44
ث 0 0
بی جواب 0 0
جمع كل 35 100

 

سؤالات تشریحی

سؤال 8 :

متوسط خرید توسط توریست ها

از مجموع 25 آمار تصادفی كه جمع گردیده است ، 10 مورد بی جواب ، 12 مورد به ریال كه به شرح زیر می باشد

1 000/40 ریال 2 000/20 ریال 3 000/500ریال 4 000/200 ریال
5 000/500 ریال 6 000/20 ریال 7 000/200ریال 8 000/300 ریال
9 000/10ریال 10 000/300ریال 11 000/100ریال 12 000/400 ریال

كه متوسط خرید آنها 000/200 ریال می باشد ودر مجموع بین000/200 ریال تا 000/500 ریال بوده و پاسخ به دلار ç 20 دلار ، 10 دلار ، 60 دلار بوده است .

سئوال 12:

متوسط هزینه هر توریست

15 سئوال بی جواب و 10 مورد پاسخ كه بین 70 دلار و 65 هزار دلار متفاوت بوده سه مورد 000/000/5 ریال و 000/000/1 ریال و 000/500/1 ریال و دو مورد 000/000/4 ریال و 000/600 ریال

4-2-2- نتیجه گیری

1)‌ اكثر توریست ها از تمام مجموعه های تاریخی یزد بازدید و برای آن ها بسیار جالب بوده است بخصوص مجموعه‌ی فهادان و مسجد جامع كه می تواند تأثیر بسیار زیادی در جذب توریست داشته باشد .

2) برای بازدید از مسجد جامع تهیه‌ی بلیط لازم نیست و رایگان می باشد.

3) خانه های سنتی و موزه های شخصی بسیار جالب و مورد توجه بوده است .

4) بیشتر خریدها صنایع دستی عتیقه جات و منسوجات و سایر سوغات نیز بوده است .

5) به میزان بسیار زیاد خرید توریست ها در افزایش درآمد مغازه داران و در نتیجه در رشد اقتصادی شهر موثر بوده است .

6) كیفیت كالاها خوب نبوده ولی كیفیت برای توریست ها خیلی مهم نیست .

7) بیشترین واحد پولی كه مبادله می شود دلار و ریال است و متوسط خرید هر توریسم 200 هزار تا 500 هزار ریال در یزد بوده است .

8) اكثر توریست ها از اروپای شمالی و غربی ، كره و چین و استرالیا بوده اند كه بازدید از عناصر تاریخی برای آنها بسیار جالب بوده است و این نكته نیازمند توجه است كه مسئولین مربوطه باید برای جذب توریست ها از مناطق مختلف دنیا تلاش‌های بیشتری انجام دهند (‌گسترش بازار گردشگری ).

4-2-3- راهكارها :

در گام اول: بایستی خانه های سنتی را تعمیر و به هتل های سنتی تبدیل نمود كه این هتل های سنتی بسیار جالب تر است

گام دوم: تمام اثار تاریخی یزد برای توریست ها بسیار جالب و جذاب بوده و باید در پاكیزگی و حفظ ابنیه ها تلاش هرچه بیشتر نمود

گام سوم: به نظر فروشندگان توریست ها نقش اصلی را در افزایش درآمد آنها ایفا
می كنند .

گام چهارم: كالاهایی كه جهت سوغات فروخته می شود با كیفیت بسیار پایین بوده كه تمام راهنماهای گروه‌های توریستی به این امر اذعان دارند و باید كیفیت‌ها را ارتقاء‌داد.

4-3- فعالیت سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی استان یزد

با توجه به امكاناتی كه در اختیار دارد و در راستای اهداف میراث فرهنگی كل كشور در زمینه‌ی حفظ آثار تاریخی و فرهنگی و ایجاد امكانات و زیر ساخت ها برای جذب هر چه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی فعالیت های مختلفی را انجام داده است .

لازم به ذكر است كه سازمان میراث فرهنگی از واحدهای مختلفی تشكیل شده است كه هریك از این واحدها با توجه به وظایف و مسئولیت هایی كه به عهده دارند به فعالیت در حوزه مسئولیت خود را در سازمان میراث فرهنگی می پردازند .

كه در زیر به طور خلاصه به بعضی از این واحدها و فعالیت های انجام شده توسط آنها اشاره شده است .

1- مركز اسناد :

تهیه‌ی میكروفیلم ، دیسك و سی دی ، كتاب و گزارش

2- واحد امور موزه ها :

– برپایی نمایشگاهها با موضوعات مختلف میراث فرهنگی

– ثبت اطلاعات مربوط به موزه ها

– مستند سازی اموال فرهنگی و تاریخی

– راه اندازی موزه های مختلف در سطح استان

– مستند سازی و پژوهش میدانی

– خرید كتاب جهت ارتقاء سیستم

3- واحد تبلیغات :

– شركت در برپایی نمایشگاه ها و جشنواره ها

– برگزاری همایش های مختلف

– برگزاری نمایشگاه های تخصصی

– برگزاری مراسم ویژه ی هفته گردشگری

 4- امور فرهنگی

  • روابط عمومی

* ارسال خبر به مطبوعات و صدا وسیما

*ارسال تصاویر جاذبه های تاریخی و گردشگری به روزنامه ها و نشریات

* اطلاع رسانی در اعیاد و روزهای ویژه با ارسال مقاله به مطبوعات برروی سایت

* برگزاری نشست روسای منطقه یك سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور و دعوت از خبرنگاران استانی و كشوری

* تهیه‌ی ویژه نامه‌ی هفته‌ی میراث فرهنگی و ارسال آن به ارگان های مرتبط با سازمان میراث فرهنگی

* اسكن خبرهای حوزه‌ی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در نشریات و روزنامه های محلی و سراسری

5- امور انجمن ها

  • حمایت و تشویق هنرمندان رشته های مختلف هنرهای سنتی
  • برپایی نمایشگاه ها و موزه ها
  • ایجاد زمینه های لازم برای انتقال مفاهیم میراث فرهنگی و مردم
  • نظارت بر هرگونه عملیات اجرایی وعمرانی
  • همكاری در برگزاری جشنواره ها ، معارفه ها و همایشات
  • حفظ واحیاء برخی از آثار فرهنگی و تاریخی مناطق مختلف استان با همكاری انجمن های مربوطه

از دیگر فعالیت های سازمان میراث فرهنگی می توان :

  • مرمت بناهای ثبت شده
  • نورپردازی بناهای تاریخی و مجهز نمودن بناها به تأسیسات الكتریكی و مكانیكی
  • طرح های سازمان دهی
  • بررسی بافت های تاریخی
  • مستند سازی

   آموزش همگانی

  • آموزش دوره ای

آموزش ضمن خدمت

خلاصه مطالب و نتیجه گیری

هرچند كه شهر یزد دارای آب وهوای مساعد وجاذبه های طبیعی مانند چشمه، آبشار وجنگل نمی باشد ولی این شهر به خاطر دارابودن وبرخوردار بودن از ارزش های تاریخی، سنتی، معماری همراه با ابنیه های مستحكم ازقرن 5 هجری به بعد و بافت قدیمی شهر به عنوان الگویی از معماری سنتی خشت خام (معماری گلین) همراه با كوچه های پیچ درپیچ و دیواره های بلند ،طاق های ضربی،بادگیرهای رفیع والبته مسجد جامع یزد كه همچون نگینی درمیان این همه می درخشد جایگاه ویژه ای جهت جذب توریسم داخلی و خارجی به خصوص توریسم خارجی دارد به هرحال می توان این گونه استنتاج نمود كه آثار تاریخی شهر یزدوبه خصوص مسجدجامع آن دارای توانایی كافی برای اثر بخشی مثبت بر صنعت گردشگری استان بوده و قادر به افزایش منافع اقتصادی از قبیل اشتغال ودرآمد هستند وامكان ارتقاء جایگاه استان در سطح كشور را به عنوان یكی از مهمترین مقاصد گردشگری خارجی ،دارند.

اثرات اشتغال زایی صنعت گردشگری برای بسیاری از طبقات فعال جامعه بخصوص نیروی كار نیمه ماهر بسیار حائز اهمیت است.

این بخش بسیار اشتغال زا است و یكی ازكاراترین بخش های اقتصاید برای افزایش اشتغال می باشد

و با توجه به اینكه گردشگری برخلاف بسیاری دیگر از فعالیت های اقتصادی مجموعه‌ای از ارائه كنندگان كالاها وخدمات را شامل می شود ارائه دهندگان خدمات درصنعت گردشگری طیف بسیار وسیعی را در بر می گیرند كه از جمله آنها میتوان به دفاتر خدمات مسافرتی ،تورگردان ها، شركت های حمل ونقل هوایی، ریلی وجاده ای، متل ها، مهمان پذیرها، هتل آپارتمانها، مسئولین امور گمركی، رویداد و غیره اشاره نمود وعرضه كنندگان كالاهای گردشگری نیز عموماً متصدیان جاذبه های فیزیكی، رستوران ها، فروشگاه های محصولات دستی، اقلام سوغاتی ،پوشاك و… را كه مورد نیاز و علاقه گردشگران است را در بر می گیرند. بنابراین توسعه صنعت گردشگری
می تواند باعث كاهش نرخ بیكاری وتوسعه اقتصادی شهر یزد بشود.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment