دانلود پروژه رشته اقتصاد در مورد تأثیر اقتصادی مسجد جامع بر شهر یزد- قسمت چهارم

دانلود پایان نامه

بافت معماری مجموعه مسجد جامع یزد، عناصر تاریخی ایرن محیط، و واحدهای مسكونی پیرامون آنها، از حیث دانه بندی و ویژگی های كالبدی، واجد ارزش های حجمی، محیطی و فضایی خاصی است. تركیب در هم تنیده بافت ارگانیك و پیوند منسجم آن با عناصر منفرد معماری و ریتم و تناسب ویژه استقرار آنها در محیط، تشخیص ویژه مسجد جامع به عنوان مهمترین عنصر كالبدی مجموعه با سردر رفیع و گنبد زیبای آن، تار و پود سنجیده و معنادار شبكه گذرهای پیاده با سناریوی فضایی خاص و تنوع كاربری ها، نور و سرمایه سرپوشیدگی و روبازی، و تنگی و فراخی، و همگنی محیط از نظر نحوه كاربرد مصالح، تناسبات و ارتفاعات، و زبان معماری، همگی از عواملی هستند كه ارزشهای ویژه بافت تاریخی پیرامون مسجد جامع یزد را به وجود آورده اند.

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

قدیمی ترین عناصر این بافت را مسجد جامع، بقعه سید ركن الدین، و حسینیه وقت و ساعت (همگی از قرن هشتم هجری) تشكیل می دهند و بافت مسكونی مجموعه عمدتاً متعلق به اواخر دوران قاجاریه است، گر چه نمونه هایی از معماری صفویه نیز در آن به چشم می خورند. متأسفانه احداث خیابان مسجد جامع كه كمتر از نیم قرن از عمر آن می گذرد، قسمتی از بافت تاریخی و در هم تنیده این مجموعه را از هم گسسته و واحدهای تجاری نوساز یك الی دو طبقه را بدون كمترین هماهنگی با محیط، جایگزین آن نموده است.

بافت مسكونی مجموعه عمدتاً یك طبقه است، برخی از واحدهای تجاری چنانچه بدان اشاره گردید از ارتفاع دو طبقه برخوردارند. و خط آسمان بافت به برخی عناصر شاخص معماری، نظیر بادگیرها، گنبدها، و سردر رفیع مسجد جامع، ختم می گردد.

این مجموعه چنانكه بدان اشاره خواهد شد عناصر تاریخی و معماری متنوعی را در خود جای داده است كه از آن جمله می توان به محوطه جلوخان، كتابخانه وزیری بقعه سید ركن الدین، حسینیه وقت و ساعت، مدرسه امام خمینی، بازارچه صرافان، و چهار سوق شاهی اشاره كرد. در بخش های بعدی به شناسایی بیشتر این عناصر خواهیم پرداخت.

فصل چهارم

4-1- جایگاه مسجد جامع یزد در جذب توریسم و نتایج اقتصادی حاصل از آن:

استان یزد یكی از استان های پنج گانه برتر كشور از نظر جاذبه های متنوع گردشگری است كه با اختیار داشتن بافت اكولوژیكی و معماری گلی نو خشت خام و جاذبه های متنوع تاریخی، فرهنگی و مذهبی از نظر گردشگران دارای اهمیت فوق العاده ای
می باشد.

كه در میان آثار تاریخی شهر یزد مهمترین و معروف ترین آنها مسجد جامع كبیر است، بنایی قدیمی و بسیار زیبا و فاخر، درخشندگی كاشی ها، بلندی مناره ها، زیبایی گچكاری، گشادگی صحن، خوابیدگی و شبستان زمستانی وسیع آن هر یك گویای هنرمندی و معماری بی نظیر اسلامی است. كه از گذشته های دور تا به امروز انسانهای شیفته ی هنر و معماری را از سرزمین های دور و نزدیك به سوی خود كشانده و طبق بیان مسئولین سازمان میراث فرهنگی استان یزد هر ساله بیشترین تعداد بازدید كننده را در میان آثار تاریخی داشته است. و نقش بسیار مهمی را در جذب گردشگران داخلی و خارجی ایفا می كند. «آمار دقیق به صورت آمار و ارقام از سوی سازمان میراث فرهنگی داده نشده است».

در زمان های گذشته مسجد جامع دارای نقش های متعددی از جمله نقش فرهنگی، مذهبی و اجتماعی و … بوده است ولی امروزه مهمترین نقشی كه به عنوان یكی از معروف ترین آثار تاریخ شهر یزد می تواند داشته باشد نقش اقتصادی آن است. (جذب توریسم و گسترش صنعت گردشگری) و چون تأثیر اقتصادی مسجد جامع در شهر یزد جدای از نتایج اقتصادی حاصل از بخش گردشگری نمی باشد.

در اینجا به طور خلاصه به آثار اقتصادی حاصل از بخش گردشگری اشاره می كنیم.

4-1-1- اقتصاد گردشگری

گردشگری به عنوان یك فعالیت عمده، عامل رشد اقتصادی بسیاری از كشورهای نیمه دوم قرن بیستم بوده است. این صنعت باعث روان شدن چرخ اقتصادی و عامل تسهیل كننده در راه رسیدن به اهداف توسعه و بازده مضاف در اقتصاد كشور می گردد.

گردشگری در اصطلاح اقتصادی، صادرات نامرئی محصولات و خدمات نامیده می شود. زیرا در حالی كه اثر اقتصادی در تراز پرداخت های یك كشور خلاصه می شود ولی اثر اقتصادی آن مثل جریان دیگر كالاها و خدمات صادراتی، مشخص نیست.

در اغلب كشورهای جهان سوم، از جمله كشور ما واژه گردشگری در ذهن عموم مخاطبان دستیابی به منافع مالی و اقتصادی این مجموعه را تداعی می كند. و در واقع اگر تلاشی نیز صورت می گیرد به انگیزه ی حصول انتقال اقتصادی این صنعت است. اما بایستی در نظر داشت كه صنعت گردشگری با توجه به دامنه وسیع اثرات محیطی كه به جای می گذارد. مجموعه ای از اثرات مثبت و منفی را در ابعاد گوناگون به دنبال خود به محیط جامعه ی میزبان وارد می نماید. كه ما به طور خلاصه نقش اقتصادی صنعت گردشگری و تأثیری كه در بخش اشتغال دارد را بیان كرده ایم.

4-1-2- فرصت های شغلی و مشاركت اقتصادی:

گردشگری فعالیتی اقتصادی است كه سهم آن در درآمد ناخالص جهان 5/10 درصد بوده و برای بیش از 4/2 میلیون نفر در جهان اشتغال فراهم نموده است. اثر توسعه ی گردشگری و مخارج گردشگری در اشتغال زایی به طور گسترده در متون اقتصادی مورد بحث قرار گرفته است و ایجاد اشتغال فرصت های شغلی از مزیت های اولیه اقتصاد بخش گردشگری است.

برخی از صاحب نظران مباحث اقتصادی عقیده دارند كه هر جا بیكاری شدید، نیروی كار نسبتاً غیر ماهر و منابع جانشین محدود برای سرمایه گذاری به منظور ایجاد اشتغال وجود دارد.

راه اندازی صنعت گردشگری می تواند بهترین اقدام باشد و عنوان می كنند كه در مراحل بعدی توسعه بیكاری و كم كاری كاهش یافته، نیروی كار آموزش های لازم را فرا گرفته و به نیروی كار ماهر تبدیل شدند و زیر ساختها تقویت گردیده در این حالت ادامه ی وابستگی و تأكید به گردشگری از نظر اقتصادی نمی تواند قابل توجیه باشد. شواهد و مدارك و بررسی های تجربی درارتباط با مناطق توریستی كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تغییرات ساختاری در این مناطق از نظر بهبود ساختار اقتصادی و افزایش حجم اشتغال و فرصتهای شغلی را نشان می دهد.

از آنجا كه بخش گردشگری به عنوان تولید كننده ی صادرات نامرئی با خصوصیات منحصر به فرد محسوب گردیده كه خریداران آن باید به كشورهای صادر كننده سفر كنند تا از این طریق محصول با كالا را به مصرف برسانند. از این جهت اشتغال زایی مورد توجه خاص قرار گرفته كه با گسترش خدمات گردشگری فرصت های شغلی بسیاری را ایجاد می نماید. مشاغل ایجاد شده بر اساس توسعه صنعت گردشگری بسیار متنوع بوده و در بخش های مختلف اقتصادی پراكنده می باشد. علاوه بر آن یكی از ابعاد مهم توسعه گردشگری آن است كه علاوه بر ایجاد كار برای نیروی انسانی فاقد تخصص برای نیروی انسانی متخصص نیز ایجاد اشتغال می نماید و به عنوان صنعتی قلمداد می شود كه نقش عامل كار بیش از سایر عوامل تولید می باشد.

یكی دیگر از ویژگی های این صنعت پایین بودن سرانه ی سرمایه گذاری برای ایجاد فرصت های شغلی است. به گونه ای كه سرمایه ی لازم برای ایجاد یك فرصت شغلی در صنعت هتلداری برابر با سرمایه ی لازم جهت ایجاد یك فرصت شغلی در صنایع كوچك می باشد.

فرصت های شغلی بخش گردشگری:

فرصت های شغلی دربخش گردشگری بسیار متنوع بوده و بازیابی از تنوع زیر بخش های تشكیل دهنده این بخش است.

كه در زیر تعدادی از سازمان ها و مراكزی كه حجم متفاوتی از فعالیت های بخش گردشگری در آنها انجام می شود و همچنین نیروی انسانی لازم در این بخش معرفی شده است:

– اقامت گاه ها

– مراكز اطلاع رسانی

– شركت های مسافرتی و گردشگری

– خدمات گمركی

– تأسیسات سرو غذا و نوشیدنی

– خدمات پلیسی و امنیتی

– موزه ها

– گالری

فروشگاه های صنایع دستی

– خرده فروشی ها

– آژانس های اتومبیل كرایه

—نیروی انسانی مورد نیاز در بخش گردشگری:

– نیروی انسانی رده كارشناسی

– نیروی انسانی رده عملیاتی، شاغل در اقامت گاه ها، آژانس ها، رستوران ها و … .

– مدرسان و اساتید بخش گردشگری

– راهنمایان به ویژه راهنمایان محلی

– نیروی انسانی رده مدیریتی

– بانك اطلاعاتی آموزش دیدگان جویای كار

به طور كلی سه نوع اشتغال در نتیجه گسترش فعالیت های گردشگری ایجاد شده كه به قرار زیراست:

– اشتغال مستقیم حاصل از هزینه های به عمل آمده برای استفاده از تسهیلات، تأسیسات و خدمات گردشگری نظیر هتلها.

– اشتغال غیر مستقیم در بخش بازرگانی متأثر از گردشگری در نتیجه افزایش تقاضا برای این خدمات نظیر حمل و نقل ملی و محلی، صنایع دستی و بانك ها.

– اشتغال تشویقی ناشی از خرج كردن درآمدهای حاصل از گردشگری و افزایش تقاضای نهایی در نتیجه افزایش درآمدهای گردشگری

میزان اشتغال مستقیم از مجموع كاركنان شاغل در فعالیت هایی مانند آژانس ها، راهنمایان و كاركنان دوایر گردشگری بر دست می آید. به بیان دیگر اشتغال در فعالیت هایی كه برای تحقق توسعه گردشگری و برنامه ریزی امور اجرایی، فراهم نمودن زمینه های مسافرت قبل ازانجام و یا در حین مسافرت به منظور اطلاع رسانی و همچنین تأمین نیازهای روزمره تا زمانی كه گردشگری در محل مورد نظر به سرمی برد را شامل می شود این نوع اشتغال دامنه ی

وسیعی در فعالیت های حمل و نقل، هتلداری، رستوران و خدمات تفریحی و ورزشی دارد.

نكته ای كه ارزیابی اثرات اشتغال زایی و افزایش تولید حاصل از بخشی گردشگری در وضع موجود و نتیجه گیری از آن را برای برنامه ریزی های آینده در این زمینه تحت تأثیر قرار می دهد، میزان هزینه ی انجام شده توسط گردشگران و سهم آن در كل هزینه های مصرفی گردشگران است اشتغال غیر مستقیم، یعنی ایجاد شده در سایر بخش هایی كه تحت تأثیر توسعه گردشگری است. افزایش تقاضای گردشگری موجب افزایش تقاضا برای كالاها و خدمات مورد نیاز گردشگران شده كه در نتیجه باعث افزایش حجم اشتغال و تولید می گردد.

ضرایب افزایش تولید و اشتغال، اثرات افزایش اشتغال و تولید و در نتیجه گسترش دامنه فعالیت ها و بخش های اقتصادی را نشان می دهد.

اثرات غیر مستقیم و القایی اشغال به گونه ای است كه یك تغییر اولیه در تقاضای نهایی برای تولیدات یك بخش منجر به تغییرات مستقیم و غیر مستقیم می گردد كه به نوبه خود تغییرات اشتغال و تولید را به دنبال دارد و از سوی دیگر تغییرات تولید و اشتغال منجر به تغییر در امدها شده است و در نتیجه موجب افزایش تقاضای مصرف كنندگان می گردد كه هر یك از این تغییرات عكس العمل زنجیره ای را در سیستم ایجاد می نماید كه به تعدیلات بیشتری در تولید، اشتغال، درآمد و مصرف می انجامد.

بررسی و تحلیل مباحث مربوط به اثرات توسعه گردشگری نشان می دهد كه بخش گردشگری به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مرتفع نمودن مشكلات بیكاری به ویژه در كشورهای در حال توسعه مؤثر بوده و نتایج بسیار راضی كننده ای در بر داشته است یكی از مزیت های نسبی گردشگری در یزد فرصت های شغلی ایجاد شده برای مشاغل كوچك در بخش گردشگری از ناحیه ی مستقیم نیازهای گردشگران به آن ها و یا به طور غیر مسقیم از نظر تأمین مواد مورد نیاز بخش هایی است كه به شكل مستقیم با گردشگران در ارتباط هستند می باشد. كه غالباً در چهارچوب فعالیت هایی كه تعداد كاركنان آن ها به گونه ای است كه در قالب یا چهارچوب فعالیت های مشاغل كوچك طبقه بندی می گردند از جمله این فعالیت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– مؤسسات كوچك اداره ای مانند مهمان خانه ها، مسافرخانه ها و خانه های اجاره ای

– رستوران ها و اماكن صرف غذا و نوشیدنی

– آژانس های مسافرتی و تورهای محلی، فعالیت های مربوط به تولیدات محصولات غذایی و بهداشتی

– تهیه ی وسایل هنری و صنایع دستی تزئینی

– تولید و پخش وسایل و صنایع دستی

– سایر فعالیت های متأثر از خدمات و كالاهای ارائه شده به گردشگران.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

با فرمت ورد

Leave a comment